- Medlem
- 18. jan. 2008
Inspirert av andre diskusjoner her på forumet tenkte jeg å legge opp en liten oppskrift på et vellykket urkjøp fra utlandet gjennom Timezone.com. Som alltid: Caveat emptor!
Lykke til! Alt skjer selvsagt på eget ansvar, men dette har funket fint for meg 8)
- Søk etter klokken du leter etter på Sales Corner eller TZ Showcase (for de dyreste urene) på Timezone.com.[/*:m:324ao9r1]
- Sjekk selgerens fortid på TZ. Har han vært medlem i mange år? Har han solgt og kjøpt mange ur? Deltar han aktivt i diskusjonene?[/*:m:324ao9r1]
- Hvis svarene på dette er "Nei", så går du videre til neste selger. Hvis svarene er "Ja", så sender du selgeren en mail og ber om flere opplysninger om ham og uret. Be om bilder, gjerne i en spesiell vinkel. Spør om han deltar på Ebay eller andre urfora, og i såfall under hvilke nick. Be om fullt navn, adresse og kontaktinfo. Be også om referanser fra andre TZere.[/*:m:324ao9r1]
- Les svaret fra selgeren. Virker han ok? Bruker han fullt navn og oppgir komplett kontaktinfo? Har han referanser? Følg magefølelsen her, ved første vonde stikk trykker du delete og søker videre.[/*:m:324ao9r1]
- Sjekk med referansene selgeren oppgir, send dem en mail. Sjekk deres aktiviteter på TZ, er det sannsynlig at dette er reelle personer? Sjekk evt opplysninger selgeren har kommet med, mht deltagelse på andre fora.[/*:m:324ao9r1]
- Gå inn på Good Guys forumet på Watchnet.com. Sjekk gamle poster og se om du finner noe om selgeren. Sjekk om du finner noe på referansene han oppgir. Post en referanse request om selgeren, med både nick og fullt navn.[/*:m:324ao9r1]
- Dersom du etter disse stegene ikke har en god følelse i magen, dropp det og let videre. Det kommer alltid et ur.[/*:m:324ao9r1]
- Betal med PayPal eller bank wire. Det siste er usikkert som helvete, men dersom selgeren er ærlig og rederlig kommer det til å funke helt fint
Dersom du ikke stoler på at selgeren er ærlig og redelig skulle du aldri ha kommet helt til dette steget.[/*:m:324ao9r1]
Lykke til! Alt skjer selvsagt på eget ansvar, men dette har funket fint for meg 8)