Hvordan handle ur gjennom Timezone.com

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Inspirert av andre diskusjoner her på forumet tenkte jeg å legge opp en liten oppskrift på et vellykket urkjøp fra utlandet gjennom Timezone.com. Som alltid: Caveat emptor!

• Søk etter klokken du leter etter på Sales Corner eller TZ Showcase (for de dyreste urene) på Timezone.com.[/*:m:324ao9r1]
  • Sjekk selgerens fortid på TZ. Har han vært medlem i mange år? Har han solgt og kjøpt mange ur? Deltar han aktivt i diskusjonene?[/*:m:324ao9r1]
  • Hvis svarene på dette er "Nei", så går du videre til neste selger. Hvis svarene er "Ja", så sender du selgeren en mail og ber om flere opplysninger om ham og uret. Be om bilder, gjerne i en spesiell vinkel. Spør om han deltar på Ebay eller andre urfora, og i såfall under hvilke nick. Be om fullt navn, adresse og kontaktinfo. Be også om referanser fra andre TZere.[/*:m:324ao9r1]
  • Les svaret fra selgeren. Virker han ok? Bruker han fullt navn og oppgir komplett kontaktinfo? Har han referanser? Følg magefølelsen her, ved første vonde stikk trykker du delete og søker videre.[/*:m:324ao9r1]
  • Sjekk med referansene selgeren oppgir, send dem en mail. Sjekk deres aktiviteter på TZ, er det sannsynlig at dette er reelle personer? Sjekk evt opplysninger selgeren har kommet med, mht deltagelse på andre fora.[/*:m:324ao9r1]
  • Gå inn på Good Guys forumet på Watchnet.com. Sjekk gamle poster og se om du finner noe om selgeren. Sjekk om du finner noe på referansene han oppgir. Post en referanse request om selgeren, med både nick og fullt navn.[/*:m:324ao9r1]
  • Dersom du etter disse stegene ikke har en god følelse i magen, dropp det og let videre. Det kommer alltid et ur.[/*:m:324ao9r1]
  • Betal med PayPal eller bank wire. Det siste er usikkert som helvete, men dersom selgeren er ærlig og rederlig kommer det til å funke helt fint :D Dersom du ikke stoler på at selgeren er ærlig og redelig skulle du aldri ha kommet helt til dette steget.[/*:m:324ao9r1]

Lykke til! Alt skjer selvsagt på eget ansvar, men dette har funket fint for meg 8)

Bra rutinebeskrivelse det der, Anders ! Takk for den ! ;)

Er velverdt å følge en tilnærmelsesvis likedan prosedyre ved kjøp gjennom andre fora, skulle jeg tro.

Bare hyggelig! Kan navne at jeg unngikk et svindelforsøk ved å kjøre denne prosessen nøye. Var den kar som hadde rappet andres IWC-bilder og som neppe hadde uret selv. Han hadde oppgitt en rekke referanser som alle var fiktive og som han selv stod bak. Men han var såpass dum at han forsøkte å selge den samme klokka under to forskjellige nicks, med akkurat de samme bildene :roll: Min sjekk på Good Guys bekreftet at han hadde forsøkt denne svindelen tidligere. Så da var det bare å be ham dra et visst sted ...

By Wire

Dette gjelder ikke kjøp på Timezone.com, men på bukta. Selgeren har topp rating og holder til i Sør-Amerika (tror jeg). Pengene skal overføres by wire (gebyrfritt iflg selger) til konto i Spania.

Problemet er at jeg får det neiggu ikke til. Har all informasjon fra selger, bortsett fra privat mailadresse - vi har snakket sammen gjennom ebay-meldinger, og telefonnummeret. Dessuten var det langt fra gebyrfritt der jeg logget meg inn.

Noen tips om hvilket transfer-by-wire-selskap jeg skal bruke - og hvordan?

Dette gjelder ikke kjøp på Timezone.com, men på bukta. Selgeren har topp rating og holder til i Sør-Amerika (tror jeg). Pengene skal overføres by wire (gebyrfritt iflg selger) til konto i Spania.

Problemet er at jeg får det neiggu ikke til. Har all informasjon fra selger, bortsett fra privat mailadresse - vi har snakket sammen gjennom ebay-meldinger, og telefonnummeret. Dessuten var det langt fra gebyrfritt der jeg logget meg inn.

Noen tips om hvilket transfer-by-wire-selskap jeg skal bruke - og hvordan?

De gangene jeg har overført "by wire", så har jeg brukt banken. Jeg har overført penger til land som har IBAN og BIC, noe som gjør det enkelt, men du kan jo spørre banken din.

Husk også å sjekke hva slags type tilbakemenldinger (Feedback) selgeren din har på E-bay. En selger jeg handlet med hadde ca. 900 positive handler bak seg, og jeg reagerte ikke før jeg fikk et second chance offer, noe som var litt merkelig i og med at jeg hadde det sjuende eller åttende høyeste budet, og hadde gitt meg omtrent på halvparten av det klokken gikk for. En nærmere sjekk av feedbacken viste at 90 prosent av handlene var kjøp av billige deler til mobiler som i snitt kostet 50 cent og ble sendt fraktfritt.

Han har stort sett solgt klokker for $500+/stk. Ikke så mange, men de som har gitt positiv feedback har i all hovedsak handlet mye på bukta.

Skal sjekke med banken. Han har gitt meg swift etc.

Edit: I lettere medikamentrus glemte jeg å si: Tusen takk for tilbakemeldingen!

Hehe. Pass på hvaslags klokke du handler nå da. Ikkeno Neon ellerno, selvom det sikkert ser kult ut i medikamentrusen din:)

Dette var en så bra og informativ tråd at jeg i alle fall må legge fotsporet mitt i den slik at jeg finner den igjen seinere :)

Dette var jo en gammel årgang, men tipsene er nok fremdeles gyldige :D

Hehe. Pass på hvaslags klokke du handler nå da. Ikkeno Neon ellerno, selvom det sikkert ser kult ut i medikamentrusen din:)

Takker for innspill! Har fått til dette med overføring av kronasjer nå og venter i spenning på hva som kommer. Det rare er at jeg ikke husker helt navnet på klokka, men tror det var noe på i-et-eller-annet? Kanskje Inex Quartz m/edelstener:eek:

Dyrt ble det, og jeg har allerede funnet ut at jeg utelukkende har betalt for utseendet og at den reelle verdien kanskje er en brøkdel av kjøpesummen. Ikke lærer jeg av andres feil og heller ikke av egne, så mørke skyer kan nå skimtes i den økonomiske horisonten ;)

Jeg holdt på å bestille noe morro for en uke siden, men fant i går ut at jeg hadde tjent 176k mer enn forventet i fjor... så det blir litt fin baksmell... Godt jeg ikke var for ille på impulsen. Ser ut som det kansje blir en litt rimeligere diver istedet.

Jeg holdt på å bestille noe morro for en uke siden, men fant i går ut at jeg hadde tjent 176k mer enn forventet i fjor... så det blir litt fin baksmell... Godt jeg ikke var for ille på impulsen. Ser ut som det kansje blir en litt rimeligere diver istedet.

Dette er jo ikke riktig holdning... Istedet for å rive seg i håret over skattefutens høyst urettferdige forventning om at du skal gjøre et innskudd til statskassen må du jo feire at du har tjent 176k mer enn forventet... Tror en ny klokke er på sin plass!