Hvordan holder du klokken ren og veldike?

Medlem
10. juli 2010
Innlegg
491
Sted
Oslo
Hei

Jeg har alltid pleid å vaske klokkene mine med zalo eller liknende, men har blitt i tvil om dette er riktig, da det avfetter klokken fullstendig. Er det bra for alle typer metaller ? ( rustfritt stål, titan, gull, platina osv) Titan, gull og platina er jo ganske edle metaller, men hvordan er det med rustfritt stål?

Hvordan gjør dere det? evt gjør dere noe annet i tillegg? tenker på utsiden av klokken da jeg ikke åpner de selv.

En annen ting, Watchwinder, er dette virkelig bra for klokken, å alltid ha den i bevegelse?

Takk for svar:cool:
 
Personlig bruker jeg en tannbørste og varmt vann og synes det i grunnen er greit. I tillegg holder polerte deler seg fine med cape cod.

De lærde er vel ikke enig når det gjelder bruken av winder?
Noen mener klokken holder seg bedre i ro da dette tærer mindre på fjærer etc., mens andre mener winderen hindrer oljen i delene fra å stivne.

Jeg tipper det ikke utgjør noen særlig forskjell fra eller til.;)


Rovers
 
Zalo kan kanskje være litt sterk kost.
Jeg bruker en tørr poleringsklut for sølvtøy.
For å vaske klokkene hvis det måtte være nødvendig bruker jeg rent vann eller i verste fall en mild barnesåpe og en myk tannbørste. Deretter en myk poleringsklut.

Når det gjelder windere har det gått en evig diskusjon om dette på bl.a. WUS.
Det virker som de fleste er enige om at bruk av winder gir økt slitasje på klokken ift å la den ligge i skuffen.
Det er vel likt som alt annet mekanisk. Ta for eksempel en motor. Man pleier som regel å ta en service på den etter hvor mange timer/km den har gått.
 
Noen mener klokken holder seg bedre i ro da dette tærer mindre på fjærer etc., mens andre mener winderen hindrer oljen i delene fra å stivne.

Rovers

Har lest en eller annen plass at oljen som brukes i dagens mekaniske urverk er av en syntetisk type som ikke stivner. Dette skulle derfor ikke være noe problem.:cool:
Windere har vel størst nytteverdi for klokker med månefase, perpetual calendar, osv...
Men...Det er jo en WIS gadget! Så løp og kjøp.;)
 
Har lest en eller annen plass at oljen som brukes i dagens mekaniske urverk er av en syntetisk type som ikke stivner. Dette skulle derfor ikke være noe problem.:cool:
Windere har vel størst nytteverdi for klokker med månefase, perpetual calendar, osv...
Men...Det er jo en WIS gadget! Så løp og kjøp.;)

Har lest dette jeg også, men det er stadig noen som kverrluerer på dette:roll:
Ellers virker det jo som vi tar vare på klokkene våre på tilnærmet samme måte UJU.
Smarte hjerner tenker ofte likt:cool:
 
Slenger meg innpå denne.
En urmakervenn av meg tipset meg om mildt vann og en dråpe zalo. Det har jeg fulgt, og urene stråler etterpå. Ingen skade ved den slags skånsom vask. Men bruk myk "børste", eller svamp.

Når det gjelder winder.......
Her er meningene delte. Jeg har winder selv, og nyter å se urene i bevegelse til lyset i den. Og å slippe å stille dato og tid.
En annen ur-fanatiker jeg stundom har kontakt med mener rett og slett det er "femi" med winder.
"- Sånt plasserer man bare ikke ekte klokker i...."

Dersom det er dette som gir meg kontakt med en eventuell feminin side (Gud forby), så er det helt greit for meg.....

;)
 
Personlig bruker jeg en tannbørste og varmt vann og synes det i grunnen er greit. I tillegg holder polerte deler seg fine med cape cod.

De lærde er vel ikke enig når det gjelder bruken av winder?
Noen mener klokken holder seg bedre i ro da dette tærer mindre på fjærer etc., mens andre mener winderen hindrer oljen i delene fra å stivne.

Jeg tipper det ikke utgjør noen særlig forskjell fra eller til.;)


Rovers

Hvor kjøper jeg "cape cod" ?

KAB
 
Alt skal prøves.... jeg brukte zalo, lunkent vann og en myk tannbørste før. Så begynte jeg jo selvfølgelig å google, og da tok det helt av.... havnet etterhvert inn på en side som anbefalte "VERAET Watch Spray", som er utviklet spesielt for klokker. Dette måtte jo bare prøves og flasker ble bestillt. Fantastisk resultat må jeg innrømme. Bare å spraye på, bruke en myk tannbørste for å komme til overalt, og skyll av.

Men man kan jo ikke stanse her???? Så jeg klikket meg inn på eBay og kjøpte like godt en "ultrasonic cleaner" til lenker osv. Kosta meg snaue 40 USD og funker som bare f.... bruker denne sjelden men er god å ha når lenka på klokkene til fruen begynner å få 1 cm lag med kremrester/sminke etc. hehe....

Ellers så bruker jeg nanofiber pusseklut fra nevnte Boston Watch Exchange til å få bort de daglige fingermerkene osv...
 
Jeg bruker varmt vann med en liten dråpe zalo. funker som søren

Ja jeg føler zalo og vann gir en flott glans, men har og tenkt på pakninger osv, de har garantert ikke godt av zalo med tanke på uttørking. Spørsmålet er om zaloen i det hele tatt når pakningene. :confused:
 
You dandyboys. Jeg spytter på glasset og polerer med en flik av helsetrøya. :D

Jålebukk. Jeg dytter hele armen ned i en bekk, polerer med et nyskutt dyr og tørker eventuelt av i lyngen.

(Egentlig bruker jeg kun lunkent vann og en myk tannbørste. Zalo og liknende fettløsende produkter kommer ikke nær pakningene på mine klokker.)
 
  • Liker
Reaksjoner: Trixxuz
Med hvilken begrunnelse?
Enhver selger har sjelden problemer med å anbefale produktene sine.;)

Han mente det var bedre for urverket å gå hele tiden, da ville ikke oljen innvendig tørke ut. Om det stemmer eller ikke vet ikke jeg, men det var det han sa.