Hvordan kjøpe min første klokke?

Medlem
3. nov. 2015
Sted
Tromsø
Hei,

Har sett over de første sidene her, men fant ingen guide til hvordan en amatør bør gå frem når man skal kjøpe sin første klokke.

Hvordan er markedet i Norge, har forsøkt å google litt, og det virker ikke som at det er mange som tilbyr de samme klokkene.

Fikk lyst til å kjøpe denne:

http://www.nettbutikk.urmaker-bjerk...ltre-klokker/jaeger-lecoultre-master-memovox/

Er det andre forhandlere av JLC i Norge? Får man normalt rabatt når man kjøper nye klokker? (Jeg kjøper sjelden noe som helst med mindre jeg får rabatt. Er man ute å kjøre om man forventer minimum 10 % på en "luksusklokke").

Noen lett måte å sjekke forskjellige om det finnes forskjellige versoner av klokkene? Eksempelvis om klokken ovenfor finnes i andre farger, eller om det er en nyere modell osv

Alle råd mottas med takk.

Velkommen til galskapen!

Det enkleste rådet er vel: "Kjøp en Rolex Sub!" Det kommer 90 prosent av folket her til å si uansett... :)

Nå virker det jo som du har lagt lista høyt til å være "nybegynner", og det er kanskje lurt å tenke litt på om dette er en hobby du skal ha, og dermed gå gjennom en haug med ur, eller om du skal ha en klokke og være fornøyd med den. Hvis det er det siste du er ute etter, forsvinn herfra sporenstreks! Dette er avhengighetsskapende så det holder, og det dukker alltid opp noe annet du har mer lyst på, akkurat når du tror du har landet.

Rabatter hos forhandlere er vel diskutert flere ganger her inne, og det kan andre mer om enn meg. Men et godt sted å begynne er jo forumets egne Kjøp og salg-sider, så finner du garantert noe du kan sikle på.

Uansett, lykke til!

Jeg har hatt den klokken som @Todda linker til. Kjøpte den av Midas M. Den klokka er TS´største hore, sikkert 10 stk som har hatt den. Jeg oppsummerte i en annen tråd om hvilke klokker man angret på å ha solgt at jeg angret på å ha kjøpt denne. Kanskje andre har samme forhold til den iom at den blir solgt til stadighet?

Hvorfor? Klokken ser jo nydelig ut og det er en JLC! For min del ga den ikke den kvalitetsfølelsen jeg forventer av en klokke til 86´. Brukervennlighet er den heller ikke, skjør sak. Også er den ikke så innmari ulik de eldre av samme modell som er betydelig rimeligere, eks: http://www.tidssonen.no/forum/threads/vintage-le-coultre-memovox-wrist-alarm.34190/

Men, liker du den og syns den er verdt penga, så ikke hør på menigheten er som er samstemt om at en Rolex sub er den hellige gral, meg selv inkludert:)

Så, med litt surfing på TS og litt egen vilje, kommer du til å gjøre et godt valg. Min anbefaling uansett førsteklokke: kjøp brukt inntil du finner ut hva du ønsker å ha, så kan du heller kjøpe nytt etter å ha gjort noen erfaringer.

Velkommen til en herlig hobby og lykke til i jakten!

• Liker
Reaksjoner: Todda
@Genta

Jeg turte ikke kalle den en hore. Men den var stadig til salgs, ja. Likte den godt selv, men er den ikke litt vel tjukk også til å være dressklokke?

@Grarne JLC har mye annet fint. Hva med en UTM?

Hei,

Har sett over de første sidene her, men fant ingen guide til hvordan en amatør bør gå frem når man skal kjøpe sin første klokke.

Hvordan er markedet i Norge, har forsøkt å google litt, og det virker ikke som at det er mange som tilbyr de samme klokkene.

Fikk lyst til å kjøpe denne:

http://www.nettbutikk.urmaker-bjerk...ltre-klokker/jaeger-lecoultre-master-memovox/

Er det andre forhandlere av JLC i Norge? Får man normalt rabatt når man kjøper nye klokker? (Jeg kjøper sjelden noe som helst med mindre jeg får rabatt. Er man ute å kjøre om man forventer minimum 10 % på en "luksusklokke").

Noen lett måte å sjekke forskjellige om det finnes forskjellige versoner av klokkene? Eksempelvis om klokken ovenfor finnes i andre farger, eller om det er en nyere modell osv

Alle råd mottas med takk.

Hei og velkommen.

Klokken du har sett på finnes i to versjoner: urkasse i stål eller rødt gull.

Denne modellen og andre klokker i Master-kolleksjonen finner du oversikt over på Jaeger-LeCoultre sine hjemmesider: http://www.jaeger-lecoultre.com/NO/en/watches/master-memovox/1418430#/t1

Oversikt over autoriserte forhandlere finner du også på merkets hjemmeside. Dette er forhandlere som har et formelt samarbeid med produsenten, og som har tillatelse til å selge merket i Norge: http://www.jaeger-lecoultre.com/NO/en/boutique/#55click=megamenu

Angående rabatter, er nok den beste holdningen å ikke forvente noe som helst. Se på det heller som en eventuell bonus, for generelt legges det føringer fra merkene om at forhandlerne ikke skal selge produktene med store rabatter.

Enkelte gir allikevel noen prosenter i avslag (5-10% for gode kunder er kanskje ikke unormalt), mens andre er ganske prinsippfaste på å heller gi kundene fordeler (f.eks. gratis trykktesting, regulering etc.) fremfor å operere med rabatter.

@Todda: tja, den er tjukkere enn min Aquanaut, men jeg reagerte aldri på at den var for tjukk som dressklokke, det ga den bare litt fortjent synlighet:) Tjukkelsen er vel nødvendig pga alarmen? En innmari kul komplikasjon som jeg aldri brukte...