Hvordan påvirkes nøaktigheten av retningen på klokka

Suften

Støttemedlem
Medlem
26. des. 2012
Sted
Viken
Jeg lurer på om det er noen tommelfingerregel på hvordan nøyaktigheten på klokken påvirkes i forhold til hvilken posisjon den ligger i? Går den fortere eller saktere med kronen ned eller kronen opp osv... Hadde vært nyttig å vite dette.....
Det er sikkert noen her inne som har noen teorier, fakta og formeninger knyttet til dette.
Takker for svar!

Sikkert noen urmakere som har fasit. Men min erfaring er at klokka går mest nøyaktig med krone ned, og sakker mest med glasset opp. Vil tro det er mest fornuftig at den beste posisjonen er krone ned siden man stort sett har armen nedover.

Sikkert noen urmakere som har fasit. Men min erfaring er at klokka går mest nøyaktig med krone ned, og sakker mest med glasset opp. Vil tro det er mest fornuftig at den beste posisjonen er krone ned siden man stort sett har armen nedover.

Takk for svar! Betyr det at hvis klokken går litt fort, så kan man legge den med glasset opp om natten for en liten justering? Vil den da gå raskere med glasset ned?

Er gjerne ikke så lett desverre, kommer ann på hva slags urverk og hvor lenge siden service etc. Dette er lettest å finne ut av med en timegrapher, eller få en urmaker til å justere.

Min AP 15300 som jeg nå har målt siden søndag ettermiddag, altså snart en uke siden har lagt på seg 1 sekund. Dette fordi jeg legger klokken med kronen opp om natten slik at klokken sakker litt av. Legger jeg den med kronen ned så går den fortere igjen. Så hvis jeg ved jevne intervaller sjekker om klokken går for fort eller sakte kan jeg justere dette ved å legge den med enten kronen opp eller ned i løpet av natten for å oppnå ønsket resultat.

Min AP 15300 som jeg nå har målt siden søndag ettermiddag, altså snart en uke siden har lagt på seg 1 sekund. Dette fordi jeg legger klokken med kronen opp om natten slik at klokken sakker litt av. Legger jeg den med kronen ned så går den fortere igjen. Så hvis jeg ved jevne intervaller sjekker om klokken går for fort eller sakte kan jeg justere dette ved å legge den med enten kronen opp eller ned i løpet av natten for å oppnå ønsket resultat.

Det er dette jeg tenker å gjøre også. Jeg har ganske mange klokker, så jeg lurte på om det var noe "standard" på dette utfra retningen på klokken. Da kunne jeg testet litt med det som utgangspunkt.
Takk for gode svar

Dette varierer nok mye fra urverk til urverk.

Min Seiko med 4r36 går raskere om den ligger med glasset opp/ned, og tregere om den ligger på siden. Den går omtrent helt jevnt -6 sekunder på armen, og når jeg legger meg legger jeg den på nattbordet med glasset opp, og på morgenen har den tatt igjen de 6 sekundene og går korrekt igjen. Ganske artig :)

notice.jpg

Ser for meg at det er en del TS-nerds som faktisk vet svaret på dette spørsmålet. Og som samtidig ikke har funnet utav hvilke knapper en skal trykke på for å få kona i godlaget. Men det finnes vel instruksjonsmanualer for det på nettet også.

Redigert: