Hvordan spotte falske klokker

Medlem
30. juni 2013
Sted
Drammen
Denne tråden skal handle om hvordan man kan se forskjell på en falsk klokke og ekte vare. De aller dårligste kopiene kan hvem som helst spotte så vi holder oss til de klokkene som kan være vanskelig å se forskjellen på for det utrente øyet. Når det er sagt så er denne tråden ment for å dele kunnskap om hvordan man kan spotte forskjellene for å unngå å trå i fella, ikke for å hylle fakes eller skryte av hvor bra de er. Det skal altså IKKE diskuteres fakes på noen annen måte enn å påpeke forskjellene mellom ekte vare og kopi.

Legg inn modellnavnet på klokken i tittelen slik at tråden blir mer oversiktlig. Kom gjerne med kommentarer og påfyll til innleggene (men husk reglene ovenfor), og inkluder også da gjerne modellnavn i tittelen :)

Anbefaler forøvrig alle å følge fakewatchbusta på Instagram!

Redigert:
Panerai PAM372

Vil her se litt nærmere på en kopi av en Panerai PAM372 jeg kom over når jeg gjorde litt research på denne modellen.

Vi ser først på framsiden:

Ekte:
pl1950pam372lb10.jpg

Fake:
IMG_4343.jpg

Her er det første jeg legger merke til skriften "REG. T.M." på kronebeskytteren. Plasseringen ser ut til å være feil på den falske. Kasseformen ser også litt rar ut på den falske, men der kan det rett og slett være bildet som lurer meg litt.

Vi ser så på baksiden:

Ekte:
PaneraiPAM3723.jpeg

Fake:
IMG_4350.jpg

Ved første øyekast kan disse to se skremmende like ut, men dersom vi ser litt nøyere på plasseringen og størrelsen på juvelene så kommer forskjellene ganske godt frem. Vi ser også at tannhjulene som er rett ovenfor balansen på det ekte bildet ikke er tilstedet på den falske. Finishen på urverket er også av en helt annen kvalitet. Til slutt biter jeg meg merke innfestningen på kronebeskytteren. Her ser vi en betydelig forskjell på de to bildene.

Redigert:
Amen. Fy pokker så skummelt, begriper ikke at noen tør å handle med andre enn AD-er og good guys.

Dette var da en usedvanlig forseggjort kopi av 372'n. Skremmende!

Poenget med denne tråden er ikke å skremme noen bort fra bruktmarkedet. Det er viktig å vite at slike fakes finnes slik at man gjør den nødvendige researchen før kjøp. Stort sett er bruktmarkedet, spesielt her inne, veldig trygt :)

Men som sagt, vi ønsker ingen videre diskusjon her inne utenom å påpeke forskjellene.

Redigert:
Audemars Piguet Royal Oak 15400

Jeg vil i denne posten se nærmere på en kopi av en Audemars Piguet Royal Oak 15400. Det er flere forskjellige fabrikker som produserer disse falske klokkene og hvilke tells man skal se etter vil variere ut fra fabrikanten. Dette er derfor ikke en fasit, men heller en pekepinn på noe av det man skal se etter. Og som vi skal se på slutten så trenger man egentlig ikke å se så mye på de små detaljene for det finnes nemlig ÉN veldig stor tell!

Klokken jeg skal se på her har blå skive.

Urskiven

Falsk:
9292553950_f5652ca63e_b.jpg

Ekte:
IMG_3228_zpsaa2ee6b1.jpg

Det første vi ser er jo at fargen er feil. Dette kan nok delvis skyldes lysforhold, men jeg tror nok at det vil være en vesentlig fargeforskjell selv i samme lys.

Dersom vi ser nærmere på datoen ser vi også en relevant forskjell:
9290696069_28bc1a4893_o.jpg

Her har vi en ekte til venstre og en falsk klokke til høyre. Vi ser at den ekte klokken har litt fetere font en den falske. Datovinduet på den ekte sitter også litt lengre fra lume-markøren enn på den falske og vi ser også at mellomrommet mellom datovinduet og konturen på skiven er forskjellige. Ganske tydelige tegn altså, dersom man ser nærme nok.

Klokken som helhet

Falsk:
9289744571_9acfdf04d4_b.jpg

Ekte:
PB100030.JPG

Det er litt vanskelig å se ut i fra bilder, men det er en stor forskjell i kvaliteten på finishen på disse to. Dersom du ser nøye på bildene ser du at finishen på den ekte klokken er mye mer raffinert enn på den falske. Den falske klokker har en røffere finish. Se nøye på børstingen så ser du nok hva jeg mener.

Baksiden

Som nevnt tidligere så er det egentlig ikke så mye poeng i å se etter de små detaljene. Det som er fint med disse klokkene er at de har innsyn til urverket. Alle og enhver klarer å ta et bilde av baksiden av klokken, og i dette tilfellet vil jeg si at det nærmest er obligatorisk i en salgsannonse. På dette siste punktet lar jeg bildene snakke for seg selv.

Falsk:
9292526870_021b4fde18_b.jpg

Ekte:
PB100049.JPG

Redigert:
Hei!

Flott tråd! Følger selv fakewatchbusta og et par andre fake-spotters på IG og bet meg merke i en ting i posten din. Jeg har hatt inntrykk av at på de fake modellene av AP er datoen gjerne dratt inn noe i forhold til på den ekte. Altså motsatt av det du skriver. Spesielt gjelder dette kanskje på de store choronoene. Dette skal visst være pga størrelsen på de billige kinaverkene er noe mindre. Det samme gjør og at subdial-spacing på de fake urene er mindre. Dette gjelder kanskje ikke på AP-en i tråden?

Her er litt basic info på noen Rolex modeller, hvis noen har god tid går det an å legge inn bildene her og oversette teksten så er det sikkert enda fler som får det med seg! Jeg skulle gjerne gjort det nå, men jeg sitter egentlig med en oppgave som skal leveres straks:rolleyes:

Identify Counterfeit Fake Rolex Watches... Rolex or Replica? Don't get e-Screwed!

Rolex Sea-Dweller DEEPSEA Fake Vs. Real Comparison 116660 | Bernard Watch Blog

Ikke umulig å se forskjellene på den fake og DSSD-en når de ligger ved siden av hverandre, men det er sabla lett å gå på en smell når du ikke har en original å sammenligne med. Og selv da skal øyet være godt trent til å se etter detaljer! Skummelt:( På annonsebildet er det også enkelt å skjule de mest opplagte feilene på fake klokker, så sats på F2F, og en solid selger!

Husker med gru den halv-ekte DSSD-en, altså fake, som ble solgt på finn for noen måneder siden. Den var for meg ikke mulig å se var fake.

Et annet tips som artiklene ikke tar for seg: rekkefølgen på viserne er innimellom annerledes med uoriginalt verk.

Hei!

Flott tråd! Følger selv fakewatchbusta og et par andre fake-spotters på IG og bet meg merke i en ting i posten din. Jeg har hatt inntrykk av at på de fake modellene av AP er datoen gjerne dratt inn noe i forhold til på den ekte. Altså motsatt av det du skriver. Spesielt gjelder dette kanskje på de store choronoene. Dette skal visst være pga størrelsen på de billige kinaverkene er noe mindre. Det samme gjør og at subdial-spacing på de fake urene er mindre. Dette gjelder kanskje ikke på AP-en i tråden?

@Poifu
De AP'ene FWB oftest ser på er chronografer med et litt annet urverk og litt annen kasseform (og urskive) enn denne. Plasseringen av datoen er også avhengig av hvilken type urverk som står i den falske klokken. Det finnes kanskje eksempler der datoen er plasser for langt fra lume-markeringen (altså motsatt av hva som er forklart over) på denne klokken også :)

Som sagt er dette ingen fasit ettersom det finnes mange forskjellige fakes, men en pekepinn til hvilke detaljer man bør se nærmere på.

Oppfordrer forøvrig flere til å bidra i denne tråden. Jeg vet at vi har folk her inne som er adskillig bedre på dette feltet enn meg :)

Redigert av en moderator:
Veldig bra tråd, @acnorway! :)

Det med datovinduet er stort sett et veldig godt tips på alle klokker som har in-house verk har jeg lagt merke til! Bare å søke opp macrobilder av datovinduet på en original klokke og deretter sammenligne.

Lover å bidra i fremtiden! Mye som skjer på hjemmefronten for øyeblikket.

Redigert av en moderator: