Hvordan unngå kjøpe katta i sekken?

Medlem
12. mars 2011
Jeg har avtalt å kjøpe en Rolex Submariner av en privatperson. Har sett bilder av klokken på nett, men er ingen ekspert når det gjelder å skille en fake klokke fra en ekte. Har snakket med selgeren som virker som ærlig og real fyr, men han har selv kjøpt den av kamerat, og det medfølger ingen kvittering eller papirer for klokken, og den nøyaktige alderen på klokken er uviss.

Prisen virker fair (ikke spesielt billig, men heller ikke dyr), og selgeren sier at klokken går veldig nøyaktig. Jeg har ingen grunn til å tvile på ham, men det er alltid en risiko for en selger kan være i god tro selv om klokken ikke er original.

Er det noen som har noen kjappe sjekkpunkter for å skille en ekte 14060M fra en fake?

Alle svar mottas med takk.

Dette er vel noe alle er litt redde for når de kjøper et brukt ur uten papirer. Jeg ville spurte om han var villig til å gjøre handelen hos f.eks Bjerke. På den måten kan du få verifisert at klokka er ekte.

Lykke til med handelen :)

Er du usikker ville jeg gjennomført handel hos en Rolex forhandler. :)

Og da tenker jeg usikker på egne knunnskaper, ikke usikker på selger.

Jeg skjønner ikke helt greie med å handle hos en Rolex forhandler, vil f.eks Bjerke tilate at man traver inn med en Rolex og en kjøper og ber dem bekrefte at klokken er ekte?

Jeg skjønner ikke helt greie med å handle hos en Rolex forhandler, vil f.eks Bjerke tilate at man traver inn med en Rolex og en kjøper og ber dem bekrefte at klokken er ekte?

Det har ihvertfall jeg gjort, da jeg kjøpte min første Rolex for noen år siden. Ingen sure miner eller kostnader. Bare et hyggelig "Kom tilbake". Så det har jo gjort også.

Det har ihvertfall jeg gjort, da jeg kjøpte min første Rolex for noen år siden. Ingen sure miner eller kostnader. Bare et hyggelig "Kom tilbake". Så det har jo gjort også.

Tilsvarende hyggelig opplevelse hos en Protid urmaker ved salg av en PO.

Det var jo en positiv overraskele for meg, hadde jeg aldri sett for meg at en urmaker syns var ok.

Urmakerne lever til dels av bruktmarkedet også. Er ikke så mange som hadde kjøpt ny rolex om bruktprisen hadde vært langt lavere og vanskeligere tilgjengelig. :)

Jeg solgte en Breitling for Bentley forrige uke, og selger ville ha klokken verifisert. Vi gikk innom Bjerke i Prinsens gate i Oslo, og i løpet av to minutter hadde de sett på klokken.
Konklusjonen var selvsagt at den var ekte.

Kostet ingenting.

Så bra, da høres jo dette uten tvil som den beste måten og verdifisere en klokke ved salg/kjøp.

Jeg var litt usikker selv her

Min første rolex i 2005 - var uerfaren og klarte absolutt ikke å "buy the seller". Allikevel ble handel gjennomført og bekymringen vokste raskt. Jeg gikk derfor til Bjerke i Hegdehaugsveien. Der ble jeg nesten kastet ut når jeg spurte om de kunne se på om klokken var ekte. Nei, nei nærmest skrek damen bak skranken mens hun veivet med begge hendene foran seg. Jeg sa rolig at hun burde se på meg som en normal kunde og ikke "white trash" (neppe akkurat det uttrykket jeg benyttet men et synonym). Jeg sa at jeg gjerne kunne betale for tjeneste det hun syntes var naturlig. Motvillig plukket hun av lenken og sammenlignet med sertifikat ect hvorpå hun sa at "den så ekte ut". Hyggelig å høre at dette ikke er gjengs over, da jeg faktisk har humret og ledd for meg selv over de annonser det står at kjøper og selger gjerne kan møtes hos forhandler. Men så er jo Bjerke på Majorstua borte også da......

Beklager at tråden blir forsøplet, men......