hvordan være tryggest på at brukt klokke er ekte?

Medlem
5. juli 2010
Heisann!

Jeg er ny i faget, men fikk en Breitling av mine foreldre i forbindelse med avslutning av studiet. Det høres jo kjempedumt ut å ville ha en til kort tid etter, men brukerne her inne forstår meg nok?:)

Man kan jo spare noen skilling på å kjøpe brukt, etter hva jeg har forstått. Har dere noen tips til hvordan ferskinger som meg kan være mest sikker på å få ekte vare? vil ikke bruke 25K på en klokke til nærmere 40K for siden å finne ut at den er lagd i Kina.. Driver og snuser veldig på en til 40K, men det er litt mye å bruke på impuls for meg akkurat nå, så håper å finne noe brukt.

På meg virker det som om man kan være relativt trygg om man kjøper klokker her inne, men litt mer usikker om man treffer på selgere på finn.no Stemmer ikke dette?

Håper på tilbakemeldinger!

mvh

Ta med klokken til en forhandler som kan verifisere klokken. Man kan ta turen sammen med selger før handelen gjennomføres. Ellers er det alltid greit å skrive kontrakt hvor selger går god for klokken. Oppstår det problemer så er det bare å gå på selger og kreve kjøpet omgjort.

For å være tryggest på at en brukt klokke er ekte, må du kjøpe den ubrukt, og så bruke den ;)

HEEELT sikker, kan man aldri aldri være.. eller?

De store merkene lager forøvrig mye i Kina :)

Hei,

Som du sikkert har kjenner til blir replica'ene mer og mer lik originalene, og dessverre er Breitling et av merkene som blir mest kopiert. Så her kommer det noen råd fra meg ift kjøp av brukt Breitling.

- kjøp "full pakke"
Dvs. at sammen med kokken bør det følge med COSC sertifikat med serienummer tilsvarende det som er på klokken. Instruksjonsbok for klokken. Garantibok, som på de 2 siste sidene skal være stemplet der den er kjøpt fra AD, datert samt serienr til klokken er fylt ut. ADs navn og land skal også være hullet ut på siste side. I tillegg bør alle bokser (3 stk) følge klokken.

- Gjør noen søk på nett.
Søk på Breitling + serienummeret på eks.vis Google, får du flere treff bør noen varsellamper lyse. Ofte er det samme serienummer som går igjen på fake/replica'ene.

Sjekk at ADen i garantiboken eksisterer på Breitling sine offisielle sider. Hvis "nei" - ring Breitling, de er meget hjelpsomme. Oppgi alle detaljer ift. klokken (serienr, klokkemodell, farge på skiven, og hvor klokken er kjøpt) de kan da av-/bekrefte at serienr stemmer overens med modell og om hvilke distributør/AD de har sendt den til.

Post gjerne noen bilder på div. klokkeforum. Breitlingsource.com har noen meget dyktige medlemmer som kjenner til de fleste fake/replica'ene som er produsert. Samt sjekk om det finnes noen gode fake av den modellen du ønsker å kjøpe, evt. om det finnes noen kjennetegn som du bør se etter.

- Gjennomfør klokkehandelen hos en autorisert AD.
Snakk med Urmakeren - styr unna lørdagshjelper/kassadamer. I Oslo og omegn kan Bjerke (i Kongensgt), ProTid Lillestrøm og Protid Sandvika anbefales.

Når du først er hos Urmakeren sjekk også at dato skifter riktig (ca kl 12 +/- noen minutter). Ikke alle leser bruksanvisningen, og mange har derfor fått ødelagt datomekanismen, da de har manuelt skiftet dato i tidsintervallet 2100-0300.

tigergutt