Hvorfor kjøpe fra AD når man kan kjøpe på nett?

Medlem
29. juli 2018
Sted
Norge
Tilgi meg den noe provokative overskriften, den er ment å skape nysgjerrighet og debatt.

Jeg er på utkikk etter ny klokke, og jakten har tatt meg fra kjente og forholdsvis trygge merker som Tudor, Panerai, Grand Seiko og Omega til ukjent farvann med blant andre Blancpain, Glashütte Original og Breguet. Ikke bare er de siste merkene helt andre typer klokker enn de første, men i helt andre prisklasser også. Jeg var så «uheldig» å få prøve flere av de sistnevnte merkene før jul, og det gjorde meg ikke mindre lysten på en slik klokke. Snarere tvert imot. Jeg har nesten ikke tenkt på noe annet siden jeg prøvde de på armen.

De siste ukene har jeg brukt mye tid på å lese meg opp på disse merkene, både tester, anmeldelser, artikler, foruminnlegg og lignende. Jeg er stadig innom merkenes nettsider for å titte, og zoomer inn på de høyoppløselige bildene mens jeg forestiller meg følelsen av å ha et slikt lite kunstverk på armen. Jeg blir helt betatt av detaljene og håndverket, historiene og helheten. Det er nesten så det grenser til noe usunt. Men bare nesten!

Men det som går igjen av det jeg leser, er at dette er fantastiske merker med helt spesielle klokker som dessverre faller mer i salgsverdi enn andre merker idet man går ut av butikken. Flere mener man ikke må finne på å kjøpe klokkene nye fra butikk, men at man heller bør kjøpe de brukt. Jeg begynte derfor å undersøke prisene på Finn og Chrono24, og finner mange av modellene jeg har lyst på til rimeligere priser, selv når man regner med frakt og norske avgifter. Det ble for eksempel lagt ut en Breguet på Finn tidligere i dag til 100 000 kroner under nypris. Klokken ble kjøpt ny i norsk butikk i mai 2023, noe som gir et verditap på 12 500 kroner, eller over 5 %, per måned. Er det normalt?

Jeg har en nogen lunde ide om hva jeg går glipp av ved å handle på nett. Det er en helt egen opplevelse å kjøpe klokken i butikk, og man får i tillegg goder som å opparbeide seg et godt kundeforhold samt en tryggere handel med bedre rettigheter og garanti. På den andre siden sparer man potensielt flere titalls tusen kroner, hvis ikke hundretusen, ved å kjøpe på nett. Det er vanskelig å sette en pris på god service, men jeg tror de færreste av oss ville satt den prisen til nesten halvparten av hva en klokke i en slik prisklasse koster. Eller?

Vi nærmere oss nå poenget med denne tråden, og det jeg ikke klarer å finne svar på her eller andre steder. Jeg har lest mange tråder både her og på andre fora, men de er enten mange år gamle eller ikke helt relevante for det norske markedet. Jeg spør dere primært for å få svar fra reflekterte og smarte hoder, sekundært for å by opp til en kort debatt, og tertiært for å lufte mine egne tanker:

Med merker som Blancpain og Breguet, som ifølge mange faller raskere i salgsverdi enn andre merker, hvorfor skal jeg kjøpe de nye over disk fremfor billigere på nett? Jeg kjøper ikke klokker som en investering, og klokken jeg kjøper nå kjøper jeg for å beholde i mange år, men er det verdt 50 000 til 100 000 kroner å kjøpe den ny i Norge? Kan disse spørsmålene besvares med noe annet enn «det er personlig/lommebokens preferanse»?

Og hvor stort rom er det egentlig for å forhandle om prisen hos norske AD-er på merker som de jeg har nevnt? I flere utenlandske fora menes det man bør få minst 10 til 15 % rabatt for å handle i butikk, men av det jeg har lest sliter jeg med å forstå at det realistisk her til lands.

Jeg tror jeg stopper her, og ser om noen biter på.

Det er ingenting i veien for å kjøpe en dyr klokke som har tatt det første kjipe verditapet pent brukt.
Mange ønsker å kjøpe fra AD for å få eget navn i sertifikatet, følelsen av å være første eier (spesielt hvis ambisjonen er å beholde klokken lenge) og bygge relasjon til forhandler.
Hva du velger handler litt om fornuft, men mest om følelser.

Vil rydde litt i på-nett-begrepet ditt.
- Fra produsentens egen nettside: de dyre klokkene får du ikke kjøpt derfra, iallefall ikke hvis de har lokal AD.
- Fra Chrono/andre utenlandske bruktmarkeder/bruktforhandlere i utlandet: du må alltid kjøpe selger, noe som er vanskeligere over nett, mva, kronekurs og transport med forsikring gjør gjerne disse dealene dyre. Legg på risiko fordi du ikke kjenner selger og mange styrer unna. Men, er det en meget spesiell klokke du jakter er markedet større i utlandet.
- Urverket/rene gråmarkedforhandlere: ser ingen grunn til å ikke bruke disse utover brudd på lojaliteten til mange av klokkeprodusentenes intensjon og mangel på lokal relasjonsbygging. Men pass på at mva er ok.
- Finn/klokkeriet/tidssonen/div lokale markedet: kjør på. Mulighet for F2F handel og gode referansesjekker.

• Liker
Reaksjoner: Zawatch og McQ
Vær oppmerksom på at en del gråmarkedsforhandlere, eksempelvis Jomashop, selger nye klokker uten sertifikat. De tilbyr "egen" garanti, og du kan mao. glemme å gå via (norsk) AD dersom noe går galt. Andre gråmarkedsforhandlere selger nye klokker uten stemplet/gyldig sertifikat, mao. gjelder ikke fabrikkgarantien - og du kan også her glemme å gå på produsenten via (norsk) AD.

Det er dessverre mange eksempler på AD'er som har gjort seg vanskelige i forhold til garantireparasjoner på utenlandskkjøpte/gråmarkedskjøpte klokker.

Med andre ord, klokkene er ofte billigere hos slike forhandlere - men så har du neppe samme garantimuligheter. Minner også om fabrikkgaranti vs. kjøpslov, som kjøper hos norsk AD har du gode rettigheter når noe går galt.

Genta har sagt det meste bedre enn jeg kan, men siden jeg er veldig lite glad i å la en anledning til å komme med mine betraktninger gå til spille, så... :D

Hva lojalitet angår, går jo dette begge veier - det burde det, iallefall. Stadig flere produsenter lar seg friste til å gjøre seg selv stadig mer eksklusive på kunstig vis - heve priser langt mer enn prisstigningen skulle tilsi, begrense antall utsalgssteder eller nekte å tilpasse produksjon til etterspørsel (den siste varianten har jeg iofs stor sympati for, det er ikke nødvendigvis noen fordel på lang sikt å møte etterspørselen i en boble, for så senere å ha stor overkapasitet og et bruktmarked fylt med tidligere produserte produkter du må konkurrere mot...)

Uansett - min ringe oppfatning er at man ikke skylder produsenten noe som helst. Om de ønsker å selge meg et produkt, må de tilby en totalpakke som gjør det attraktivt for meg å handle hos dem, heller enn et annet sted. Om de har så drakoniske avtaler med AD-nettverket sitt at endel ADer ser seg nødt til å dumpe inventar hos gråmarkedsforhandlere - vel, det var dumt. Da vil det naturlig nok friste endel av kundegrunnlaget å spare kanskje titusener på et ur, heller enn å 'lojalt' gå inn til en AD og betale summen som forlanges uten noe forsøk på pruting.

På minussiden er selvsagt at du kan stå svakere garantimessig - jeg har mer tiltro til garantivilligheten til eksempelvis Omega enn jeg har til Kåres Gråmarkedsimport og Bilvask.

Men, selvsagt - andre vil nok veie de ulike faktorene annerledes og komme til en annen konklusjon. Det kan sikkert jeg også gjøre av og til. Det ville jo unektelig være moro å være skrevet inn i manntallet til Patek Philippe, eksempelvis, selv om det nok er tiår (om ikke hundreår!) siden det foregikk i en stor, lærinnbundet bok. Får tro at det eneste du nå kjøper deg, er en oppføring i en database. :D

Kjøper fra forhandler, da jeg ikke vet om jeg vil ha ei klokke før jeg har sett den! Føles den god på armen, så må jeg jo bare ha den :D

Nå kjøper jeg bare klokker til 2000 og opp til 20.000! Men når det sannsynligvis blir dyrere klokker med årene, måå jeg alikevel se dem live! Å se 10 youtube reviews og 100 bilder på nett hjelper ikke!

• Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Man kan vel enkelt dra paralleller til bilverdenen. Enkelte ønsker å kjøre ny bil rett fra forhandler til tross for at det ligger mange fine/pent brukte eksemplarer på Finn.no eller mobile24, eller hvor det skulle være.
Hvorfor noen velger ny over brukt kan det vel være mange grunner til. Noen ønsker å være den første som eier klokken, andre liker tryggheten det gir å kjøpe under beskyttelse av garanti, og kanskje noen ikke tenker så mye på hvor mye klokken kommer til å rase i verdi fordi de har tenkte å beholde den uansett eller bare ikke bryr seg.

Hei,

Siden du skal ha klokken lenge er det viktig å tenke på service muligheter. Begir meg ikke inn på den tidligere diskusjonen, men kan være lurt å sjekke om muligheten for å få tatt en service på klokka via norsk forhandler (betalt). For merker jeg ikke kan dette på blir det en del mer styr. Selvsagt løsbart, men noe også å tenke på.