Hvorfor så billig?

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Har begynt jakten på noe "nytt", sier ikke hva det er altså;)

I den forbindelse dukker denne opp, og jeg må bare spørre, kan noen som har mer greie på utenlandsmarkedet og vintage si meg, hvorfor er denne så "billig". Jada, uten lenke og papirer, men dog. Lenke får man lett tak i. I og med at den fortsatt ligger der, og ikke har blitt revet vekk, hvorfor? Selger er 100%, mye som kjøper, men absolutt mer enn nok som selger også. Hvorfor... Hvorfor... Hvorfor...?

EDIT: Dette er et ur jeg har hatt i bakhodet i mange år, og nå vil jeg gå for det! Må lese meg masse opp først, så tipper en eventuell unbox over nyttår...

Jeg har absolutt ingen aning på disse typen ur, men etter ett KJAPPT søk på google ser det ut som disse legges ut mellom 12-13 000$ med lenke og papirer. Så da er vell 10,5 uten lenke og papirer en fair pris kanskje? Som sagt, jeg har INGEN aning på dette uret, all kunskap ligger på 5 minutters googling med skumlesning :)

Edit, GO FOR IT! Nydelig er det!

Jeg har absolutt ingen aning på disse typen ur, men etter ett KJAPPT søk på google ser det ut som disse legges ut mellom 12-13 000$ med lenke og papirer. Så da er vell 10,5 uten lenke og papirer en fair pris kanskje? Som sagt, jeg har INGEN aning på dette uret, all kunskap ligger på 5 minutters googling med skumlesning :)

Edit, GO FOR IT! Nydelig er det!

De legges ut for pluss minus 20k dollar av anerkjente selgere i hvert fall, har sett de rimeligere, men akkurat han her hadde så mange + at man skulle tro han kunne prøvd seg i et høyere sjikt...

Ok, tror 20K er alt for mye, Greg. Hvis det ikke er individuelle forskjeller jeg ikke vet om..?

Jacek har en til 12700... :) http://rolexforums.com/showthread.php?t=239839

Dermed virker prisen med ett mer riktig..

Det er individuelle forskjeller, men jeg kan ikke nok til å kommentere dette, uansett, enig at selger er en kjent selger, men hvis man søker på både chrono24, og ebay, begge med mange drømmere, jeg vet, så ser du at hovedtyngden ligger mye høyere priset.

I den forbindelse dukker denne opp, og jeg må bare spørre, kan noen som har mer greie på utenlandsmarkedet og vintage si meg, hvorfor er denne så "billig". Jada, uten lenke og papirer, men dog. Lenke får man lett tak i. I og med at den fortsatt ligger der, og ikke har blitt revet vekk, hvorfor? Selger er 100%, mye som kjøper, men absolutt mer enn nok som selger også. Hvorfor...

Fordi den er mest sannsynligvis satt sammen av gamle deler som gikk bakdøren av verkstedet. Alt er beaten-up og ingenting matcher ( type bezel ift type dial, selve bezelen stinker forøvrig, baklokk uten prod. dato er ikke umulig men lite sannsynlig, verket gravert 1570 og ikke 1575 er ikke umulig men osv osv). Nå er jeg ingen 1655 spesialist ( har bare eid 3 stk. og det er nå 6 år siden sist) men denne hadde jeg ikke satset på.
Du vil aldri få noen info fra Rolex men problemene begynner når du leverer den til service.

Fordi den er mest sannsynligvis satt sammen av gamle deler som gikk bakdøren av verkstedet. Alt er beaten-up og ingenting matcher ( type bezel ift type dial, selve bezelen stinker forøvrig, baklokk uten prod. dato er ikke umulig men lite sannsynlig, verket gravert 1570 og ikke 1575 er ikke umulig men osv osv). Nå er jeg ingen 1655 spesialist ( har bare eid 3 stk. og det er nå 6 år siden sist) men denne hadde jeg ikke satset på.
Du vil aldri få noen info fra Rolex men problemene begynner når du leverer den til service.

Her er det bare å bøye seg i støvet for en som virkelig har kunnskap! Repekt! :)

Nettopp derfor er jeg ferdig med vintage! Får holde med en 5513, så kan man få en mye flottere 216570 og da til halv pris:p

Takk Lobergen, hadde ikke blitt denne uansett, da midlene mangler, og jeg er i startgropen for å finne noe som er spiselig. Nettopp det du skriver bekrefter vel mine mistanker, men uten at jeg kunne peke ut noe som helst konkret.

Takk igjen.

Generelt blir jeg skeptisk når selgerne er svært ivrige med å understreke at de har tatt svært gode bilder fra alle vinkler, at bildene er en del av beskrivelsen og at klokken selges "AS IS". Som regel er det vintagedealerkode for "denne er ikke helt kosher og kan du ikke se det er det din egen feil".

En overhaling av verket hos Rolex vil skaffe servicepapirer som legitimerer uret, og koster lite i forhold til verdiøkningen slik dokumentasjon gir på et ur av denne typen. Det er nok en grunn til at det ikke gjøres.

Generelt blir jeg skeptisk når selgerne er svært ivrige med å understreke at de har tatt svært gode bilder fra alle vinkler, at bildene er en del av beskrivelsen og at klokken selges "AS IS". Som regel er det vintagedealerkode for "denne er ikke helt kosher og kan du ikke se det er det din egen feil".

En overhaling av verket hos Rolex vil skaffe servicepapirer som legitimerer uret, og koster lite i forhold til verdiøkningen slik dokumentasjon gir på et ur av denne typen. Det er nok en grunn til at det ikke gjøres.

Takker igjen for et godt svar. Dette er også informasjon jeg vil ta med meg "videre"...