Hvorfor" tikker" Quartsur?

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Kanskje den mest teite tråden her noensinne (sorry g.gekko - at jeg tok din plass) men er det noen som kan forklare meg hvorfor quartsur bare "tikker" hvert sekund? Ser at av og til på store klokker, type togstasjon - flyter sekundviseren. Seiko Spring drive har jo tatt opp dette og flyter perfekt (til alfor mye penger). Så jeg lurer, er det så vanskelig/dyrt å få en sekundviser i et quartsur til å flyte? Tenkte selv at det kanskje bruker for mye strøm eller noe, slik at batteriet blir tomt veldig raskt. Tittet på spring drive når den var helt ny på berget og må innrømme at det er veldig vakkert å se.

Vel i en quartzklokke er jo hovedfjæra byttet ut med en elmotor og balansen
er byttet ut med et piezoelektrisk element som "holder igjen" elmotoren så den
holder en frekvens på en bevegelse pr. sekund. Jeg vet ikke hvorfor ingen lager
en quartz med flytende sekundviser men det er sikkert mulig. En quartz har jo
mye større frekvens en et stemmegaffelur med flytende sekunder(300hz)
men viserens bevegelser skal jo fremdeles gjennom et sett med tannhjul (ca4?)
i et quartzur også.... Det er kanskje strømtilførselen som du påpeker som er problemet.

Grunnen til at quartzur tikker er at det er en liten stepmotor som beveger sekundviseren. Denne bruker omtrent like mye strøm uansett om den beveger sekundviseren 1/10 av et sekund eller om den hopper et helt sekund. Skulle den ha flytt som i en mekanisk klokke måtte den ha hoppet flere ganger pr. sekund og dermed tømt batteriet tilsvarende raskt.

Spring drive er noe helt annet. De mangler den tradisjonelle balansen som vanlige mekaniske ur har, der er egentlig tannhjulet som beveger sekundviseren direkte koblet til fjæra, også står det en brems på et svinghjul som sakker viseren til en runde pr minutt. Viseren hopper her ikke så og så mange ganger pr sekund, men flyter fullstendig.

Håper dette var noenlunde forståelig og oppklarende....:)

Det stemmer jo det, men det er quartzkrystallen (piezoelementet)
som styrer "steppene" i elmotoren.Så det blir en stepmotor;) På samme
måte som en balanse styrer et mekanisk verk. Takk for forklaringen på
Seikos Spring drive forresten.

Hva med denne? Virker som den har "sweep seconds":

bulovap5.JPG

Precisionist was developed by Bulova in cooperation with Citizen. Bulova added a third prong to a standard two prong quartz crystal creating a torsional resonator. This innovation results in eight times the vibration frequency of a traditional quartz watch resulting in the most accurate watch with a continuously sweeping second hand. The technology is accurate to 10 seconds per year as compared to most other quartz watches, which are accurate to fifteen seconds per month

http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=5281759&rid=0

Jeg vet ikke hva som evt får sekundviseren i en Precisionist til å gli, men du går på en nokså vanlig misforståelse her. "Sweep seconds" betyr ikke at sekundviseren glir, det betyr at sekundviseren er montert i midten av klokken, sammen med time- og minuttviseren. Dette i motsetning til gamle eldre verk som gjerne hadde sekundviseren i en egen subdial, se f.eks Unitas 6497/98.

Jeg vet ikke hva som evt får sekundviseren i en Precisionist til å gli, men du går på en nokså vanlig misforståelse her. "Sweep seconds" betyr ikke at sekundviseren glir, det betyr at sekundviseren er montert i midten av klokken, sammen med time- og minuttviseren. Dette i motsetning til gamle eldre verk som gjerne hadde sekundviseren i en egen subdial, se f.eks Unitas 6497/98.

Jeg har også alltid trodd at "sweep seconds" betyr at sekundviseren "glir". Alle urene jeg har hatt med "sweep seconds" har hatt "glidende" sekundviser. Betyr det bare at jeg har hatt flaks? Det er uansett en del begrepsforvirring ute og går. "Glidende sendtermotert" sekundviser blir ofte omtalt som "central sweep second hand". Syntes det var ganske logisk og selvforklarende. Forklaringen til Krille ødelegger alt ,-)