Hvorfor velger vi mekaniske ur?

Medlem
13. okt. 2012
Jeg er som nevnt i andre tråder ny på Tidssonen og kjøpte for noen få dager siden mitt første mekanske ur. Inntil nå har jeg stort sett kun hatt quartz-ur, problemfrie ur som jeg har hatt i mange år uten særlig behov for service. Så hvorfor velger vi, kanskje de fleste av medlemmene på Tidssonen, et eller flere mekaniske ur i stedet?

Jeg ble forelsket i et brukt ur som sannsynligvis er 8-10 år gammelt og nok ikke har vært på service før. Og jeg opplevde at dette uret stoppet noen ganger den første uken. Nå har jeg sendt det på service. Som nybegynner begynner jeg å forstå at de mekaniske urene er langt fra vedlikeholdsfrie, og innkjøp og vedlikehold koster mange ganger så mye som for quartz-urene. Men ikke ta det som sutring. Jeg er likevel fornøyd med kjøpet av det mekaniske uret mitt og tror at jeg på sikt vil få mye glede av uret. Jeg gleder meg virkelig til at det kommer tilbake fra service. Jeg ser heller ikke bort fra at det kan bli flere ur etterhvert.

Så hvorfor velger vi som vi gjør? Det hadde vært veldig interessant å få medlemmenes ytringer om dette.
Og hvordan kan vi forsvare valgene våre, overfor oss selv og kanskje også partnerne våre?

Dersom du leser deg opp på tidligere tråder her inne, vil du finne masse interessant lesestoff som tar for seg de spørsmålene du stiller. Lærerikt og underholdende er det også :)

Vi er av det mannlige kjønn (med forbehold om enkelte avvik), og dermed er mekanikk naturligvis fascinerende.

Så hvorfor velger vi som vi gjør? Det hadde vært veldig interessant å få medlemmenes ytringer om dette.
Og hvordan kan vi forsvare valgene våre, overfor oss selv og kanskje også partnerne våre?

Kan kun svare for meg selv, men jeg tror at min generelle fascinasjon for mekaniske innretninger, godt håndtverk og kvalitet kan være en stor del av grunnen til at jeg velger mekaniske ur :)
At et mekanisk urverk krever litt service, er igrunn like naturlig som at bilen trenger det. Mekanikk og metall mot metall krever vedlikehold. Det er tross alt ganske spartansk med vedlikehold på et urverk mtp. hvor smått og presist det er laget.

Hehe forsvare? Nå forstår jeg ikke helt hva du mener ;)

Vel, å forsvare mekaniske urverk har jeg aldri vært borti å måtte gjøre. Et godt mekanisk urverk trenger virkelig ikke koste skjorta :) Å forsvare prisen på en kostbar har jeg vært borti, men ikke mer enn at jeg godt lever med å få uforstående kommentarer fra omverden.

Fordi inni selv det enkleste mekaniske ur ligger en enestående liten maskin som makter å dele opp selve den skremmende uforståelige uendeligheten til bittesmå enheter som vi kan forholde oss til og legge opp våre liv etter, og gjøre det med minimal energibruk og en imponerende presisjon. Det er ingen overdrivelse å si at det mekaniske uret er en av de menneskelige oppfinnelser som har betydd mest for samfunnsutviklingen, og alle som er heldige nok til å eie et slikt ur har tikkende på sitt håndledd et mekanisk vidunder hvis prinsipper har vært uforandret i to hundre år. Et mekanisk ur er håndverk, historie og kunst. Et kvartsur viser tiden.

Livet er ikke nøyaktig, presist eller tikkende. Livet er flytende, det er delikat og det krever innsats i livet for å oppnå ønsket resultat. Det ørlille som kan kalles unøyaktighet og inperfeksjon i et mekanisk arbåndsur er det som gjør klokken perfekt.

Det er de små feil som gjør kunst virkelig stort. Uten inperfeksjon stoppes jakten og progresjonen.

Takk Hopalong og Entropy, fikk nesten tårer...og en trådstarter fikk sitt svar :)

Fordi inni selv det enkleste mekaniske ur ligger en enestående liten maskin som makter å dele opp selve den skremmende uforståelige uendeligheten til bittesmå enheter som vi kan forholde oss til og legge opp våre liv etter, og gjøre det med minimal energibruk og en imponerende presisjon. Det er ingen overdrivelse å si at det mekaniske uret er en av de menneskelige oppfinnelser som har betydd mest for samfunnsutviklingen, og alle som er heldige nok til å eie et slikt ur har tikkende på sitt håndledd et mekanisk vidunder hvis prinsipper har vært uforandret i to hundre år. Et mekanisk ur er håndverk, historie og kunst. Et kvartsur viser tiden.

+1 :)

I tillegg er det så utrolig mer elegant med en sekundviser som time etter time kontinuerlig flyter rundt skiva, enn en som stopper opp og tenker seg om hvert eneste sekund...

Det finnes ikke noe rasjonelt svar på dette spørsmålet...
Her spiller nok mye følelser inn for de fleste...

For meg selv handler dette om uttrykket "hva er det som er inni", selv et lite barn stiller dette spørsmålet.

Hva er inni en quartz klokke? Alle som har kikket ser at det ikke er rare greiene sammenlignet med et skikkelig mekanisk ur, et batteri som ertattet opptrekksfjæren, elektroniske kretser som erstattet alle tannhjulene og et quartz krystall som erstatter balansen.

Samme greie med møbler i heltre kontra Ikea laminat, det spiller egentlig ingen rolle hvor pent et møbel er, om man vet at det består av limt sagflis inni er det ikke noe å ha, ihvertfalll ikke for meg.

Jeg har selv stor interesse av alt som er produsert før ca 1970, dengang da motorsykler stort sett var laget av metall, det kan repareres mye lettere enn dagens produkter. Et mekanisk speedometer fra 1955 kan taes fra hverandre og overhales akkurat like fint som et ur fra samme årgang, er det noen som reparerer en quartz klokke? Neppe, den kastes gjerne.

Jeg har nylig gått over fra å barbere meg med simpel plasthøvel til en høvel produsert senhøsten 1960, dette vet jeg fordi Gillette satte et stempel som daterer høvelen, høvelen er laget i solid messing belagt med nikkel, varer evig om du tar vare på den. Følelsen jeg får når jeg barberer med med denne høvelen er akkurat den samme som jeg får når jeg lurer på hva klokken er og kikker ned på min klassiske Lemania fra 1965, følelsen av noe som er varig, noe som er laget av fagfolk, kunnskaper nedarvet i generasjoner, solide materialer og vakkert design.

Den eldste klokken jeg har er et lommeur produsert i 1760, over 250 år gammelt og det går fremdeles.

Faktisk kjøper jeg ALLTID gammelt og brukt når jeg har muligheten så lenge det dreier seg om kvalitetsprodukter, verktøy, møbler, motorsykler, klokker, klær, sko, paraplyer, fotolinser, etc alt dette prøver jeg å handle vintage, at prisen ofte er vesentlig lavere er vinn vinn, jeg gjør ikke dette fordi jeg er fattig, jeg kunne gjort som de fleste andre og hele tiden kjøpt nytt men det gir meg veldig lite igjen.

Rimelig OT, men sko? Brukte sko? :eek:

Tja, er det f.eks snakk om håndlagde engelske sko som kostet 3-4000 nye gjør det ikke noe om de er lett brukt, de må selvsagt se "nye" ut. Men klart; vanligvis kjøper jeg både klær og sko nytt som alle andre, har noe brukt i klær og sko men det må være ting som er spesielt kostbart/vanskelig å få tak i nytt. :D

2 bilder eller 1000 ord ? :

955.432.jpg

actu_958.jpg

Takk skal dere ha alle sammen for svar på spørsmålene jeg stilte, og jeg føler det mye på samme måten som dere selv om jeg er ny som eier av mekanisk klokke og ikke har den store kunnskapen enda! Noen av svarene er virkelig gode og de skal jeg kose meg med videre i sene høst- og vinterkvelder. Det er spesielt interessant å lese om sansen for gamle ting. Jeg er selv en samler av blant annet gamle møbler, så jeg kjenner meg veldig igjen på det. Hadde veldig lyst på et Omega Seamaster ur fra 1956, men selger trakk seg i siste øyeblikk. Får lete videre, men litt av moroa/spenningen er prosessen med å lete og ikke forhaste seg.

Da jeg startet på tråden håpet jeg på at jeg fikk så pass som 3-4 svar. Så jeg ble gledelig overasket når så mange svarte.
Kom gjerne med flere kommentarer hvis det er flere som ønsker det! Og jeg skal ogå lese andre tråder om dette emnet.

Fordi vi er selvpinere og liker skjøre gjenstander som går i stykker, må ha dyre servicer, koster skjorten.

Det er helt ulogisk.

Men akkurat dét kjennetegner kjærligheten.
:cool: