I genuinitetens navn...

Medlem
22. feb. 2011
Sted
Erewhon
Nec forsøker å utvikle en app som gjør at man kan sjekke om en vare er ekte eller falsk ved å ta bilder av den og sammenligne opp mot produsenters database.

Hva sier tidssonen, vil en slik app hjelpe mot forfalksninger eller gjøre det enklere å forfalske basert på at forfalsknerne får tilgang til en database med gode fasit-bilder?

http://www.digi.no/931380/nytt-vaapen-mot-piratkopiering

Hvor nøyaktige resultatene er er avhengig av materialet, men ifølge NEC har deres tester resultert i en feilrate på mindre enn en per 1 million.

Høres jo ut som eventyr i mine ører men meget spennende teknologi

Vil jo være et fantastisk hjelpemiddel for mannen på gata som kanskje ikke er så bevandret når det kommer til å se om en klokke er falsk eller ikke. Jeg ser absolutt flere positive enn negative sider her, og slik jeg forstår det vil det ikke nødvendigvis opprettes en offentlig bildedatabase som kan brukes som f.eks. fasit, men at programmet bare gir beskjed om hvorvidt produktet er ekte eller falskt. :) Prøvde å finne en video av programmet i aksjon, men klarte ikke finne noe. Noen som er bedre til å lete enn meg?

En verdens største serverparker kan ikke fortelle deg om et bilde er av en kvinne eller mann eller hvilken etnisitet de er selv om et menneske kan fastslå dette på under et sekund. Skal de liksom kunne se på et uklart mobilbilde av en Submariner og se om crown guardsen har rett form, om platinafyllet i bezelen har rett farge og om datofonten er rett?

Det finnes veldig mange metoder for å sjekke at noe er autentisk, også klokker, men jeg tror nok neppe at akkurat denne blir å slå an.

En verdens største serverparker kan ikke fortelle deg om et bilde er av en kvinne eller mann eller hvilken etnisitet de er selv om et menneske kan fastslå dette på under et sekund. Skal de liksom kunne se på et uklart mobilbilde av en Submariner og se om crown guardsen har rett form, om platinafyllet i bezelen har rett farge og om datofonten er rett?

Det finnes veldig mange metoder for å sjekke at noe er autentisk, også klokker, men jeg tror nok neppe at akkurat denne blir å slå an.

Hvis du leser artikkelen, skriver de at man må ha makrolinse til telefonen sin for at bildene man tar skal være gode nok referanser. :) Så nei, det stemmer at "dårlige" mobilbilder ikke er tilstrekkelige. I følge dem selv har de veldig gode resultater fra tester (riktignok ikke verdens mest objektive kilde), så det kan bli spennende å se hvordan dette vil fungere i praksis tatt ut av en laboratorie-sammenheng.