Identifisere gammel Omega

Medlem
24. sep. 2015
Sted
Vestfold
Hei,
fant en gammel klokke i skapet her som det står Omega automatic på. Jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg å finne ut av hvilken klokke dette her er, og om den i det hele tatt er ekte.
Den tikker og går fortsatt etter at jeg ristet litt på den. Var noe rasling, men kjente også en slags gummiting ble slengt rundt inne i den, antar at dette er det automatiske drivverket.

Her er noen bilder jeg tok av den. Det er skrevet i veldig liten skrift under minutt/sekund skiven "Swiss made".
http://imgur.com/a/VrU5S
M0XbpL2.jpg

Er klar over at det kan være vanskelig å identifisere klokken på et par bilder, men håper jeg får noen vettuge svar allikevel :)
Takker for alle svar.

Ser ut som en 50 talls Omega. "Gummitingen" er sannsynligvis "rotoren" som trekker verket. På disse tidlige Omegaene var den utformet som en hammer (derav navnet hammerautomat, populært kalt bumper på engelsk) som spretter fram og tilbake med hjelp av to fjærer. Dvs. ikke som mer moderne automatverk som dreier 360 grader rundt. Sannsynligvis kaliber i 340 serien.

Tusen takk for svar :)

Du aner vel ikke hvordan jeg åpner den? Den har ingen skruer men 6 "hakk" fordelt rundt baksiden. Kanskje jeg finner noe serienummer på innsiden?
Kjedelig at det er så lite info om disse gamle klokkene o_O

Tusen takk for svar :)

Du aner vel ikke hvordan jeg åpner den? Den har ingen skruer men 6 "hakk" fordelt rundt baksiden. Kanskje jeg finner noe serienummer på innsiden?
Kjedelig at det er så lite info om disse gamle klokkene o_O
Du må ha en såkalt Jaxa kasse åpner, ikke bruk tang eller lignende..
Alle urmakere kan åpne den for deg, og serienummeret på verket gir deg ca årstall for produksjon. Google på Omega bumber, caliber 343 osv så vil du finne masse informasjon.

Takk for svar igjen :) Fant en urmaker i nærområdet som driver med gamle klokker og slikt, så skal dra innom der imorgen og høre.