Et tips til:
Når urmakeren har åpnet kassa og tatt ut verket og glasset, kan du tenke på hva du vil gjøre med kassa.
Ut fra bildene ser den noe rufsete ut.
Om urmakeren skal gjøre noe med kassa sitter du gjerne med to valg.
Enten en solid omgang med buffing, noe som fort kan bli for mye, avrundede hjørner osv, eller så må du betale timepris for nøyaktig arbeid, og da kommer det til å koste.
Sårene i kassa er selve historien til klokka, og etter min mening bør du ikke gjøre for mye.
Noen vil sikkert mene du ikke bør gjøre noe som helst, men jeg ville satset på en lett "oppshining" uten å gå ned i selve godset.
Tar du toppene av hakkene, blir merkene beholdt, men det rufsete inntrykket forsvinner, noe jeg mener klokka fortjener.
Dette krever tålmodighet og at du kan file.
Med "kan file" mener jeg ikke hvor mye gods du kan fjerne med fila i løpet av ett drag, men hvor nøye du kan behandle overflaten uten å ta bort det som ikke skal bort.
Vil heller ikke anbefale fil, men våtsliping med riktig redskap og kunnskap.
Avrunding av hjørner og profiler som skal være skarpe er fyfy.
Gjorde dette selv med en Seamaster 30 fra 1963 som var omtrent like brukspreget som din, og den ble finfin uten å ødelegge.
Kan godt gi noen praktiske tips om du ønsker det, men nå vet jeg ikke om du har kunnskap om mekanisk finarbeid.
Er du blank på dette, bør du heller ringe en venn