Identifisere gammel seamaster

Medlem
20. nov. 2020
Sted
Oslo
Hei
Har blitt nysgjerrig på arvede klokker. Spurte om en IWC i går og pappas seamaster nå.
Den trenger nytt glass og service.
Lurer på om noen klarer å identifisere modell og alder..
5D1C2D48-F749-4859-9FBB-7E0E9ED9409C.jpeg
58D8C632-546B-42C8-B09C-1B7AE05F0A94.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Tok meg den frihet å låne noen bilder fra nettet for å illustrere litt.

Det enkle svaret er følgende:
Du åpner baklokket og finner serienummeret på verket.
Serienummeret vil lede til årstallet, i viste tilfelle i 21-millionersrekka, noe som daterer dette verket til 1964.
Urverk1.jpg

På verket står det også et typenummer, sannsynligvis 3 siffer.
Det nummeret danner grunnlag for å finne ut hvilke delenummer som evt. trengs i restaureringen av det mekaniske.
I viste tilfelle heter verket (caliberet) 610.
Urverk2.jpg

Inni lokket skal det være stemplet et referansenummer, xxx.xxx.
Referansenummeret trengs for å vite f.eks. hvilket glass som passer.
I viste tilfelle er referansenummeret 136.005.
Baklokk.jpg

Finner du ut av nummerne, er det enklere å hjelpe deg videre på veien. :)

Redigert:
Takk. Må vel ha hjelp til å få av lokket. Så da blir det tur til urmaker for å åpne to klokker. (Iwc cal 89 også)

Sekstitalls Seamaster i alle fall. Godt brukt, men skiven ser bra ut, under det ripete glasset. Et kvalitetsur som fortjener en service og nytt liv. :)

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Lokket kan du prøve å åpne selv om det ikke sitter veldig fast og du er litt forsiktig.
Det er bare skrudd inn i kassa med høyregjenger.
Har du ikke verktøyet som skal til, kan du forsøke med å legge dobbelsidig tape på lokket.
Klistre så på noe å vri med.
Vri moturs, dvs. mot venstre mens du holder kassa godt fast med den ene handa.
Ikke fall for fristelsen med nebbtang, skrustikke osv..
Da gjør du fort noe som ikke kan omgjøres.
Denne fortjener god behandling.

Sitter lokket hardt, noe det kan gjøre etter mange år, er nok urmaker det tryggeste.

• Liker
Reaksjoner: chrgod
Takk for forslag. Sitter knallhardt. Må sikkert ha service uansett og glass. Så et besøk blir det.

Et tips til:
Når urmakeren har åpnet kassa og tatt ut verket og glasset, kan du tenke på hva du vil gjøre med kassa.
Ut fra bildene ser den noe rufsete ut.
Om urmakeren skal gjøre noe med kassa sitter du gjerne med to valg.
Enten en solid omgang med buffing, noe som fort kan bli for mye, avrundede hjørner osv, eller så må du betale timepris for nøyaktig arbeid, og da kommer det til å koste.
Sårene i kassa er selve historien til klokka, og etter min mening bør du ikke gjøre for mye.
Noen vil sikkert mene du ikke bør gjøre noe som helst, men jeg ville satset på en lett "oppshining" uten å gå ned i selve godset.
Tar du toppene av hakkene, blir merkene beholdt, men det rufsete inntrykket forsvinner, noe jeg mener klokka fortjener.
Dette krever tålmodighet og at du kan file.
Med "kan file" mener jeg ikke hvor mye gods du kan fjerne med fila i løpet av ett drag, men hvor nøye du kan behandle overflaten uten å ta bort det som ikke skal bort.
Vil heller ikke anbefale fil, men våtsliping med riktig redskap og kunnskap.
Avrunding av hjørner og profiler som skal være skarpe er fyfy.
Gjorde dette selv med en Seamaster 30 fra 1963 som var omtrent like brukspreget som din, og den ble finfin uten å ødelegge.
Kan godt gi noen praktiske tips om du ønsker det, men nå vet jeg ikke om du har kunnskap om mekanisk finarbeid.
Er du blank på dette, bør du heller ringe en venn :)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: hen og Oletth