Identifisering av Longines?

Medlem
3. april 2011
Sted
New Jersey, USA
Jeg har arvet et par Longines og har selvsagt flere spørsmål enn svar.

Denne er produsert i 1925 ifølge et nettsted hvor jeg kunne legge inn serienummeret:

172.jpg

Det står et 925-sølv stempel i lokket. Jeg har søkt i to dager på nettet, men finner ikke denne noe sted. Finner noen som ligner, militærur fra ca 1920. Denne er kjøpt ny av min bestefar, som for øvrig døde allerede i 1944, og deretter brukte min far den frem til han kjøpte en Silver Arrow ca midt på femtitallet. Jeg vil selvsagt ikke selge denne, men det kunne vært interessant og vite litt mer om den.
Noen som vet om modellen har et navn/nr og om den evt er en raritet eller noe det finnes i bøtter og spann av?

Her kommer det en til som også er arvet etter min far.

177.jpg

Om denne vet jeg ikke mye, men jeg mener at han kjøpte den engagn på 70-tallet. La inn serienummeret på en nettside, men det kom ikke opp noe produksjonsår. I lokket er det stemplet inn 5072.2 og under der står det 805. Det siste tror jeg viser til renheten i "gullet" - om det da er gull. Om det er forgylt, double, så må det være et tykt lag for det er ingen tegn til annet materiale under. Lokket er i stål.
Det er kun glasset som er ripet, skive og visere er omtrent som nytt. Jeg oppdaget dette ved et ulykkestilfelle da jeg skulle ta av baklokket - hele verket inkl skive ble med ut :eek:
Samme spørsmål om dette uret, da jeg ikke finner et dugg om den på nettet. Her er også verdien av en viss interesse da affeksjonsverdien er relativt liten og salg skal vurderes - om den har noen verdi utover gullvekten.

Tilbakemelding, trøst og hjelp mottas med stor takk!

Tipper sistnevnte er gull på stål da det har stål baklokk. Helgull pleier å ha baklokk i gull også.

Utover det så blir det nok vanskelig å komme med info. Det man gjerne gjør er å gå utifra urverkene som står i og starte søket der. :) Blir nok ikke lett å finne noe konkret på dem..

Takker for tilbakemeldinger.

Fant mye rart når jeg søkte på Cushion. Blant annet en så godt som identisk med den jeg har. Denne sølvkassen må ha vært brukt av flere produsenter. Det dukket opp en og annen Omega, samt en tidlig 30-talls Rolex Oyster - kassene var helt identiske og bredden mellom stolpene var også på disse 22 mm.
Jeg skal ta en service på denne, skiven lar jeg være som den er og så får jeg pusse til sølvet blir like blankt og fint som den gang bestefar kjøpte den :D

Den rektangulære 70-tallsklokka lar jeg ligge i en skuff...

Ja, cushion kassen har vært tatt i bruk av mange. Rolex/Paneria, Elgin, Hamilton, Ebel, Eterna etc etc. Synes det er en tøff form, Longinen din blir nok flott skal du se, post bilder når du har gnukka lenge nok!
:)