Ikke en klokke, men denne går bra til Speedyen min

Medlem
11. juli 2010
Innlegg
1.506
Sted
Oslo
Dette er som sagt ikke en klokke, men den er litt romfartsrelatert. Sikkert flere som gjetter hva dette er ganske kjapt :) På forhånd beklager jeg dårlig kvalitet på bildene, da iPhonen min er her med meg i leiligheten, men speilrefleksen ligger hjemme hos mor :p

Sort plastboks

IMG_0696.jpg


Oh yes..en Fisher AG-7 Space Pen

IMG_0697.jpg


Flott penn, i forkrommet messing

IMG_0698.jpg


IMG_0699.jpg



Det tøffeste med denne pennen er at den...

IMG_0700.jpg


(Tallerkenen er fylt med vann, det kan være litt vanskelig å se)
:D


De fleste av dere har sikkert hørt historien som etter hvert har blitt en "urban legend", om at NASA brukte millioner av dollar på å utvikle denne pennen, mens de russiske kosmonautene bare brukte blyanter. Dette stemmer ikke i det hele tatt. Faktisk kjøpte russerne 100stk av Fisher for eget bruk i rommet i 1969, og de brukes den dag i dag. Grunnen er at blyantspisser kan knekke av, og blyanter produserer grafittstøv. Begge kan være farlige der de flyter rundt i romfartøyene og potensielt treffer astronautene i øynene, i tillegg til at grafittens evne til å lede strøm kan føre til stygge ting, pluss at tre i blyanter er brennbart.

Paul Fisher tok patent på Space Pen i 1965, og etter lang tids testing ble han offisiell supplier til NASA, og som sagt russerne. Pennen har blitt brukt på alle Apollo-flightene, romfergen og brukes i dag på ISS, så Fisher gjorde helt klart noe riktig.

Her bruker Walt Cunningham sin Fisher Space Pen i rommet i 1967

10074885.jpg


Kvaliteten på pennen er meget god. Her finnes det ingen deler i plast. Tuppen trykkes ned med knappen på toppen, og trekkes inn ved å trykke på den lille runde knappen på siden.

Grunnen til at den kan skrive under så å si alle forhold er at blekkpatronen, som er litt kortere enn en tilsvarende Parker-refill, men faktisk kan brukes i Parker-penner med en liten plastadapter, er trykksatt til 35 PSI med nitrogen, som er skilt fra blekket med en liten kule. Dermed presses blekket ut med en gang kulen i tuppen trykkes inn ved kontakt med papiret. For å hindre at blekket flyter ut i store mengder utviklet Fisher en spesiell type blekk som faktisk er fast, ikke flytende. Det blir gjort flytende ved hjelp av friksjonen mellom kulen i tuppen og underlaget. Dette hindrer søling, og gjør at pennen ikke tørker ut. En blekkpatron har ifølge Fisher et "shelf life" på 100 år.

102352fisher_space_pressurized_refill.gif


Så, til det store spørsmålet. Trenger jeg denne saken? Svaret er faktisk til en viss grad ja. Jeg står en del ute i flyet på vinteren og skriver loggbøker og slike ting, og vanlige penner sliter faktisk utendørs om vinteren, da blekket fryser. Denne pennen er sertifisert for temperaturer fra -35 til +120 grader Celsius, noe som gjør at jeg aldri vil slite med penner som ikke fungerer utendørs lenger. Loggbøker til flyging MÅ føres med penn, derfor er denne kjekk å ha for meg. Pluss at den er skikkelig rå :D Det er absolutt ingen Mont Blanc, men den er av meget god kvalitet, som sagt er ingen deler av plast, og den er til å stole på i enhver situasjon, til og med under vann. Jeg likær'n! :D
 
Redigert:
Oi denne var skikkelig kul! Artig å få ryddet opp i blyanthistorien også.

Gratulerer så mye!
 
Steike den var tøff..... Gratulerer...

En slik en må jeg også ha.. :D :D :D

Ebay .... next........

Ninjaedit:
Da er en pen bestilt og betalt for fra ebay.. :D :D :D
 
Redigert:
Takk takk folkens. Som de gadgetpåfuglene vi er tenkte jeg denne ville falle i smak ;)

Jeg kjøpte den på eBay for $38. Den er å få kjøpt noen steder her i landet også, men da til rundt 450-500kr.

Det er vanvittig hvor deilig følelsen av noe ordentlig mekanisk utstyr er. Ingen plastdeler her. Det er veldig fort gjort å bli sittende og klikke ut pennen, for så å trykke den inn igjen, og ut igjen, osv. Klikk...klikk....klikk...klikk..klikk :D
 
Redigert:
Haha gratulerer så mye, disse er utrolig kule. Jeg har to stykker, kjøpt for over ti år siden, de funker fortsatt og skriver i alle mulige vinkler og vendinger.
Her er forøvrig min modell, liten og snedig
Fisher-Space-Pens.jpg
 
Redigert:
Gratulerer med en god penn! :)

Jeg har selv hatt to slike. Begge har jeg mistet ifm flyging;) Med tanke på hva de koster så har jeg ikke giddet å kjøpe en tredje:p