Ikke mekanisk verk og ikke kvarts- gikk det med propan ?

Medlem
14. mai 2012
Sted
Asker
Det må vel være 40 - 50 år siden at jeg kjøpte en ny Omega som var noe helt nytt: Et ur du slapp å trekke, det het "Electronic 300 hz", og durte hvis det satt på armen under puta om kvelden. Etter noen år sluttet viserne å bevege seg, urmakeren ga uret dødsdommen med kommentaren "fins ikke deler å få tak i", og så var det bare å gi seg kvartsen i vold. Han fikk solgt noe annet, og det var sikkert dyrt.
Nylig ble klokkeinteressen tent, og den gamle Electronic dukket opp fra lageret i en skuff. Min mistanke idag er at det ikke gikk med gass allikevel, jeg må ha byttet batteri uten å huske det.
Morsomt, interessant eller noe gammel ræl som det bare er å kaste?
Kommentarer fra kyndige blir verdsatt.

Hei, det er et stemmegaffelur basert på en Bulova patent. Da krisen slo innover den sveitsiske urindustrien på 70 tallet førte det blant annet til at de fleste produsentene leverte slike ur i en kort periode. De ble raskt avløst av quartz klokkene.

Av den grunn er det relativt enkelt å få tak i pene eksemplarer som har sirkulert lite. Deler og kunnskap om reparasjon kan nok være en utfordring. Stemmegaffelurene var vanligvis designet for 1,35 V batteri som ikke produseres lengre ( modifiserte 1,5V er mulig å få tak i). Mange går imidlertid utmerket på 1,5V.

Lyden du hører er fra stemmegaffelens svingninger.

Stemmegaffelurverk var som regel mer nøyaktig enn tilsvarende mekaniske ur.

Bulova produserte disse (Accutron) fra rundt 1960 til midten av 70 tallet, og de ble regnet som kvalitetsklokker. Imponerene er det lille tannhjulet, drevet fram av stemmegaffelen, som du må bruke et mikroskop for å se tennene på.

Mest kjente modell fra Bulova er den såkalt Spaceview som var en modell hvor tallskiven var fjernet, selvsagt et samlerobjekt i dag. Som en kuriositet kan nevnes at stemmegaffelur ble brukt på månelandingsferdene som fastmonterte klokker ombord. Sikkert for at Speedmasteren ikke var nøyaktig nok ;)

Fortsatt god sommer :)

Lest også at når Buzz Aldrin ble først mann å sette fot på månen, han hadde ikke sin Speedmaster: Den elektronic klokka fra månens module gikk i feil på landing og Buzz forlatet sin Speedmaster der som erstatning.
Da det var co-pilotens Speedmaster som følgt Buzz som var den første Speedy på månen.

Lest også at når Buzz Aldrin ble først mann å sette fot på månen, han hadde ikke sin Speedmaster: Den elektronic klokka fra månens module gikk i feil på landing og Buzz forlatet sin Speedmaster der som erstatning.
Da det var co-pilotens Speedmaster som følgt Buzz som var den første Speedy på månen.

Nei, Buzz Aldrin hadde vel sin Speedmaster på armen. Armstrong derimot lot sin Speedmaster bli igjen inne i fartøyet som erstatning for den ødelagte klokken der. Så når Armstrong som første menneske gikk på månen hadde han ingen klokke på, mens Aldrin som andre mann på månen hadde på sin Speedmaster.

Hei, det er et stemmegaffelur basert på en Bulova patent. Da krisen slo innover den sveitsiske urindustrien på 70 tallet førte det blant annet til at de fleste produsentene leverte slike ur i en kort periode. De ble raskt avløst av quartz klokkene.

Av den grunn er det relativt enkelt å få tak i pene eksemplarer som har sirkulert lite. Deler og kunnskap om reparasjon kan nok være en utfordring. Stemmegaffelurene var vanligvis designet for 1,35 V batteri som ikke produseres lengre ( modifiserte 1,5V er mulig å få tak i). Mange går imidlertid utmerket på 1,5V.

Lyden du hører er fra stemmegaffelens svingninger.

Stemmegaffelurverk var som regel mer nøyaktig enn tilsvarende mekaniske ur.

Bulova produserte disse (Accutron) fra rundt 1960 til midten av 70 tallet, og de ble regnet som kvalitetsklokker. Imponerene er det lille tannhjulet, drevet fram av stemmegaffelen, som du må bruke et mikroskop for å se tennene på.

Mest kjente modell fra Bulova er den såkalt Spaceview som var en modell hvor tallskiven var fjernet, selvsagt et samlerobjekt i dag. Som en kuriositet kan nevnes at stemmegaffelur ble brukt på månelandingsferdene som fastmonterte klokker ombord. Sikkert for at Speedmasteren ikke var nøyaktig nok ;)

Fortsatt god sommer :)

Chrono, takk for info.
Imponerende hvor mye kunnskap som finnes her på forumet, og hvor villige medlemmene er til å dele kunnskapen med andre.
Et annet spørsmål spøker i bakhodet: Jeg har omsider lært meg forskjellen på kronometer og kronograf. Ganske opplagt, egentlig. Men så kommer produsentene (forutsetningsvis kunnskapsrike) og kaller noen av klokkemodellene sine bare "Crono".
Det er ikke til å bli noe klokere av.
Et ønske om god sommer er alltid hyggelig å få. Men man må jo undre seg over ordet "fortsatt" - - -.
M v h Kjellkristian

Er man i sydeuropa er det fortsatt god sommer :)

Når det gjelder betegnelsen "chronometer" på sveitsiske klokker var (er) det forbeholdt klokker som var chronometer sertifisert av et offisielt sveitsisk byrå ( senere kjent som COSC). Alle godkjente chronometere har dette på skiven. Det var i ikke lov med denne betegnelsen hvis klokken ikke var godkjent. Obs! I dag har mange vintage klokker fått nye tallskiver, mange med forfalsket cronometer betegnelse.

Er man i sydeuropa er det fortsatt god sommer :)

Når det gjelder betegnelsen "chronometer" på sveitsiske klokker var (er) det forbeholdt klokker som var chronometer sertifisert av et offisielt sveitsisk byrå ( senere kjent som COSC). Alle godkjente chronometere har dette på skiven. Det var i ikke lov med denne betegnelsen hvis klokken ikke var godkjent. Obs! I dag har mange vintage klokker fått nye tallskiver, mange med forfalsket cronometer betegnelse.

Takk igjen for beredvillig info, dette var jeg klar over. Min kommentar gjaldt produsenter som kaller klokkene bare "chrono", da vet man ikke om det er dreier seg om en "meter" eller en "graf". Skjønt den siste betegnelsen er jo egentlig feil når den brukes om en stoppeklokke, ordet betyr egentlig at noe er skrevet.

En venn av meg som bor i Sydeuropa (Bologna) klager også over sommeren, han kan ikke gå utendørs for der er det over 40 grader.
Takke meg til - - - - .