Illustrerte klassikere tegneserier

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Hei. Jeg fant, etter åtte års leting (sporadisk) en pappeske med Illustrerte klassikere som ser ut til å være tegneserier fra 50-tallet. Leste selv disse som guttunge husker jeg, noe som min far samlet på. Jeg klarer å se selv at dette selges for varierende priser på diverse nettsider, men er mest nysgjerrig på hva jeg egentlig sitter på, er dette samlerverdige saker man bare må sitte på (ingen fan samt ingen nostalgi involvert) eller er det bare å selge videre til første og beste. Er litt som "min første klokke" post dette her, men er som nevnt helt ukjent med tegneserier. Antar at dette er like sært som å samle på klokker og at det er noen kjennere her inne som kan gi meg noen tips. Tror det er over 100 blader og mange i samleperm.

Tegneserie samlere pleier å være manisk opptatt av tilstand. Hva med å legge lottet ut på finn for å sjekke markedet? Eventuelt ta kontakt med skanfil auksjoner for en vurdering?

Lykke til!

• Liker
Reaksjoner: Greg
Jeg er (kremt) også tegneseriesamler... :)

Eller var det mer før. Illustrerte klassikere samlet jeg selv på i gamle dager, men har ikke fulgt markedet siden slutten av 90-tallet så jeg er usikker på markedspotensialtet her. Da jeg samlet var de meget populære. Som @MINUTE_REPEATER sier, er tilstand alfaomega. Navn på tegneserien (samme som gravering på klokker) og bøyde rygger senker verdien ganske mye. Løse sider og "fiksing" med tape og lignende vil nærmest senke verdien ned mot null. Det var i alle fall tilfellet når jeg holdt på. Og gud forby: Hulling av tegneserien for å sette inn i kontor-mapper. Da er det bare å kaste. Men sitter du på originale samlemapper fra 50-tallet (!), tenker jeg du kan gjøre veldig god butikk. :) Det er som med boks og signerte papirer ift vintage-klokker, veeeeldig sjeldent.

Skal du selge bør du gjøre det på Finn. Ikke gå til Lucky Eddie, da får du ikke mye igjen, det er som å gå til en vintage retailer med den gamle klokka di.

Som sagt her er tilstand alfa og omega. Tegneserier skal være svært sjeldne for at samlere kjøper noe annet enn nær mint/mint. Jeg solgte for et par år siden komplett samling med Lucky Luke, Blåjakkene og Blueberry. Jeg fikk det samme som jeg hadde kjøpt de for 20 år tidligere.
Man får svært lite for de ved å selge til forhandlere, så jeg ville gått for Finn.no.

• Liker
Reaksjoner: Greg