Import av bil til Norge fra Sverige!

Medlem
26. juni 2015
Sted
Kragerø
Om man vil importera en bil til Norge fra Sverige så har jag lyret på hva det ska kosta og har kiget på https://www.toll.no/no/bil-og-bat/i...-av-bil/kalkulator-import-av-kjoretoy/?step=3

Men jag skjönner ikke riktigt hur man räknar ut avgifterna.
Noen som vet hur det ligger till?

Vi har ikke en bil akkurat nå, men kommer köpa en bil, spörsmålet er om vi ska köpa en bil i Norge eller om det er smartare att importera en?

Aldrig noen som importerat bil?

Det beste er kanske att privatlease en bil som man kan lämna in på service om det trengs, kan ingenting om bilar :)

Jag har ringt och bråkat med norska tullen en hel del om detta, varje gång jag ringde så satt det nya kärringar och hittade på nya avgifter.
Det blev för krångligt och framför allt för dyrt för mig men som referens så hade jag en ny skattebefriad, miljövänlig liten diesel bil med en prislapp på ca 140k Sek, hela kalaset skulle kosta mig runt 100k NOK. Destå tuffare motor, tyngre bil destå mer avgifter slänger dom på.
Så som tullen och SVV vill så sålde jag min miljövänliga bil i Sverige och köpte en pansarvagn från 90 talet som definit brände miljö tills den rasade sönder.

Kör på varubil, eller en skrotbil för 10-20k tills du har för många hundratusen över imo:)

Leasa kan vara ok men räkna på totalsumman, tror att det vettigaste är att ta över ett leasingkontrakt som inte har allt för lång tid kvar, om den är värd att köpa loss dvs.
Servicen är inte gratis på en Leasing bil heller, om den inte är i bra skick när/om du vill lämna tillbaka den så måste du fixa den endå eller köpa loss som sagt.

• Liker
Reaksjoner: adamskater