Rolex sine urverk er de mest pålitelige in - house verkene. Ellers er ETA fornuftige traktorer.
Oi! Hvem som sier det ? Alle Rolex eiere på internett? Hehehe...
Ja "alle sier det" ikke sant.
Jeg kan bevise deg at det er ikke sant: Men hver gang jeg gjør det, halv av Tidssonnen blir lei seg.
Da jeg skal bare la det være for denne gangen.
For å bli pragmatikk: Enklere er bygget et urverk og bedre er utgangspunket.
Det samme gjelder for alt som er mekanisk.
Ekstremt mye forskjell gjør seg med hvilken system/patent man bruker og hvilken type materialer man velger.
Etter det, blir det kvalitet på utførelse av delene som er avgjørende.
Rolex er født i 1905: De har mange patenter og løsninger men mange andre varemerker hadde det før dem og har det fortsatt.
Innovasjon innen smarte og pålitelige løsninger er ingen Rolex monopol.
Mange urverk kunne overleve et helt mans liv og mange har gjort det: "ETA/Eterna/A.Schild" etc inkludert.
ETA sin historie er rik og ikke så ung: Eventyret startet i 1856.
Bra forklart der:
http://www.ablogtowatch.com/a-brief-history-of-eta/
De ETA/Valjoux/Valgranges urverk er egentling in-house på noen måte: Produsert av forskjellige selskaper som er alle sammen under et eierskap. At disse er spredd rundt omkring i Sveits skifter ingenting.
Rolex hadde i mange år også forskellige leverandører før de fikk "alt" gjort på samme plass.
Beskrivelse der:
http://www.timezone.com/2012/12/13/the-rolex-factory-in-bienne-by-james-dowling/
Men de ETA urverk har vært og er fortsatt solgt til mange andre merker: Der er forskjellen stor.
At Swatch-Group varemerker blir ikke de eneste som bruker de ETA urverk, gjør at disse er ikke antatt som in-house.
Der snakker vi om en eksklusivitet "faktor" som avgjører kallenavnet "in-house".
En god del historie om Rolex i linken under.
http://www.vintagewatchstraps.com/myrolexpage.php
Det jeg liker der, var at hele strategi fra H.Wilsdorf er vel oppsummert i en kort avsnitt: Agressive, veldig kostbar reklame og utvilsom med harde påståelser...
Og det har vært sånn i alle år.
The Rise of the Rolex Brand
"So from 1921 he began to ship watches with the Rolex name printed on the dial. At this time watches were shipped in small boxes, each containing 6 watches.To start with only one watch in each box had the Rolex name on the dial, then later two of them, and slowly he increased the number of Rolex branded watches sold. However, this was too slow for Wilsdorf and in 1925 he started an intensive advertising campaign costing £12,000 each year."
"With the launch of the waterproof Rolex Oyster in late 1926, Wilsdorf was able to insist that all Oysters should have Rolex on the dial. Wilsdorf continued his advertising campaign in support of the increasing branding of his watches, culminating on November 24, 1927 when he took over the whole of the front page of the Daily Mail, at a cost of £1,600, with a full page advert for "The marvellous Rolex wristwatch - The World's best by every test" and stated that "All Good Jewellers throughout the British Empire stock Rolex watches". By his branding and advertising campaigns, Wilsdorf effectively turned the tables on the retailers: no longer would he have to approach retailers and ask them to stock his watches, customers would demand Rolex branded watches, and the retailers would have to come to him!"
At Rolex lager god klokker er nok sant. Men at de er overlegne foran alle andre er bare oppspinn.
Det er en god følelse å eie noe som er litt eksklusive og et in-house urverk gir oss den gode følelsen vi er etter.
Gjør deg selv glad først og fremst: Mange varemerker produserer vakkert, solide og pålitelige in-house urverk.