Selv ikke Timex eller Swatch selges uten en solid profitt.
Hvorfor kjører ikke alle Toyota, eller bruker en Timex?
Toyota vinner de fleste tester hva angår kvalitet og tilfredshet og har rimelige biler i alle kategorier.
Poenget er at man kjøper noe mer enn bare den fysiske varen. Man kjøper et unikt design og en unik historie. Det gjelder de fleste klokkemerker, og svært mange andre varer. Spesielt varer i luksussegmentet. Følelsene, de subjektive meningene regjerer, og de kan ikke automatisk måles i penger. For Panerai-kjøperen er ikke poenget haute horologerie.
Hva koster det å produsere en Rolex?
Årsproduksjonen deres er på over en million urverk per år...
Eller hva koster det for Omega å produsere en klokke? Sannsynligvis veldig mye mindre enn det både Rolex og Omega måtte ønske å gi inntrykk av.
Det blir i tillegg et spørsmål om tilbud og etterspørsel.
Panerai er et merke som må sies å være svært riktig priset fra forhandler. Det beviser etter min mening at Panerai definitivt er verd pengene, uansett hva som måtte befinne seg av urverk innvendig. For hva skjer f.eks. med Omegaen eller Breitlingen i det du drar kortet? Jo - 20-40% av verdien fordufter øyeblikkelig.
Det betyr selvfølgelig ikke at Omegaen eller Breitlingen ikke er verd prisen, men det er i alle fall en indikator for etterspørselen i annenhåndsmarkedet.
Når det er sagt står etter min mening standardurverkene i Panerai godt i stil med merket. De urverkene som benyttes er svært pålitelige arbeidshester som har rettferdiggjort sin eksistens gjennom mange år. Det finnes neppe urverk som er bredere testet.
Som Snogge også poengterer - svært mange benytter seg av standardurverk. Hvorfor betale ekstra for et JLC-urverk i en Audemars Piguet, når du kan få det rimeligere i en Panerai 190 eller i en JLC? Historien viser at det ikke nødvendigvis er en sammenheng her