Innkjøp av hverdagsbeater, tips?

Medlem
28. mai 2012
Sted
Bodø
Hei,

Jeg er ganske ny på TS og har i praksis ikke noe særlig til klokkesamling. Jeg har browset rundt på forumet og nettet siste dager og det begynner å demre for meg at jeg trenger en hverdagsbeater til sommeren. Jeg er ganske aktiv i forhold til tur, klatring osv så trenger en klokke som tåler en støyt. Dog er jeg ikke søkkrik, så vil veldig gjerne ha noen tips fra dere om hvilke(n) klokke dere kan anbefale. Det virker som det er mange flinke folk her på formuet :)

Mine "krav":
- Ikke for kostbar, maks 5K
- En klokke som enten tåler en støyt eller som ikke tar skade av en ripe eller to
- Designmessig liker jeg "enkle" klokker, det vil si at jeg gjerne kan ha dato, men trenger ikke kronograf/månefase/høydemåler osv.
- Det samme gjelder egentlig farger, hvit, svart eller annen "nøytral" farge på skiven er bra. God lume er en bonus.
- Jeg kommer sikkert til å sette den på Nato, men om den har en behagelig gummirem er det en bonus.
- Ingen store krav om vanntetthet, vil gjerne kunne bruke den i regn og evt ta en dukkert med den, dog.
- Jeg har abnormt små håndledd, så 42 mm er absolutt maksstr, gjerne 40 eller mindre.

Håper på tips og at ikke dette temaet er tatt opp og drøftet hundrevis av ganger før:)

Veit at det er et veldig kjedelig svar, men Seiko SKX007 må da passe veldig bra her. Bortsett fra at jeg personlig ikke liker gummiremmen på den så godt.

Håper på tips og at ikke dette temaet er tatt opp og drøftet hundrevis av ganger før:)

Velkommen til TS :D

Vi har vel "så vidt" vært innom emnet før, kan du si ;) Søkefunksjonen er bra :)
Når det er sagt, foreslår jeg en Seiko Monster i sort. Lykke til!

Det er nok blitt tatt opp en gang eller tre, men startgropen er startgropen og alle er vi individualister.

Min egen klokkebane startet med Seikos Orange Monster (SKX781) som du får kjøpt brukt rundt 750-1000 eller nu for rundt 1500 på for eks. www.creationwatches.com (hvis den ikke er discontinued der - da er SKX007 eller SKX009 vel verdt å sjekke ut). Identisk med Seikos OM er Black Monster (SKX779)

Alle disse fire fåes på lenke eller gummi. Ville anbefalt deg å kjøpe på lenke, den lille ekstra prisen i innkjøp der veier opp hvis du kjøper gummi først og velger å kjøpe lenke etterpå (Gjelder mest 779/781 som har bedre lenker enn 007/009 orginal)

En annen fin beater som tåler enn støyt er selvfølgelig Casio's G-shock, igjen er www.creationwatches.com uslåelige på pris. Mine favoritter er g5600 og gx56, de er begge firkantet men veldig forskjellig i størrelse. Med små håndledd blir nok g5600 naturlig. Sørg for at de er "tough solar" - dvs med solcell, da har du klokke lenge uten å måtte skifte batteri

:: EDIT ::
skrev innlegget 1420 for å så gå i møte en time,
ser at jeg ble slått på at tipse om SKX007 :)

Med litt hell og mye innsats kan det være mulig å få tak i en brukt Sinn 856 UTC til rett under USD 1000. Det vil være mitt tips til en allround beater og ser ut til å oppfylle dine kriteria. Søk rundt på Ebay og andre klokke forum.

www.watchrecon.com er et nyttig utgangspunkt.

Jeg støtter forslaget til MM, om Certina DS action.

Her har du et WS tatt i butikken:
bilde2-3.jpg

Klokken satt godt på håndleddet og virket solid. Titanium versjonen synes jeg var litt "daffere", og føltes for min egen del for lett ut. Men det er sikkert en smaksak;)

Trådstarter skriver:

- Jeg har abnormt små håndledd, så 42 mm er absolutt maksstr, gjerne 40 eller mindre.

Og så anbefaler dere ham en klokke på over 43mm..

Hva skjer?

Hva med Sinn 656 på 38,5x10mm?

Sinn656L.jpg

Trådstarter skriver:

Og så anbefaler dere ham en klokke på over 43mm..

Hva skjer?

I all rettferdighetens navn er det et avvik på én mm, og for strl er det erfaringsmessig viktigere hvordan lugs og kasse er utformet. Sånn sett synes jeg Certinaen er et godt tips.:rolleyes::p

Gleder meg til unboxing!