Innkjøp av Omega Speedmaster

Medlem
11. sep. 2014
Hei.

Er forholdsvis ny på klokkefronten, men har lenge tenkt på å kjøpe en klokke jeg kan være stolt av og som kan gå i arv når den tid kommer.
Har vært innom de fleste merker som Rolex, TAG, IWC, men har i det siste sett mye på Omega og deres Speedmaster.
Når det kommer til alle de forskjellige versjonene så stopper min kunnskap opp.
Har lyst på en av deres moon klokker pga den historiske bakgrunnen, men her er det også så mye å velge i.
Skal man gå for den manuelle orginale prossesional eller en automatisk? I tillegg finnes speedmaster '57 og "dark side of the moon". Noen som kan hjelpe å oppklare hva de forskjellige er?
Tror en 42mm klokke vil passet bedre enn en på 44-45mm da jeg ikke har de største håndleddene (17cm). Noen som erfaring på hvor stor klokke jeg kan ha før det ser unaturlig ut?
Vet heller ikke om jeg blir komfortabel med en klokke som må trekkes opp jevnlig.

Hvor stor klokke du kan ha? Det må du nesten prøve selv. Har litt større håndledd enn deg og 38mm-42mm er sweetspot. Større kan funke, men det spørs på kasse og slikt.

Fasit på hvilke Speedmaster du skal ha er "dessverre" for deg Speedmaster Professional Moonwatch. Denne har nettopp fått en "oppgradering" med koffert, noen remmer og smådetaljer på klokken. Det er i bunn og grunn samme klokke som 3570.50.00. Manuelt opptrekk.

Dark Side of the Moon har et annet urverk, automatisk og har keramikkasse. Den er helt sort. Koster også mer en dobbelt så mye som SPM.

'57 har vel samme verk som Dark Side of the Moon, men har kasse av stål. Er vel således rimeligere også. Denne treffer ikke meg helt og er ikke like ikonisk som SPM.

Kort fortalt: Gå for Speedmaster Professional Moonwatch. Denne kommer forøvrig i en utgave med safirglass og innsyn til verket. Ellers identisk med den andre. Helt innenfor den også

Ja, var det jeg "fryktet". Er en fantastisk klokke, men blir litt skeptisk ettersom den er manuell.
Er dette noe jeg lett kommer til å venne meg til og som jeg kan bruke som en hverdags klokke?

Ja, var det jeg "fryktet". Er en fantastisk klokke, men blir litt skeptisk ettersom den er manuell.
Er dette noe jeg lett kommer til å venne meg til og som jeg kan bruke som en hverdags klokke?

Hvis du er som meg kommer du ikke bare til å venne deg til å trekke den opp, du kommer til å glede deg til det. :mrgreen:

Undersøkt priser hos urmaker Lian i Trondheim.
Den gamle modellen med stifter og hylse i lenken har veilende pris på 33.800,- og den nye med skrudd lenke og nytt etui koster 38.200,-

Hva tror dere er lurt å gå for her?
Vil helst ha safirglass både i front og bak, selv om den ikke blir sett på som den "orginale" moonwatch.

Undersøkt priser hos urmaker Lian i Trondheim.
Den gamle modellen med stifter og hylse i lenken har veilende pris på 33.800,- og den nye med skrudd lenke og nytt etui koster 38.200,-

Hva tror dere er lurt å gå for her?
Vil helst ha safirglass både i front og bak, selv om den ikke blir sett på som den "orginale" moonwatch.

Prisforskjellen er minimal. Gå for den du vil ha. Klokka har uansett ikke vært på månen. Så lenge det er en speedmaster, så er det en deilig klokke. Kjør på!!

Pass på å få sett den både med plexi og safir først. Var også litt på safir selv, men når jeg så de ved siden av hverandre var det "HEY OKAY!"

Jeg har både en Speedmaster 105.003-65 og en Dark Side, hvis jeg skulle valgt bare en av de hadde valget falt på 105.003-65 med manuelt opptrekk. Det blir en vanesak å trekke den opp, og skulle du glemme det en dag så er det fort gjort å stille den og samtidig trekke den opp.

Jeg har mindre håndledd enn deg, og har hatt Speedmaster Co-Axial, som på mange måter er stålversjonen av DSotM. Den passet meg perfekt, og er umerkelig større enn den klassiske måneklokken. Hvis jeg var deg ville jeg forsøkt den også før du bestemmer deg.

Etter å ha hatt både en pre-moon og en Co-Axial, var det sistnevnte som ga meg den virkelige godfølelsen. :)

Ja, må nok prøve de forskjellige. Vanskelig å se for seg hvordan de blir på hånden.
DSotM hadde vært drømmeklokka hadde det ikke vært for prisen.. :(

Spm om kjøp

Hei.
Jeg er i samme sits. Har planer om å kjøpe samme speedmaster, og har et par spm.
- hvor ofte må den trekkes opp?
- hvor anbefaler dere å kjøpe den? Ser den er noe billigere på nett enn i butikk?

Hei.
Jeg er i samme sits. Har planer om å kjøpe samme speedmaster, og har et par spm.
- hvor anbefaler dere å kjøpe den? Ser den er noe billigere på nett enn i butikk?

Strengt tatt annenhver dag, men ingen grunn til å ikke gjøre det hver dag. Mens du går til bussen, står i heisen eller hva som helst. Skjønner ikke helt at folk synes det er et problem at en klokke må manuelt trekkes. Er jo hyggelig synes nå jeg.

Der du har lyst. Du får den antagelig billigere på nettet ja, men det kan hende du kan klare å få 10% i butikk også

Urverket

Har dere erfaringer med å handle fra urverket.no?
Er det andre sider som anbefales?

Har dere erfaringer med å handle fra urverket.no?
Er det andre sider som anbefales?

Kan anbefale å gå innom en forhandler. Det er ofte bedre enn en nettside :eek:

Mange forhandlere kan nok matche prisen til urverket ganske bra (kanskje til og med slå den) og du får i tillegg et kundeforhold med AD, inkludert personlig service og prioritet over urverket-kundene når tiden er inne for en service :)

Kan anbefale å gå innom en forhandler. Det er ofte bedre enn en nettside :eek:

Mange forhandlere kan nok matche prisen til urverket ganske bra (kanskje til og med slå den) og du får i tillegg et kundeforhold med AD, inkludert personlig service og prioritet over urverket-kundene når tiden er inne for en service :)

Takk for gode tips! Da forstår jeg det slik at det er godt med rom for pruting ved kjøp av klokke.

Hei.

Kjøpte selv min SMP fra Lervik Ur, og fikk den til samme pris som urverket.no selger den til. Da med fri frakt, levert over natten. Din lokale AD har sikkert også et prutningsmonn, men av egen erfaring er det få som slår Lervik på service :)

Vil bare melde om at jeg selv kjøpte en Speedmaster som mitt første sveitsiske urverk, strålende fornøyd, bruker den 3-4 dager i uken og opptrekken er et rituale jeg trives med :)