"innstegsmodell" med blanke visere ...

Nessuno79

Støttemedlem
Medlem
6. mars 2011
Sted
Asker
Noen forslag til hvilken modell jeg bør se etter som min første Panerai?
Kriterier er egentlig kun at jeg vil ha blanke visere, og ikke sorte som på 005 osv.
Kan være auto el manuell, med/uten dato og til og med radiomirkasse. Men helst med sub sec @9
Bør kunne være mulig å få tak i til +/- 35k brukt m alt av bokser osv.

Tror vi ble enige om at Pam 312 er den perfekte innstegs Panerai;)
Her får du jo både inhouse, sandwich, 1950-kasse, blanke visere, dato og sekundviser @9.
Du skal kunne klare å finne et fint og komplett eksemplar til 35-37k:)

Takker og bukker for innspill. 312 og 359 er vel to av mine all-time favorites av Pam´s, så ingen dårlige forslag det nei.
Om man skulle begrenset budsjettet noe da? Hva er den rimeligste modellen med blanke visere? uavhengig av kasse og urverk osv.

Hmm. Hvis budsjett og visere (og sekundviser) er viktigst ville jeg kjøpt en 005 og byttet viserne.

hmm, 104 og 090 var ikke så dumme kandidater nei ...eller bare spare litt til og gå for 312 ...ja ja, det evige sp.målet.
Gå for noe nå, eller vente på noe enda fetere ...Vel, gå for den feteste har vel aldri vært og forakte.

hmm, 104 og 090 var ikke så dumme kandidater nei ...eller bare spare litt til og gå for 312 ...ja ja, det evige sp.målet.
Gå for noe nå, eller vente på noe enda fetere ...Vel, gå for den feteste har vel aldri vært og forakte.

Spar til 312;) Har hatt 090 og 164, og fikk dessverre aldri "god-følelsen", noe jeg fikk med 312.
Angrer på at 312 forlot boksen min, men heldigvis er den relativt lett å få tak i igjen:)

359 ble min innstigsmodell, dato/blanke visere/inhouse urverk/sandwitch dial.
Den blir ikke så ofte nevnt, fortjener kred synes jeg, var en tilsalgs her for en liten stund siden (Mogens ?)

Jeg har falt pladask for PAM390! Der får du ikke sekundviser, men er en "mini-372" med kul kasse:)

Spar til 312;) Har hatt 090 og 164, og fikk dessverre aldri "god-følelsen", noe jeg fikk med 312.
Angrer på at 312 forlot boksen min, men heldigvis er den relativt lett å få tak i igjen:)

Min første Panerai var en 005 (som var en fantastisk klokke), men jeg savnet å se datoen. Så jeg sparte litt og "oppgraderte" til en 312 og den gir meg en helt annen kvalitets og "god" følelse. Kan være nettopp pga de blanke viserne, den børstet stål kassen opp mot det blanke. Men det er vanskelig å sette fingeren min på hva det egentlig er. Dra og prøv litt.

Ja tror nesten jeg må ta en tur og prøve litt forskjellig ...er vel kommet over de pubertale rykkningene hvor pengene brant i lommeboka og ble brukt på en halvveis-løsning i stedenfor å spare litt til og gå for det jeg egentlig ville ha. Dvs, jeg jobber fortsatt hardt med/mot egen mangel på im,pulskontroll;)

Men heller nok mot 312 eller 359 tror jeg, muligens en 090 eller 390

:eek:
IMG_4853_zps2f4e5267.jpg

IMAG2492_zps171ac25a.jpg

"Innstegsmodell" ? Her bør man kansje spørre hva som er ur-DNA'et til Panerai og velge model med klare Panerai trekk. Selv mener jeg at det er store lett lesbare urskiver uten "støy" som er selve ur-DNA'et til Panerai. Med "støy" i denne sammenhengen tenker jeg på overføldig tekst og grafikk på urskiven. Valget er vel da ganske enkelt, er det ikke det?
Det må jo bli PAM 112 :)

FromPaneraihomepage-Pam112_zpsd33aee00.jpg

Bildet kopiert ifra Panerai's hjemmeside.

Panerai homepage for PAM 112

Selv har jeg den samme modellen men i titan versjonen (PAM 176) og er fornøyd med den. Riktignok har den ikke in-house verk, men det er noe Panerai først har startet med i det siste.

Og så har jo denne modellen Luminor kassen og ikke Radiomir kassen. Ønsker man å dra strikken litt langt så kan man vel kansje påstå at den nye Lumior kassen passer perfekt med innføring av sandwich dial (smørbrød urskive høres ikke like fjongt ut).

Så mitt råd vil være å gå for PAM 112. Selv sparer jeg til PAM XXX som kansje kommer neste år (det er lov å leve i håpet). Det vil være en 44/45 mm Radiomir kasse med sandwich dial av samme typen som PAM 112 og med in-house 8 dagers opptrekks verk :eek: Vel, 3 dagers verk ville jo også gjort susen. Det er jo kansje mer "orginalt". Visstnok skal 3 dagers verk ha blitt valgt fordi man regnet 3 dager som en grei oppdragstid for de italienske og tyske brukerne under WWII. Automat verk var jo ingen opsjon, og man ønsket ikke at kronen skulle skrus opp en gang i døgnet for å trekke opp fjæren. Fuktige omgivelser er stikkordet må vite.

Frode.

Redigert:
I hear you ang DNA og så lite støy osv på skiva, men 112 har jo ikke blanke visere, og det var litt av "greia" for meg. Men nå gått fra å synes 359 var beste kandidat, til 312 ...for nå å sterkt vurdere 390.

Så her må det prøves på utvilsomt:)