Intervju fra 2009 med Gerald Genta, bl.a. originaltegningene til Royal Oak & Nautilus

Hmmm, har jeg blitt helt blind nå...hvor i artikkelen finner dere belegg for dette?

Man kan se det på skissen. "Skruene" kaster skygge og sporene er ikke symmetriske som på det endelige produktet. Skissen er den Genta laget over natten for AP.

Det nevnes over her at det er "pynteskruer". Det er feil. Dette ble diskutert i en annen tråd og en av sonens eminente ingeniører forklarte funksjonen. Det er disse "skruene" som holder kasse og bezel sammen. Etter hva jeg kan huske ser man dette fra baksiden av klokken. De skruene som går inn fra den ene siden er som en hul bolt og skruene/boltene fra den andre siden entres inn i disse hullene. Beklager at jeg ikke er i stand til å forklare dette på en mer forståelig måte.

Det som menes med pynt er vel sporene, som egentlig ikke har noen funksjon. Det man ser fra forsiden av kassen er vel undersiden av en sekskantet tønnemutter, vel? Skruene går gjennom kassen fra undersiden og skrues inn i disse mutterne.

edit: mer i denne artikkelen av Walt Odets.

Se der ja, en illustrert forklaring til og med. Noe bedre enn min, må jeg vel kunne si.

Men, han tar feil med tanke på hva som inspirerte Genta i forhold til designen. Dette med kanonhull og lugarhull blir jo gjentatt av "klokkeeksperter" til det kjedommelige. Og det er feil. Det er dykkerhjelmen som inspirerte Genta i dette tilfellet.

Det som menes med pynt er vel sporene, som egentlig ikke har noen funksjon. Det man ser fra forsiden av kassen er vel undersiden av en sekskantet tønnemutter, vel? Skruene går gjennom kassen fra undersiden og skrues inn i disse mutterne.

edit: mer i denne artikkelen av Walt Odets.

Omvendt om jeg husker rett. Fast bolt fra fremsiden og skrudd bøssing fra baksiden.

Omvendt om jeg husker rett. Fast bolt fra fremsiden og skrudd bøssing fra baksiden.

Ja, du ser det i Odets-artikkelen. Bare min latskap som forhindret meg fra å sjekke det ordentlig og gjøre en endring i mitt opprinnelige innlegg.....

Dessuten; lobergen.

Bra å få avkreftet at det dreier seg om pynteskruer. :)
Ting skal ha funksjon.