Is-spett + SKX007 = ikke bra...

Medlem
3. juli 2010
Sted
Norge
Tenkte å gjøre en god gjerning. En gravid konemor + masse is i trappen opp til inngangsdøren er ingen bra kombinasjon. Fant frem is-spettet (eller hva det heter) og hugget løs det som lot seg løsne fra betongtrappen. Gikk nokså forsiktig til verks, vel vitende om at jeg hadde en automatic på armen. Mener i hvert fall å huske at den tanken streifet meg. Tok vel et minutt eller to. Glad og fornøyd gikk jeg meg en lengre tur i ettermiddagsolen, ned til Majorstua, gjennom Frognerparken, og hjem. Når jeg nå sjekker klokken for om det er på tide å legge seg, så er det ikke det. Klokken er bare 16:06. Og det var vel sånn ca akkurat da jeg holdt på med å fjerne isen. F*en.

Det var bakgrunnshistorien - så til spørsmålet: Er det noe vits i å levere denne til en urmaker for fiksing, eller er det like greit å kjøpe ny? Har nå en gang blitt glad i akkurat denne stålklumpen, selv om det går noen av den på dusinet. I så fall, hvilken urmaker (i Oslo) anbefales til en Seiko SKX?

Redigert:
Prøv først å legg et håndkle på bordet. Dobbel brett feks. Og slå klokken litt hardt med glasset ned. Hvis ikke det virker, prøv ned baklokket ned.
Mener å ha lest et sted at det virker noen ganger. Min 007 har vært med på mye rart, og ikke stoppet enda. Håper klokken din bare har fått seg en støkk.

Om ikke metoden til urmakersvennen @Entropy virker er jeg helt sikker på at han kan hjelpe deg med balansen - det er ofte den som har fått seg en smell.

;)

Redigert av en moderator:
Faktisk hatt nøyaktig samme ting skjedd med meg (ishakke og pepsi diver) Hele skiten stoppet for meg og når jeg åpnet den opp så så jeg at fjæren hadde sklidd ut av sporet sitt, og når jeg løftet alt på plass igjen, så funket det som før.

Har også hørt at å slå den mot håndfalten med glasset ned, ref hva som nevnes her skal fikse det. For er så og si garanert som på min, at fjæren har slidd ut. Worst case, så tar det en urmaker ca tre minutter og sette fjæren på plass igjen:0)

Om klokken har stoppet helt ville jeg ikke brukt bord-trikset. Det fungerer bra om klokken går unøyaktig da det ofte er balansefjæren som henger seg opp. Om fjæren er ute på tur ville jeg skrudd opp baklokket og tatt en titt.

Lykke til

Prøv først å legg et håndkle på bordet. Dobbel brett feks. Og slå klokken litt hardt med glasset ned. Hvis ikke det virker, prøv ned baklokket ned.
Mener å ha lest et sted at det virker noen ganger. Min 007 har vært med på mye rart, og ikke stoppet enda. Håper klokken din bare har fått seg en støkk.

Badehåndkle på stuebordet brettet i tre. Tar tak i nato-en og slår den med en snert ned mot håndkledet med glasset ned. Skjedde ikke så mye. En gang til. Og enda en - så begynte den å tikke igjen. Sweet.

Takk for hjelp alle sammen.

Supert. Ble litt engstelig når jeg leste Mathfjeld sitt svar rett over ditt. Da er det bare å følge med på hvordan den holder tiden fremover for å funne ut om den vil trenge en service eller ikke grunnet dette.

Jeg har deler liggende til den. Jeg tar gjerne en titt på den hvis det ønskes. :)

Supert. Tror jeg muligens må ta kontakt med deg, @Superlite - synes ikke klokken gikk helt bra. Plasserte den i winderen før jeg dro på jobb, så får jeg se hvordan den holder tiden noen dager fremover.

Redigert av en moderator:
Artig tilfeldighet, nevnte jo jeg hadde hatt tilsvarende issue med min. Og på jobb i dag kom en kollega til meg og lurte på om det var noe å gjøre med hans, ja ganske riktig, skx007 som plutselig gikk sykt fort, som i 15-20min i timen.
Fortalte ham at var et par ting å gjøre, men at feks et kraftig rapp mot noe med glasset ned kunne hjelpe. Men at det var et potensiale for at det ikke gjorde annet enn vondt verre også. Ha bad meg prøve, og brettet jakka i to, la på bordet og rappet til. Og et par timer etter var klokken der den skulle gitt, haha. Tenker starte opp FnuSnu99's skx-bankeri like om hjørnet.

Haha. Seiko skx... Klokkeverdenens defender. Som regel er det noe som ikke er som det skal, men da er løsningen å ta det hele litt mer offroad, så virker det igjen.