Harleydrømmen borte
Harley er nok blitt for vanlig å se på veiene, det er jo flere av dem enn det er andre sykler.
En annen ting er også at de har blitt så sinnsykt dyre. Dyrt skrap med andre ord. Snakket med en kar i sommer som hadde kjøpt en sliten Soft Tail for kr 105.000,- Som i følge ham selv var et røverkjøp.
Det nærmer seg 25 år siden min siste harley, den gangen var det ikke så mange av dem her til lands. Da var det litt gøy å rive rundt på en trimmet Early Shovel. Hadde ikke giddet det nå. Harley er jo en livstil som de sier med sine komplette samlinger av HD effekter og Taiwan produserte aftermarket parts osv, det blir for tett synes jeg. Kjedelig.
Min interresse for italienske sykler og biler har jeg hatt så lenge jeg kan huske. Særlig Moto Morini og Guzzi har vært det store etter jeg så dem for første gang tidlig på 70 tallet engang. Da som v-75gt, 850 Calif. og Morini 3-1/2 sport som de du viser her, heftige maskiner alle sammen. Jeg har ikke sett mange Morini her i Norge, de få jeg har sett har vært til salgs for ikke så billige penger og i dårlig stand. Men den her ser jo rimelig strøken ut
Er det som folk sier at de har verdens beste kjøreegenskaper?
Jeg har aldri kjørt en Morini selv. Skulle gjerne hatt en i samlingen. Deler er vel å få tak i i England, der går det jo endel av disse?
Har du noen kjennskap til dagens sykler fra Moto Morini? Jeg har bare lest om disse men de ser jo rimelig potente ut synes jeg. Rart det ikke er noen norsk importør av disse?
Jeg husker på slutten av 70tallet? Var det 2 bekjente av meg som kjøpte seg hver sin sykkel fra Italia. En av dem kjøpte en Ducati Mike Hailwood replika av første utgaven. Kameraten hans kjøpte den første utgaven av Moto Guzzi 850 Le Mans. Det var en evig krangel mellom disse to om hvilken av disse syklene som var best. En dag byttelånte de sykler og begge to kom frem til at "den drittsykkelen her er helt ubrukelig å kjøre". Jeg vil nok si at begge de syklene er fete på hver sin måte.
Men holder en knapp på LM1
Honda Clubman 500 er ikke dagligdags kost det heller. Fet sykkel det.
Er det en Indian Enfield eller er den Engelsk? De fra India er nok ikke i nærheten av engelsk presisjon som forøvrig heller ikke var helt 100% i perioder.
Jeg synes alle sykler igrunnen har sin egen sjarm, uansett hva det er for noe eller hvor de er laget. Men min mening er at det er Italia som lager de feteste produktene uansett hva det gjelder, bil, tråsykler, mc, båter, kaffekokere, ismaskiner, hi-fi, klær, ski osv osv
You name it.. Det er vel nesten bare klokker de ikke kommer helt opp i tet, med få unntak.
Det er jo også mange fete Ducatier, Aprilia, Cagiva og diverse andre, men Ducati er det tusenvis av og de andre lager ikke sine egne motorer. De bruker jo som regel Ducati og Rotax motorer. Derfor blir de liksom ikke så veldig moro å ha for min del.
De syklene jeg har er forholdsvis sjeldne modeller, av Laverdaene mine er det laget kun 200stk og 300stk av de røde og ca 500 av den gule. Guzzien vet jeg ikke sikkert antallet på, men jeg tror det ligger i nærheten av 5 til 6 hundre stk. Hvilket er utrolig lave serier. Dessuten er de jo også vanvittig billige å kjøpe. Har betalt mindre for alle syklene mine samlet enn det koster å kjøpe en brukt 600 fra japan.
Fet design og greie ytelser og prestanda. Jeg kjører ikke så hardt lenger heller etter å ha mistet lappen en haug med ganger for fartsoverskridelser. Er lei av å kjøre opp på nytt etter hvert.:idea: