iTunes på Linux... ?

Medlem
30. mars 2010
Sted
Norge
Hei

Har en eldre laptop som brukes sporadisk til å kjøre iTunes på for å vise film via Apple tv. Laptopen har sett sine beste dager å sliter med å dra windows på en ok måte. Vurdere å legge in en Linux variant, men trenger altså å kjøre iTunes

Ser at dette skal la seg gjøre med 'playonlinux'. Noen som har erfaring med dette ? Funker greit, noen ulemper jeg bør vite om ?

Hva er anbefalt Linux distribusjon for et windows menneske, litt over snittet datakyndig...

Jeg foretrekker personlig Linux Mint - som er bygd på Ubuntu (som igjen er bygd på Debian). Det er et miljø jeg trives veldig godt i, jeg har brukt Ubuntu og Mint i snart 15 år, og vil helst ikke ha noe annet. Jeg har aldri forsøkt å kjøre Itunes på noen Linuxmaskin, da jeg helst ikke vil ha noenting som helst med det makkverket av et helvetesprogram å gjøre. Men jeg har også hørt at det er fullt mulig å få det til med Playon Linux (som vel bare er wine i noe innpakning?).

Skal du prøve deg på Linux, er nok ikke Mint noe dumt sted å starte. Bare vær klar over at det ikke er som Windows eller iOS - i det hele tatt. Vær tålmodig og ha et åpent sinn, så får du det til.

For øvrig - er maskinen svak, anbefaler jeg XFCE-varianten av Mint. Ellers er Cinnamon min favoritt.

edit. her er skrivebordet mitt nuh, på min laptop med Linux Mint:

qQ7HDyV.png

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Frost
Takk @krille kikket på linkene allerede :)

Kjenner at jeg får lyst til å prøve en installasjon så fort som mulig. Har jobbet i it i nærmere 20 år, installert mye forskjellig på klient siden og div win servere versjoner. Så det er strengt tatt på tide å 'ta litt' i Linux også. iTunes er jo en grei unnskyldning. Googler litt mer on iTunes og xfce/mint. Kona blir sikkert kjempeglad når jeg utsetter hyllene i boden og sitter å fikler med pc isteden :p

Redigert av en moderator:
Svarer litt min egen post.

Har installert Linux Mint (XFCE) på den omtalte lap toppen. Den har vel aldri vært så responsiv. Laster vg.no med all reklamen lynkjapt ! Nå er jo knapt noe annet et OS'et installert, men alikevel. Er veldig uvant å finne programmer etc.
Ser desverre ut som jeg må kjøre itunes i en virtual maskin. Itunes kjører ikke i PlayOnLinux etter det jeg klarer å se så langt.

Takk for tipset @krille den gamle pc'en får forlenget levetid.

Redigert av en moderator: