Iwc automatic

Thomas84

Støttemedlem
Medlem
14. aug. 2012
Sted
Rælingen
Vurderer å kjøpe min første vintageklokke, men har ingen særlig erfaring med slike ur.
Jeg har funnet uret jeg har lyst på, en Iwc automatic i gull fra ca 1950.
Jeg greier ikke linke, for jeg sitter på iPad som tror den er mobiltelefon, men det ligger for salg hos esaia Solberg.

Høres prisen på 15,5k ok ut?

Takker på forhånd:)

Diamanter-gull-sølv-antikk-brukt-nytt - Esaias Solberg AS som "ukens skatt"

Esaias

Vanskelig å si noe spesifikt om denne, sjekk for guds skyld diameter!
Allt under 34 er veldig lite, er ikke gull et must så får du veldig veldig mye pent til den summen.
Pen klokke dog!

Mener du skal kunne få fatt på en strøken Omega Constellation Pie-Pan for eks som er veldig ettertraktet (hvis gjensalg skulle kunne bli aktuellt)

For egen del ville jeg heller sett hva Branaas har for salg på Finn.no eller salgssidene på www.nurk.no og kjøpt noe til 3-5000 for å finne ut om vintage er min greie

Redigert:
Diamanter-gull-sølv-antikk-brukt-nytt - Esaias Solberg AS som "ukens skatt"

Esaias

Vanskelig å si noe spesifikt om denne, sjekk for guds skyld diameter!
Allt under 34 er veldig lite, er ikke gull et must så får du veldig veldig mye pent til den summen.
Pen klokke dog!

Mener du skal kunne få fatt på en strøken Omega Constellation Pie-Pan for eks som er veldig ettertraktet (hvis gjensalg skulle kunne bli aktuellt)

For egen del ville jeg heller sett hva Branaas har for salg på Finn.no eller salgssidene på NURK og kjøpt noe til 3-5000 for å finne ut om vintage er min greie

Takk for gode råd! Har ikke sett klokka enda, da jeg er langt nedi Asia:) Men jeg er hjemme om en drøy uke, og da blir det shopping:) jeg er enig i at 34 er for lite, og jeg mååå ikke nødvendigvis ha gull.. Kom gjerne med andre råd alle sammen!

Det var et lite bilde for å vurdere, men det er en fin modell. Prisen er vel i overkant men husk at du kjøper fra forhandler et overhalt ur med garanti!

Morsomt at du nevner denne.

Jeg var tilfeldigvis innom Solberg i går, og så denne i vinduet. Gikk inn og tok en titt.

Skiva er fin, men har tendenser til gammel fuktskade rundt viserfestet. Kassen er 18k gull, og er veldig fin, men krona er ei Omega-krone (!). Tipset dem om å få på ei original krone, og det skull de ta med seg. At det i det hele tatt satt en Omega-krone på den gjør meg skeptisk. Kan tyde på at det er andre ting som er feil også.

15k for denne er noget dyrt, og regn med at du fort må sende denne til IWC neste gang den skal ha service. Det er fordi urmakerne her i Norge har svært lite med deler til disse klokkene. I alle fall hvis kaliberet er noe annet en kal. 89 (kaliber her er typen urverk).

Det er vel nevnt tidligere, men en Omega Constellation eller en Semaster De Ville er nok et sikrere kjøp. Disse klokkene kan du fortsatt få en god (og relativt rimelig) service på hos flere urmakere, da det er deler å oppdrive.

At det i det hele tatt satt en Omega-krone på den gjør meg skeptisk. Kan tyde på at det er andre ting som er feil også.

Jeg forholder meg også litt skeptisk. Ser på bildet ut som en cal 852 serie klokke, men med feil krone (som nevnt) og feil skive så langt jeg kan vurdere. Dersom klokka er 36,5 mm så er det et flott caliber, men litt for mange ting som ikke stemmer helt.

EDIT: 852 serien med kassen, slik den fremstår hos Solberg, kom på midten av 50-tallet. Pie-pan skiven på bildet ligner på Ingenieur skivene fra 55 og 56 med samme timemarkører. Noe er definitivt galt.

Redigert: