IWC Mark XVII

Medlem
23. mars 2010
Oppdaget akkurat at IWC har kommet med Mark XVII. Dette er i utgangspunktet en klokke jeg har ventet på, da Mark XVI er et av de mest elegante og stilrene urene jeg vet om, men med det minus at jeg synes det er litt for lite etter min smak (42mm hadde IMO vært perfekt, slik som 3717).

Mark XVII er riktignok med sine 41mm større enn XVI, men i mine øyne har de rotet det litt til med et mer uryddig utseende. Hva er egentlig vitsen med å vise gårdagens dato og morgendagens dato i tillegg til dagens dato??? Alle som kan telle helt opp til 31 kan jo tenke seg frem til det... ;)

Men, mulig jeg kun trenger litt tilvenning, og jeg vil ikke sette alt for mange penger på at jeg ikke ombestemmer meg hvis jeg prøver den på armen :)

Bilder stjålet fra nettet:

iwc-mark-XVII-2.jpg

iwc-mark-XVII-1.jpg

Dette er snadder. Skikkelig klasse. Synes datovinduet gjorde skiven litt mer spennende.
Den lille røde detaljen likeså. Vil ha!:mrgreen:

Jeg synes det er et veldig pent ur. Jeg er heller ikke en stor fan av den måten å vise datoen på generelt sett, men det passer på denne urskiven etter min mening.

Stort datovindu som dette er en dealbreaker for min del..
Personlig syns jeg det er en tullete og fullstendig meningsløs trend som vi dessverre har sett fra flere produsenter de siste årene.

Datovinduet er vel ment å gi assosiasjoner til høydemåleren i cockpiten, hvilket jo er en grei gimmick på en flieger. Smak og behag kan jo egentlig ikke diskuteres, men jeg synes dette for så vidt kan passe bedre på en chrono enn denne. Men en rød detalje gjør ingen ting i mine øyne.

Angående urverket:
Inside ticks caliber 30110, which is actually an ETA 2892, with a frequency of 28,800 vibrations per hour (4 Hz). The movement has a power reserve of 42 hours.

Stort datovindu som dette er en dealbreaker for min del..
Personlig syns jeg det er en tullete og fullstendig meningsløs trend som vi dessverre har sett fra flere produsenter de siste årene.

Enig med Juice her.. Jeg digger XVI'en og føler egentlig ikke det tilføres noe her annet enn størrelsen. 41 mm er perfekt.

Det er bare å hamstre de gamle modellene. Finnes knapt en eneste klokke i "budsjettklassen" til IWC nå som er under 44mm og uten det nye datofeltet.
Synd egentlig at de har kasta bort så mye god tradisjon. Trodde jeg så visse tendenser til at storklokke-trenden var på vei tilbake. IWC leste nok ikke den memoen.

Jeg liker den, men skulle ønske de kunne brukt in-house verk.

Likte veldig godt den nye chronographen og, men det er vel et modifisert 7750 som står i der. Ikke at det er dårlig på noe som helst måte altså, men jeg foretrekker in-house når jeg kjøper av de store.

Synes denne var flott, og at de har økt størrelsen litt gjør ingenting;) Datovisningen er jeg foreløpig litt usikkert på hva jeg mener om!

Noen med link til mer nytt fra IWC?

Jeg liker den, men skulle ønske de kunne brukt in-house verk.

Likte veldig godt den nye chronographen og, men det er vel et modifisert 7750 som står i der. Ikke at det er dårlig på noe som helst måte altså, men jeg foretrekker in-house når jeg kjøper av de store.

+1

Jeg liker denne godt. IWC har jo brukt dette datovinduet på flere fliegerchronoer før med stort hell, men enig i at det kanskje kler en chrono bedre.
At de ikke putter inhouse i disse skyldes nok bare pris. Da ville nok prisen blitt minst 20k høyere og de ønsker nok å beholde noen modeller i dette prissegmentet...

Skjønner at datovinduet liksom skal reflektere trykksetting-feltet på en høydemåler, men det blir for teit for min del. Tar heller en pent brukt Mk.XVI. You can't beat perfection, og jeg syns XVI'en er noe av det mest stilrene og vakre IWC noen gang har produsert.

Skjønner at datovinduet liksom skal reflektere trykksetting-feltet på en høydemåler, men det blir for teit for min del. Tar heller en pent brukt Mk.XVI. You can't beat perfection, og jeg syns XVI'en er noe av det mest stilrene og vakre IWC noen gang har produsert.

Tror nok det største problemet ligger i at de har forandret et kjent, kjært og klassisk design.
Mange føler nok at IWC har tuklet med designet til et ikon.
Klokkegærninger er en konservativ gjeng som ikke tar lett på "bagatellmessige" forandringer.;)