IWC Portofino Pure Classic eller tilsvarende

Medlem
30. sep. 2016
Sted
Arendal
Jeg er helt "ny" på klokkemarkedet - selvfølgelig har jeg alltid hatt klokke, men det er først de seneste årene at jeg har begynt å legge merke til flotte klokker.

Til nå har jeg først og fremst vurdert det visuelle ytre. Men nå som jeg sterkt vurderer å gå til anskaffelse av min "første" klokke ønsker jeg å sette meg mer inn i hva som er verdt å vite før jeg kjøper.

Først kanskje noe av det viktigste. Budsjettet mitt inntil 50.000,-

Klokka skal være enkel, kun to visere (tilnød sekundviser) og helt uten dato visning eller annen informasjon. Klokka skal ha skinnreim.

Basert på mine visuelle ytre krav har jeg funnet en klokke som jeg liker svært godt; IWC Portofino Pure Classic.
IW5111_Pure_Classic_Lifestyle_972x426.823a4813db6c9318e70465c9aebaf63f.jpg

Hvorfor bør jeg velge IWC?
Hvorfor bør jeg ikke velge IWC?

Finnes det andre tilsvarende klokker på markedet jeg burde vurdere? Hvorfor akkurat denne fremfor IWC?

hei Tomjac, og velkommen til tidssonen :)

som deg, ønsket jeg et nedstrippa enkelt ur med 2 visere + skinnreim, uten dato eller annet. vipps! så 20-dobla jeg budsjettet mitt og landet en panerai :D

hadde opprinnelig sett for meg klokke med ganske annen atmosfære enn panerai, og lurte på detaljert ditt & datt om en hærskare andre kandidater - men da jeg for første gang så bilder og beskrivelse av en 372 så innså jeg tvert at det sto navnet mitt over hele urskiva. lykke til!

• Liker
Reaksjoner: Tomjac
Velkommen skal du være @Tomjac :) Du har et utall klokker å velge mellom med det budsjettet. Portofinoene er pene og går vel i "dressur" kategorien. Vil anta det altså er dressur du ser på? Ikke dykker/sportsur/pilot?

Først og fremst: IWC er en av de store og mest velrenomerte produsentene der ute. Mye er sagt og ment om valgene de har gjort de siste årene (les bl.a. John Mayers brev til IWC her: https://www.hodinkee.com/articles/an-open-letter-to-iwc-from-john-mayer), men alt i alt er de en solid produsent av kvalitetsur. Jeg var selv nær å kjøpe en Mark XVII for ikke lenge siden, og er helt solgt på pilotserien deres. Mange mener at man betaler vel mye for IWC-navnet for klokker med (ofte, men ikke alltid) relativt standard ETA-verk, men dette er ikke jeg kvalifisert til å uttale meg om.

Før du bestemmer deg vil jeg anbefale deg å undersøke disse produsentene som alternativer. Holder meg kun i dressur-kategorien inntil du instruerer annerledes:

1. Nomos - relativt liten produsent og "ukjent" for mange, men lager altså fantastisk designede klokker med in-house urverk. Høster mye anerkjennelse blant kjennere for dette.
2. JLC Reverso - se bl.a. denne tråden: http://www.tidssonen.no/forum/threads/kjøpshjelp-voksenlivet-nærmer-seg.40287/
3. Rolex <3 - om det er et rent dressur kan muligens diskuteres, men det bør være godt mulig å få en brukt men pen datejust for under 50k. Eventuelt spar litt til og kjøp en sub (ikke rent dressur, men det er sub.. det går til alt).
4. Omega - usikker på hva nyprisen er på f.eks. Aqua Terra, men du finner nok noe.
5. Panerai - tar det med fordi @holmby nevnte det. Altså, jeg er helt solgt på Panerai selv og støtter helt innspillet. Men det er en veldig annerledes klokke en Portofinoen, så du må nesten se om det er det du vil ha.

Har prøvd å holde meg til klokker sånn ca. rundt ditt budsjett. Det finnes et utall produsenter du kan gå for hvis du velger å gå opp eller ned en del, men lar disse ligge for øyeblikket. Det er uansett noen jeg ikke har nevnt her som helt sikkert andre tipser om senere i tråden :)

Du må rett og slett gå og prøve masse forskjellig, og bruke litt tid på det. Bjerke har alle disse merkene med unntak av Nomos som du finner hos noen Thune-forhandlere mener jeg. Ikke kjøp noe på impuls og anbefaler å styre unna limited editions med mindre du virkelig faller for et spesielt ur.

Lykke til og hold oss oppdatert :)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Tomjac og UJU
Er vel ikke mye å legge til etter @aksgro
Du kan neppe trå feil med en IWC.
Kvalitet i hvert ledd. Kanskje litt overpriset, men ikke verre enn mange andre merker.
Det negative er at modellene byttes ut i altfor stor grad.
Aquatimer har skiftet utseende litt for ofte, og ikke til det bedre, etter min mening.
Det blir vanskelig å produsere klassikere med en slik strategi.
Men for all del. Klokkene er top notch.:)
Har hatt en og tuklet med mange.
Skal definitivt ha en igjen håper jeg.;)

Nydelig klokke dette. Du har vel sjekket ut denne aBlogToWatch artikkelen?
http://www.ablogtowatch.com/iwc-portofino-hand-wound-pure-classic-watch/

Litt vel minimalistisk skive kanskje, eller så er det nettopp dette man liker :)
Pro
inhouse med 8 dagers gangreserve, nydelig bakside
Contra
For stor (43,5) og tykk (12) for en dressklokke,
I aBTW var prisen angitt til USD10400 (i stål) som jo er langt utenfor budsjettet du har angitt

• Liker
Reaksjoner: Tomjac
Hei og takk for tilbakemeldingene fra alle sammen. Om dette kalles et dressur får være så - selv går jeg ikke så mye i dress, men jeg liker veldig godt denne klassiske og enkle stilen.

De siste dagene har jeg ser mer på klokker enn noen gang og ja - det er utrolig mye fint å få kjøpt. Kunne absolutt hatt en Panerai 372. Den er enkel og stilren på sitt vis.

Beste er nok som dere også anbefaler å ta turen å få se og ikke minst prøve klokkene.

• Liker
Reaksjoner: aksgro