Solgt Jaeger LeCoultre Atmos ##SOLGT##

Nessuno79

Støttemedlem
Medlem
6. mars 2011
Sted
Asker
##SOLGT##
Selger en Jaeger LeCoultre Atmos for en kollega.

Klokken har en godt etablert historikk, da den ble gitt til min kollegas onkel i 1979, som takk for 25 års vel utført arbeid i Shell. Den har så vært i familiens eie, uten å ha vært flyttet rundt på, før den har funnet veien til mitt kontor, hvor den blir stående inntill noen kjøper den (så håper egentlig at ingen er interessert, hehe) For uten klokken og boksen følger også selve gratulasjonskortet til min kollegas onkel, fra 1979. Underskrevet av hele ledelsen i Shell (tror vel ikke akkurat det øker verdien nevneverdig, hehe, men artig er det jo da)

Har lest meg litt opp på disse, da det er en del av horologien jeg kun kjente til overflaten av, og så på som særs artig. Jo mer man lærer om disse, jo mer imponerende er teknologien bak. Dette er rett og slett noe av det flotteste som er laget innen bordklokker (IMHO) Og utvilsomt en WIS verdig;)

Kort helt først, klokken går med et avvik på ca to min på ti dager (det er så lenge jeg har hatt klokken, og kunne observere) men fant først i dag ut at den har to hjul man kan justere vinkelen på selve klokken, og dermed få den til å stå 100% i vater (hvilket jeg ikke hadde gjort) som vil trolig gjøre avviket langt mindre. I tillegg har den en svært enkel justering for hurtigere/tregere på toppen. Men denne har jeg ikke rørt, da jeg ville se avviket over tid først. Kommer heller ikke til å røre denne. Det er og verdt å merke seg at når jeg fikk klokken, var den åpenbart oppbevart på korrekt måte, da pendelen var "fastlåst". (Det er mange som har "oppbevart-ihjel" disse før nemlig)

Da disse klokkene drives av en internt hermetisk lukket kapsel (kan sees på bildene som "trommelen" på baksiden) med en blanding av gass og flytende Chloroethane, som ekspanderer til et ekspansjonskammer når temperaturen stiger, for så å komprimere en spiralfjær. Når temperaturen faller, kondenserer gassen og fjæren slakkes igjen. Og på denne måten trekkes klokken. Det trengs kun en endring i en grader Celsius (mellom 15 og 30 grader) for at urverket skal trekkes for to hele dagers kraftreserve!!! Er ikke det urmakerkunst, så vet ikke jeg;)
Da det er så små variable som skal til for å trekke, så kreves det selvsagt et tilnærmet ikke-eksisterende friksjonsnivå i selve mekanismen. Dette resulterer i at det er knapt nok friksjon, som igjen resulterer i hva som bare kan om omtales som et passe greit service intervall på 600 år ... Og her er det altså ikke den minste ting som indikerer at det skal behøves noen service, så den bør holde i en sånn ca 565 år til før du må sette av penger til en tur til Tidemann (men for all del, prut gjerne med argumentet at du må kalkulere inn en service på den ;) )
Det anbefales ofte at man tar den innom en service hvert 25-30`år da luftforurensning kan gjøre at den trenger litt TLC, men denne har som nevnt stått lagret i mange år og viser nada anntydning til å ha blitt utsatt for noe som gjør at metallet er missfarget eller lignende.
Kan og nevne som en kuriositet, at pendelen svinger (under klokken) med en takt på to oscileringer i minuttet, som igjen er 1/30 av hva en vanlig "bestefarsklokke" går med. Så slitasjen kan vel sies å være marginal. Og oljer som tørker, er det fint lite av.

Klokken har en pålimt plakk med navn på mottaker i 1979, men denne må være en smal sak og enten fjerne selv eller få en gullsmed til å fjerne om man ønsker den helt fri for andres navn. Klokken kan og enkelt taes ut av kassen, så kun kassen kan leveres til feks gullsmed.
Ikke det enkleste å sette en pris på dette, men etter å ha konferert med flere, samt sjekket tilgjengleighet på nett osv (finner identisk på chrono24 til rett i overkant av 30k i Tyskland) Og de færreste er i så fin stand som denne OG har korrekt utstillingsboks. Verdt å merke seg at i motsettning til alle andre bokser vi har til klokkene våre, så egner denne seg faktisk til å stille ut klokken i;)

Ny og KRAFTIG redusert pris: 13.000,- :D
Bud mottas, (Tidligere ønsket pris var satt til 24k, men er jo ikke akkurat noe som det finnes flust med referanser på mtp bruktmarkedet her, så vedkommende jeg selger den for er villig til å vurdere bud;) ), og den kan selvsagt sendes, men da utelukkende på kjøpers ansvar selvsagt. Men anbefaler at det er en f2f her, da det er langt enklere for i hvertfall kjøper. Som man nok forstår er heller ikke dette noe jeg har tenkt å drasse med meg rundt på div bensinstasjoner rundt i det sentrale østlandsområdet for visning. Men om man er seriøst interessert, kan jeg ta den med hjem fra jobb, og den kan inspiseres i Asker.
Bud undt zuwaiter, på PM.

Så, det viktigste ...bilder;)

Den lille Jaegeren følger ikke med ...:rolleyes:
Flott kasse

Liten avfarging på forsiden av kassen, som ikke synes når den er åpnet for visning.

Hendel for enkel justering av urveket.

Redigert:
La oss forflytte denne fra en (ikke meg) ikke veldig horologiskt annlagt, og til en som vet å sette pris på denne:D
Som nevnt i annonsen, mottas bud på denne.