Solgt Jaeger LeCoultre britisk militærur caliber 479

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
I min fortvilelse etter å finne noe å samle på innen klokkeverdenen, ble jeg for en del år siden betatt av de britiske militærurene kalt "The dirty dozen".

DEN ER SOLGT....................

Grunnen til dette øknavn er nok at MoD (Ministry of Defence) bestilte ur til sine soldater i hæren fra tolv forskjellige produsenter. Bestillingen fra MoD til produsentene ble lagt inn i løpet av andre verdenskrig, og leveransen har jeg lest meg til kom mot slutten av krigen. Urene ble brukt av soldatene etter en stund etter krigen også, og var å anse som militærets eiendom. De var merket med WWW, watch, wrist(let), waterproof. De hadde militær merking i form av "broad arrow", pilen som ses på øvre halvdel av skiven, samt på inner - og yttersiden av baklokket. Det var også en individuell nummerering på disse. Broad Arrow er kjent for oss som de karakteristiske viserne som Omega benytter på enkelte modeller, men her er altså opphavet.

Her er litt lesestoff.

Denne er bra.

Her

og her

Er utallige sider som tar for seg disse urene på nettet.

Uansett, jeg tenkte at jeg kunne vinkle samlingen mot denne typen ur, og fant raskt en favoritt. Det var estetikken som fikk bestemme, og da syntes jeg at Jaeger LeCoultre sitt bidrag var det som skilte seg ut, med sine katedralvisere og rett og slett vakre logo.

Modellen ikke det sjeldneste av de tolv, MEN, det er nok det sjeldneste verket, da Caliber 479 (inhouse selvfølgelig, det kan nok ikke sies om alle) KUN ble benyttet til akkurat denne militærklokken/modell, mens f.eks Omega sitt verk ble benyttet i millioner av andre ur. Verket er nydelig, går meget godt også, og ble solgt som nyservet, og oppfører seg deretter.

Når jeg nå velger å selge denne favoritten, så er det ene og alene på grunn av at jeg har fått los på et dyrt verktøy som jeg trenger innen urmakerfaget. Målet helliger midlene her altså.

Jeg kjøpte denne (med glede) for 2.000 EURO pluss MVA. Jeg har ikke eksakt tall, men betalte altså et sted mellom 21 og 22 tusen. For den interesserte kan jeg forevise kvitteringer osv. Uret ble kjøpt noen måneder siden fra Berlin, Tyskland.

Jeg tillater meg å si at det er en sjelden anledning.

Selges til førstemann som kan bla opp 15.000,-. Jeg velger å akseptere at jeg sannsynligvis ikke får solgt den til samme pris som jeg ga, og legger meg på en merkbart lavere linje her, rett og slett for å få til et raskt salg. Klokken lå ute til 3.000 EURO, noe jeg syntes var altfor mye, så vi landet på det jeg har oppgitt over.

Denne kalles også for Mark X.

Baretter er faste på denne. Slik de skulle være så klokken ikke løsner så lett.

Den er 35mm, slik som urene var den gangen, før moten endret seg. Er ganske høy denne, og jeg liker størrelsen meget godt.

Er lite tvil om at dette er en "ekte" JLC :) (Den er ekte, hermetegn er kun ment som et virkemiddel :)).

Den befinner seg i Bærum og da jeg jobber i Oslo så kan den også vises der ved anledning.

Jeg bestilte nato remmene til klokken, og bortsett fra den som er i skinn, så er de andre remmene kun prøvd på klokken.

Er du betatt, men er redd for at størrelsen vil kunne plage deg, så vil en tidsriktig bund, (har en slik også, som kan følge med), gi klokken et helt annet uttrykk. Klokken virker da større.

Noen bilder

Takk for titten :):):)

EDIT: Er nødt til å sette visse premisser her ser jeg. Da vil neste person som "liker" denne forplikte seg til å handle klokken :)

Happy liking.

Redigert: