Jakten på min første Panerai

Medlem
19. juli 2013
Sted
Hamar
Da har jeg endelig fått igang jakten etter det som skal bli mitt neste klokke kjøp. Har bestemt meg for å prøve en panerai.

Har sett på bilder og lest om diverse modeller de siste dagene, men jeg blir mer forvirret enn klok. Bestemte meg nogenlunde for en 312 som jeg estetisk sett syntes er en av de peneste. Men etter litt lesing fant jeg ut at de kan være veldig topp tung og mange opplever at verket er bråkete.

Håper dere med mer kunnskap om panerai kan komme med andre modeller som kan vurderes. Det jeg har sett for meg er small seconds, stål, sandwich dial, manuelt opptrekk. 44mm eller 47mm har egentlig ikke veldig mye å si.

Tenker å kjøpe brukt, og prisen på 312 passer budsjettet greit. Men kan nok strekke det litt lenger.

PAM111 og PAM510 er vel det enkleste svaret. Dukker innimellom opp noen 111 på K/S sidene.

Om du ikke kan leve uten sekundviser, er jo 422 en fin modell. Du fikk vel prøve 372'n min, gjorde du ikke? Det er riktig at 312 er litt høy, men den bærer fint likevel.

Jeg har ganske små håndledd, men ønsker meg likevel en panerai. En kompis av meg har hatt 320 og 372, og jeg må si at 372 føltes og så mye bedre ut på håndleddet enn 320, nettop fordi 320 har automatisk opptrekk og dermed iallfall oppleves som mye tykkere og mer topptung.

Har ikke FRYKTELIG mye erfaring med Panerai ennå, men er strålende fornøyd med min PAM 312 som jeg kjøpte i går :) Fra før har jeg hatt en Speedmaster Pro på lenke, og PAM 312 oppleves ikke vesentlig tyngre, høyere eller mer "topptung" i praksis. Anbefales! :)

422 så veldig bra ut, og gull visere er også veldig pent. Er dette den samme som din 372 som jeg prøvde @Thomas84 bare med sekund viser? Den satt veldig bra på armen hvertfall og var veldig fin. Hva ligger prisen på disse om dagen?

Evt om noen bor rundt Hamar eller skal hit i nær fremtid med en panerai hadde jeg satt pris på å prøve en på armen.

Kan evt bytte låne min explorer 2 med en panerai i noen dager.

422 så veldig bra ut, og gull visere er også veldig pent. Er dette den samme som din 372 som jeg prøvde @Thomas84 bare med sekund viser? Den satt veldig bra på armen hvertfall og var veldig fin. Hva ligger prisen på disse om dagen?.
372 koster 84k og 422 koster 89k.
Er relativt like, men 422 har liten sekundviser, safirglass og PR på baksiden i tillegg.
Edit: det dummeste jeg har gjort er å selge min 372:(

• Liker
Reaksjoner: Thomas84
Den har jeg ikke fått med meg. Usikker på hvorDan størrelsen på panerai er, har kun prøvd en 372. Må prøve å komme meg til Oslo og prøve noen på armen.

@Gin har oppsummert dette bra. 372 er marginalt lavere enn 422, pga et litt smalere baklokk. Min teori er at dette er for å gi litt bedre plass til modul for sekundviser og PR. Det er snakk om under 1mm, så om det er neppe merkbart. Jeg kan hvertfall ikke si at jeg merket forskjell på 423 og 372. 422 kommer med en lærreim og gummireim, mens 372 med to lærremmer. Personlig digger jeg gummiremmen.

@Gin har oppsummert dette bra. 372 er marginalt lavere enn 422, pga et litt smalere baklokk. Min teori er at dette er for å gi litt bedre plass til modul for sekundviser og PR. Det er snakk om under 1mm, så om det er neppe merkbart. Jeg kan hvertfall ikke si at jeg merket forskjell på 423 og 372. 422 kommer med en lærreim og gummireim, mens 372 med to lærremmer. Personlig digger jeg gummiremmen.
Den nye utgaven av 372 kommer visstnok med Absolutamente remmen og en gummirem. Saphir eller plexiglass er imidlertid litt uklart.

• Liker
Reaksjoner: Thomas84
Får se hva det blir til, blir en liten stund til ett kjøp. Så har god til til å finne hvilke modell jeg vil ha. Må kjøpe brukt, og 422 ser det ut som aldri er på ks her inne.

Uansett får Bjerke en ny leveranse med panerai til uka, og da skal jeg inn til Oslo å kikke litt.

Kan anbefale 312. Du blir ikke skuffet og kommer til å ha mye glede av den. For min del har det vært en god introduksjon til Panerai-verden. At den er topptung blir du vant med, den bærer likevel meget godt. Når det kommer til støy så opplever jeg ikke denne særlig mer bråkete enn min rolex 114060.