Jakter på noe nytt

U

Uregistrert bruker 2159

Guest
Nå har jakten på noe nytt startet fordi jeg ønsker å fylle klokkeboksen med en ny klokke.

Etter å ha lest denne tråden http://www.tidssonen.no/forum/klokker-7/den-store-t%F8ffe-badass-klokken-12827/ fikk jeg veldig lyst på en klokke som er badass.

Jeg har falt litt for IWC Ingenieur Automatic Misson Earth IW323601 og Panerai 312.

Jeg har prøvd begge klokkene men jeg klarte ikke å velge hvilken jeg likte best. Som regel sitter man igjen med følelse på den man liker bedre enn den andre når man prøver to klokker. Men for meg er det fremdeles et dødt løp.

Derfor trenger jeg deres hjelp med å velge. Er det noen fordeler/ulemper ved å velge den ene fremfor den andre? Hvilken ville du valgt hvis du hadde hatt muligheten til å velge? Jeg vet at det er jeg som skal ta valget men jeg tror det gjør det enklere for meg å velge hvis jeg får deres mening.

Setter veldig pris på all hjelp jeg kan få.

Sett fra et praktisk ståsted er jo 312 å foretrekke. Der får du et manufaktur med lengre gangreserve. I tillegg har man større frihet mtp rembytte.

Personlig liker jeg godt begge klokkene. Har hatt 312 ved et par anledninger tidligere, så jeg hadde valgt IWC (om jeg hadde hatt håndledd til det).

IWCen selvfølgelig, det er manifestasjonen av badass. Du kommer billigere fra det og. Ligger ikke Mogens sin fortsatt ute på k/s?. For meg vil ikke PAM være et badass ur. BIG ja men aldri badass.

Utifra ett ståsted basert på bare utseende ville jeg gått for IWCen, den var bare badass !

Spørsmål om service:

Jeg har blitt tilbudt en IWC Ingenieur Mission Earth IW323604 med lenke og en orginal gummirem til en grei pris. Klokken er i veldig fin stand med kun noen hairlines. Klokken er fire år gammel og kjøpt i utlandet. Boks og papirer følger med. Garantikortet er stemplet. Til neste år må den nok på Service. Eieren sier at klokken er momset inn men har ikke kvittering på dette. Han har vist meg en kontoutskrift for en betaling til tollvesenet.

Hvordan kan jeg finne ut at det virkelig er denne klokken han har momset inn og ikke en annen? Har tollvesenet noe register?
Hvis jeg drar til en AD for å få hjelp med å sende klokken på service, kan han finne ut om klokken er momset inn eller ikke? Kan jeg få konsekvenser for dette hvis det viser seg at klokken ikke er momset inn ved at dem tar klokken og jeg må betale for ettertolling/bot?

Redigert av en moderator:
Har IWC Ingenieur chrono og Panerai 312, akkurat nå er det 312 som er favoritten. Men kommer spørsmålet opp om en måned eller to, kan det hende det er IWC som er favoritten. Gå for den som magefølelsen sier.:D

Spørsmål om service:

Jeg har blitt tilbudt en IWC Ingenieur Mission Earth IW323604 med lenke og en orginal gummirem til en grei pris. Klokken er i veldig fin stand med kun noen hairlines. Klokken er fire år gammel og kjøpt i utlandet. Boks og papirer følger med. Garantikortet er stemplet. Til neste år må den nok på Service. Eieren sier at klokken er momset inn men har ikke kvittering på dette. Han har vist meg en kontoutskrift for en betaling til tollvesenet.

Hvordan kan jeg finne ut at det virkelig er denne klokken han har momset inn og ikke en annen? Har tollvesenet noe register?
Hvis jeg drar til en AD for å få hjelp med å sende klokken på service, kan han finne ut om klokken er momset inn eller ikke? Kan jeg få konsekvenser for dette hvis det viser seg at klokken ikke er momset inn ved at dem tar klokken og jeg må betale for ettertolling/bot?

Lite trolig. Det er ingen registre og således umulig å etterprøve. Om man er redd kan en jo skrive ett tollskjema når den skal ut av landet. Service på den gjøres vel i Norge også? Aldri hørt om noen som har stått fast i service pga manglende moms. Noen andre?

Spørsmål om service:

Tror ikke dette skal ha noe å si. Jeg vet jo ikke, men om klokken blir sendt ut så er det urmakeren du leverte klokken til som står for all frakt, betaling og mva. Etter min mening skal du etter min mening være trygg.
Når det gjelder kontoutskriften så får du regne litt på det og finne ut om det er mulighet for om det er den klokken eller ikke, og se an selger. Hvis du i utgangspunktet ikke stoler på ham, er det kanskje ikke verdt gjennomføre?

Men for å summere, jeg tror du skal være trygg mtp mva hvertfall.

EDIT:

Hmmm har jeg driti på draget?

Jeg søkte etter (klokker toll service) på google og kom over denne siden:

http://www.lifebychristian.com/no/v...yerdahl-juveler-a-designer2/609-dyre-sekunder

Så nå er jeg ikke så sikker lenger:confused:
Noen andre som klarer å lese dette og forstå helt hva det betyr???

Redigert:
Mellom en Ingy og en 312 har du vel følgende pros/cons:
Service på 312 kan ta tid, men verdien holder seg godt.
Verdifallet på Ingy'en vil nok være relativt stort.
Kulhetsfaktor = samme!:cool:

Når det kommer til moms blir ikke klokkene registert når de blir momset inn.
Har selv gjort dette flere ganger, og alt du får er en faktura fra transportselskapet.
Deretter må du selv ta vare på nettbankkvitteringen med summen + kontonummeret som matcher faktura.

Ser ikke at dette skal bli noe som helst problem ved service.
Det er vel begrenset hvor lenge den type papirer blir tatt vare på.:confused:

Tror ikke dette skal ha noe å si. Jeg vet jo ikke, men om klokken blir sendt ut så er det urmakeren du leverte klokken til som står for all frakt, betaling og mva. Etter min mening skal du etter min mening være trygg.
Når det gjelder kontoutskriften så får du regne litt på det og finne ut om det er mulighet for om det er den klokken eller ikke, og se an selger. Hvis du i utgangspunktet ikke stoler på ham, er det kanskje ikke verdt gjennomføre?

Men for å summere, jeg tror du skal være trygg mtp mva hvertfall.

EDIT:

Hmmm har jeg driti på draget?

Jeg søkte etter (klokker toll service) på google og kom over denne siden:

Dyre Sekunder - Life By Christian

Så nå er jeg ikke så sikker lenger:confused:
Noen andre som klarer å lese dette og forstå helt hva det betyr???
Tror den artikkelen der er ment som skremselspropaganda i en tid hvor flere og flere ser sitt snitt til å spare noen kroner i utlandet. Med tanke på at man hos tollvesenet som regel ikke får noen som helst dokumentasjon på betaling av moms annet enn en kvittering med dato og beløp, så har jeg vanskelig for å tro at dette kan være et enorm problem. Jeg vet iallefall at jeg aldri tar vare på kvitteringer på betalt MVA på ting som handles på nett. Det er en mulighet for at jeg er eksepsjonelt dårlig på å ha orden i kvitteringer, men jeg ser for meg at det er vanligere å kaste slike ting i det store arkivet (les: søppelet) enn å faktisk ta vare på det.

Takk for svar folkens:)

Etter et lite søk fant jeg denne tråden http://www.tidssonen.no/forum/rolex...nti-n%E5r-klokker-er-kj%F8pt-i-utlandet-4134/. Selv om det er en tråd om Garanti. Hvirvelvind skriver dette:

Og en ting til, det er ingen problem for en norsk forhandler å sjekke om uret er momset inn.

Hvis service kan utføres her i Norge selv om klokken er kjøpt i utlandet er jeg trygg da? Kan AD finne på sende klokken til fabrikken og jeg må betale moms/bot hvis AD/tollvesenet finner ut at klokken ikke er momset inn hvis det viser seg at klokken aldri ble momset inn?

Hvirvelvind skriver dette:

Og en ting til, det er ingen problem for en norsk forhandler å sjekke om uret er momset inn.

Og hvordan i all verden skal de kunne sjekke det...?
Jeg har selv spart på tollpapirer og det står ikke nevnt merke på klokka engang...:rolleyes:

+1
Der kunne vært mulig å lage et register, men det er ikke blitt gjort og nå i praksis umulig å etterprøve. Fra nå og fremover må evt alle Brands sende inn nye serienummer som produseres og ha en åpen portal som er verdensomspennende. Det tviler jeg på kommer til å skje.
Så de som sier smart at det kan sjekkes mot moms tror jeg lyver. Mye skremselspropaganda naturligvis. Det var jo en "undersøkelse" TH som fant at 98-99% på nettet var fake, stjålet etc. Hmm..

Tar dere vare på kvittering ved momsbetaling for å få et forsikringspapir fra AD? Eller holder det med garantikort?

Redigert:
Forsikringstakst ordner Alf Lie. De er godkjente for denslags.

Moms har vært diskutert før, personlig har jeg hevet kvitteringer på mva betaling da de like gjerne kunne ha vært for hva som helst annet.

Om selger sier at det er betalt moms får du bare forholde deg til det. Ikke stort mer å få gjort dessverre.

Uansett ville jeg fått Selger til å få utført takst før du kjøper klokken.
Enklere for deg å forsikre den, og du får god indikasjon på hvilken stand uret befinner seg i.