Jeg solgte fordi:

Medlem
31. juli 2011
Sted
Sandnes
Mye klokker i omløp og vi er alle ville og gale. Man sitter i timer og leser og titter på ur. Forelsker seg i bilder og hiver seg på nye prosjekter. Ofte skulle jeg ønske jeg visste mer om enkelte modeller.

Om man ser bort fra irrasjonell serieflipping da så er grunnene til at folk selger/velger bort et ur kanskje den viktigste informasjonen andre som vurderer samme modell burde hatt.

I mitt tilfelle er jeg for tiden svært så forelsket i en modell. Jeg vet det meste om den. Samtidig ser jeg at disse legges ut for salg. Hvorfor gjør de det? Hva er det som gjør at disse ikke lenger ville ha dette uret?

Kan dette være en slags minireview-tråd hvor man kan se etter modeller og kanskje få en tanke om hva som ikke var så fett med akkurat den og den modellen.

Jeg kan begynne jeg.

Hvorfor solgte jeg IWC Aquatimer 3568?

Jeg vet ikke helt hva jg var ute etter men endte opp med at det sto mellom denne i sort eller en Pelagos.

Da jeg kom over 3568 til en fantastisk fin pris samtidig som Pelagosen ikke helt sto til forventningene (da) slo jeg til på hvit.

Kvalitetsfølelsen på dette uret er helt fantastisk. Detaljer i skiven en kunne titte på i timevis. Alt med uret sto til forventningene og mer.
Modellen og IWC har ofte blitt kritisert for å slenge et ETA2892 i flere av modellene sine. Modifisert?? Ja alt etter hvem man spør.
Jeg har litt problemer med denne evige debatten her. Enhver urkasse burde være glad for å få en 2892 i seg. Knallverk punktum.

Jeg har ikke angret på at jeg solgte. Jeg måtte gjøre det for jeg har bare et ur. Og for meg mine moderate håndledd ble det for mye å bære på da jeg alltid har klokke på meg.

Ikke sånn altså, det er ikke et gigantisk ur. 44mm kasse i stål. Men på mine aktive håndledd kom det i veien.
Som @Minuteman og nevnte for mange år siden da han kommenterte sin Vintage Aquatimer så har også 3568 litt skarpe lugs.
Jeg vet med sikkerhet at om uret hadde vært mindre så hadde jeg hatt det fortsatt.
Jeg forstår ikke helt hvorfor disse ikke florerer da det er fantastisk flotte ur. På bruktmarkedet i dag burde man kunne gjøre gode kjøp.

Alle som er ute etter en heftig dykker må vurdere 3568 i mine øyne.
Jeg solgte pga størrelsen..

Hmm jeg både liker og liker ikke denne tråden; forsåvidt et kult emne å snakke om men er redd emnet kan bidra til mindre mangfold på TS. Deler følgende ærlige info:

Flippet min 14060 fordi jeg savnet dato:
DSC_0324.jpg

Angret som faen og en 14060 er nå tilbake i samlingen.

Flippet min Speedy jeg ønsket flere Rolexer og trodde jeg trengte pengene:
Speedmaster%2B-%2B3

Den var pisse strøken og jeg angrer som faen.

Flippet min 16710 fordi jeg ikke hadde baller til å sitte på så mye penger i samlingen (rookie mistake):
20.08.2015%2B-%2B1

Angret som faen og en 16710 er tilbake i samlingen!

Flippet min SM300 fordi jeg fikk en alvorlig Rolex hang up:
DSC_0306.jpg

Angrer som faen og har forsøkt å spore den opp for tilbakekjøp :)

@2JHead ; mindre mangfold?
Dette kunne vel være en tråd der man lærte noe om ur. Utover at vi nå vet at 14060 kommer uten dato så var vel ikke innspillene helt det jeg hadde tenkt. Men ja klart økonomi er en faktor ja

TBA_0466copy_zpse86c9eb1.jpg

Solgt fordi jeg skulle finansiere Speedy. Rundt 1,5 år siden jeg gjorde dette - begynner å kjenne på angeren nå. Perfekt toolwatch. Lå fint på armen, veide ikke for mye, og tålte en smell

7_zpsb8bc90c4.jpg

Forsvant for å finansiere Rolex. Min første dyre klokke. Skulle aldri selges av nettopp denne grunnen.
Innså senere at mitt første kjøp var preget av Breitling-syken og det faktum at klokken "måtte" være stor. 46mm er mye av grunnen til at denne ikke lenger sitter på armen. Godfølelsen forsvant med tiden

IMG_1786_zps49631291.jpg

Finansiert av SMP - gav ingen godfølelse til å begynne med, ble dog svært gode venner med tiden. Galskap at jeg kvittet meg med den, og er nesten 100% sikker på at en ny kommer til å finne veien til boksen med tiden. Også solgt for å finansiere Rolex, og ikke et valg jeg tok lett på. Nykjøpt av meg, sånn sett helt strøken

• Liker
Reaksjoner: Oddemann
@2JHead ; mindre mangfold?
Dette kunne vel være en tråd der man lærte noe om ur. Utover at vi nå vet at 14060 kommer uten dato så var vel ikke innspillene helt det jeg hadde tenkt. Men ja klart økonomi er en faktor ja

OK beklager topic bommert, men nå er iallefall min periode med flippesyke dokumentert ;)

Edit: utrolig fint det 14060 bildet om jeg må si det selv

Så bottom-line: "Jeg solgte pga størrelsen.." ;)

Mye klokker i omløp og vi er alle ville og gale. Man sitter i timer og leser og titter på ur. Forelsker seg i bilder og hiver seg på nye prosjekter. Ofte skulle jeg ønske jeg visste mer om enkelte modeller.

Om man ser bort fra irrasjonell serieflipping da så er grunnene til at folk selger/velger bort et ur kanskje den viktigste informasjonen andre som vurderer samme modell burde hatt.

I mitt tilfelle er jeg for tiden svært så forelsket i en modell. Jeg vet det meste om den. Samtidig ser jeg at disse legges ut for salg. Hvorfor gjør de det? Hva er det som gjør at disse ikke lenger ville ha dette uret?

Kan dette være en slags minireview-tråd hvor man kan se etter modeller og kanskje få en tanke om hva som ikke var så fett med akkurat den og den modellen.

Jeg kan begynne jeg.

Hvorfor solgte jeg IWC Aquatimer 3568?

Jeg vet ikke helt hva jg var ute etter men endte opp med at det sto mellom denne i sort eller en Pelagos.

Da jeg kom over 3568 til en fantastisk fin pris samtidig som Pelagosen ikke helt sto til forventningene (da) slo jeg til på hvit.

Kvalitetsfølelsen på dette uret er helt fantastisk. Detaljer i skiven en kunne titte på i timevis. Alt med uret sto til forventningene og mer.
Modellen og IWC har ofte blitt kritisert for å slenge et ETA2892 i flere av modellene sine. Modifisert?? Ja alt etter hvem man spør.
Jeg har litt problemer med denne evige debatten her. Enhver urkasse burde være glad for å få en 2892 i seg. Knallverk punktum.

Jeg har ikke angret på at jeg solgte. Jeg måtte gjøre det for jeg har bare et ur. Og for meg mine moderate håndledd ble det for mye å bære på da jeg alltid har klokke på meg.

Ikke sånn altså, det er ikke et gigantisk ur. 44mm kasse i stål. Men på mine aktive håndledd kom det i veien.
Som @Minuteman og nevnte for mange år siden da han kommenterte sin Vintage Aquatimer så har også 3568 litt skarpe lugs.
Jeg vet med sikkerhet at om uret hadde vært mindre så hadde jeg hatt det fortsatt.
Jeg forstår ikke helt hvorfor disse ikke florerer da det er fantastisk flotte ur. På bruktmarkedet i dag burde man kunne gjøre gode kjøp.

Alle som er ute etter en heftig dykker må vurdere 3568 i mine øyne.
Jeg solgte pga størrelsen..

"Flippe Oddemann" kan bidra voldsomt i denne tråden.
Men får sjå kva ein får tid til, så her kjem første ur ut:

Tag Heuer Aquaracer
Eit utseendemessig flott ur med keramisk bezel etc.
Perfekt størrelse med sine 40,5mm.
Et modifisert ETA, noe som selvsagt får noen til å tilte, men det var ikke grunnen til flipping her.

Grunn til flippflapp:
*Lenke - vart aldri venn med denne, og den føltes ubehagelig ved bruk over tid.
*Følte aldri den helt klaffa på Reimer/Natos/Perlon. Eg personlig liker ur eg kan sette på reim eingang iblant.
*Bezel. Ja, denne var keramisk, men føltes billig. Bezel"dot" sentrerte heller aldri heilt 100%. Når den og føltes kjip når en vridde på den var det gjort.

• Liker
Reaksjoner: Chronodiver
pTokCq4.jpg

Fra venstre til høyre:

Jeg solgte Seiko Prospex SRP637 fordi den ble noe svær og lenken er litt slarken (kontra Spork som den erstattet)

Jeg har lagt Sinn 144 for salg da jeg savner lenke og (fortsatt) ikke er en chronomann.

Jeg vurderer å selge SMPc fordi lenken er helt uten justeringsmuligheter annet enn å fjerne/legge på ledd. Som lenkemann og med variabel håndledstykkelse (avhengig av vannmengde i kroppen) er det en showstopper.
Klokken ellers er jeg knallfornøyd med.

For ordens skyld:

Jeg kommer ikke selge 114060 da den har allt jeg trenger (glidelock, knallbra lenke, clean tidløs look) og ikke har det jeg ikke liker (chrono, cyclop)
Jeg kommer ikke selge Seamastern, morgengave fra fruen.

@adamskater du beholder de uten dato. må jo vere det som er fellestrekket:) Har alltid lurt på hvorfor du flippet Seiko Tunaen som eg har nå... Men har jo dato den og, så skjønner.

Knallflott samling btw!

• Liker
Reaksjoner: adamskater
Jeg selger fordi jeg stadig for lyst på noe nytt, også går det noen måneder så for jeg lyst på det jeg solgte igjen ;) Så da er det bare å begynne å lete etter den jeg solgte eller tilsvarende. For en idiot jeg er ;) Å sånn går no dagan....

90 % av de jeg har solgt, har vært for å finansiere et annet ur. Jeg har dessverre ikke muligheten til å bare bygge på ;)
Solgte SubC og SD 4000 pga. ukomfortabel krone. Veldig synd, for begge alternativene har et supert utseende, så på den måte savnes de.

Jeg selger fordi jeg stadig for lyst på noe nytt, også går det noen måneder så for jeg lyst på det jeg solgte igjen ;) Så da er det bare å begynne å lete etter den jeg solgte eller tilsvarende. For en idiot jeg er ;) Å sånn går no dagan....
Av alder blir man klok, så den karusellen der var jeg på innen hjemmekino og deretter stereo. Så begynte jeg å lære litt og erfare at man blir litt svimmel etterhvert, så innen head-fi så valgte jeg å beholde flere og flere ting fremfor å selge da jeg visste at ting jeg hadde vile jeg egentlig ha. Innen klokker, så har jeg solgt alt utenom Rolexklokkene og en Orient Blue Ray. Selger jeg noen av dem - så må jeg oppå karusellen igjen - og det gidder jeg ikke lenger.

Av alder blir man klok, så den karusellen der var jeg på innen hjemmekino og deretter stereo. Så begynte jeg å lære litt og erfare at man blir litt svimmel etterhvert, så innen head-fi så valgte jeg å beholde flere og flere ting fremfor å selge da jeg visste at ting jeg hadde vile jeg egentlig ha. Innen klokker, så har jeg solgt alt utenom Rolexklokkene og en Orient Blue Ray. Selger jeg noen av dem - så må jeg oppå karusellen igjen - og det gidder jeg ikke lenger.

Av alder blir man klok, hm nå har jeg samlet på Rolexer i 25 år så jeg tror ikke det gjelder for meg ;) noen har blitt i 25 år, noen i 20-10-5 og noen i så lite som 5 minutter.
Men jakten,byttingen,jakten,kjøpingen,jakten,selgingen og jakten er jo gøyere enn å sitte å se på de samme urene dag ut og dag inn. Hvis ikke jeg hadde solgt av og til hadde jeg aldri hatt råd til å ha vært eier av alle de spennende klokkene jeg har vært så priviligert å ha vært i besittelse av. :)

Som regel har jeg solgt for å finansiere nye klokker.
Alle Rolexene jeg har solgt har utelukkende vært for å finansiere nytt.
Kanskje med unntak av 14060M, hvor savn etter dato var en medvirkende faktor.
Men, noen ganger har det bare vært noe som ikke stemte.

Breitling'ene solgte jeg pga størrelsen. Tøffe og kule klokker, men de passet kanskje ikke helt mitt håndledd.
Videre hadde de 7750-verket. Et supert verk, men in-house hysteriet mitt tok over.
Målet var en gang å ha forskjellige klokker med forskjellig in-house urverk.
Samtidig plaget det meg litt at pusherne ikke var smoothe nok.
Nøyaktigheten var det ingenting å si på.:)
IMG_0605.jpg

IWC Aquatimer solgte jeg vel også pga in-house hysteriet.
Her var pusherne smoothere enn på Breitling sine selv om disse i utgangspunktet har samme urverk.
Denne var imidlertid helt uten den typiske 7750-wobble som begge Breitlingene hadde.o_O
Nøyaktigheten var formidabel.
Størrelsen perfekt med sine 42mm.
Komforten uten sidestykke.
Hvorfor i all verden solgte jeg denne? Husker ikke helt, men angret har jeg.

DSCF0006.jpg

• Liker
Reaksjoner: Auto
jakten er jo gøyere enn å sitte å se på de samme urene dag ut og dag inn.

Ikke når man kjøper de samme urene man hadde fra før. ;) ... som noen her inne sier de gjør (ref. "Jeg selger fordi jeg stadig for lyst på noe nytt, også går det noen måneder så for jeg lyst på det jeg solgte igjen").

Å kjøpe / jakte på noe nytt? Selvsagt. :) Det liker vel omtrent alle.

En Tudor Pelagos for 10 min siden, rett og slett fordi tilbudet var for godt til å si nei.