Jeg vurderer denne på finn.no. Virker dette greit?

Medlem
8. okt. 2011
Sted
Lillestrøm
Hei!

Jeg lurer på om dette virker som en ok deal. Fint om noen kan hjelpe :)

Denne har ligget på finn.no siden 12. juli.

Rolex Submariner refnr 116610 - FINN Torget

Ifølge selger så kjøpte han uret hos O.C Tanner (Utah).

Er prisen ok?
Kan jeg være trygg på at klokka er ekte dersom serienr stemmer med sertifikat/kort?
Har det noen betydning at klokka opprinnelig er kjøpt i USA? Ville det vært bedre om den var kjøpt i Norge?
Hva andre ting bør jeg evnt. tenke på?

På forhånd tusen takk for hjelpen :)

Hilsen
Tacoking

Du får kjøpt en splitter ny i Norge for under 50.000. Da har du også 5 års reklamasjonsrett. Hvorvidt dette er verdt 8000,- er jo opp til hver enkelt. Personlig hadde jeg heller kjøpt nytt i Norge.

Du får kjøpt en splitter ny i Norge for under 50.000. Da har du også 5 års reklamasjonsrett. Hvorvidt dette er verdt 8000,- er jo opp til hver enkelt. Personlig hadde jeg heller kjøpt nytt i Norge.

Enig. Skulle denne repareres/service og sendes til sveits kan du ende opp å måtte betale moms hvis du ikke kan dokumentere at dette er gjort. Kanskje ikke tilfelle at denne er momset inn?

---------------------

Hvor får man kjøpt denne i Norge for under 50.000,-?
Hos Lervi Ur får man versjonen UTEN dato for 48.950,-

Jeg er på jakt etter modellen MED dato :)

Tacoking

---------------------

Hvor får man kjøpt denne i Norge for under 50.000,-?
Hos Lervi Ur får man versjonen UTEN dato for 48.950,-

Jeg er på jakt etter modellen MED dato :)

Tacoking

Hos Lervik, kjøpte en for ikke så lenge siden for 48`

Prisen må du vurdere selv, men selger er ihvertfall en "good guy". Tror ikke han frekventerer dette forumet, men han har vært aktiv i klokkemiljøet i mange år. Har selv handlet med ham og vet at flere andre her inne også har gjort det.

Når det gjelder ny 116010 fra AD, så sliter de AD-ene jeg har pratet med å skaffe nok av denne modellen til å dekke etterspørselen. Så en rabatt på 7-8k kan man nok se langt etter, dessverre.

Når det gjelder brukt, så ville jeg heller ha satset på en norskkjøpt utgave :) Dersom man kommer med en utenlandskjøpt Rolex til norsk AD, vil de ofte sende den til Sveits for garantirep. Da må man betale frakt, og i verste fall mva for utført arbeid.

Enig. Skulle denne repareres/service og sendes til sveits kan du ende opp å måtte betale moms hvis du ikke kan dokumentere at dette er gjort. Kanskje ikke tilfelle at denne er momset inn?

Dersom man skriver en kjøpskontrakt der selger bekrefter at det ikke er noen heftelser på klokka, og det senere skulle vise seg at den ikke er momset inn til Norge, hva da??? Jeg kan da umulig sitte med "svarteper"!?

Er det full garanti på en klokke som opprinnelig er kjøpt i utlandet?

Men hva om det skulle være en fabrikasjonsfeil e.l på uret? Kan man da bare gå til f.eks urmaker Bjerke å vise til en
world wide garantie? Hvis nei, har man allikevel alle rettigheter, eller må man kontakte forhandleren der klokka opprinnelig ble kjøpt? Har man der alle rettigheter?

Håper noen kan hjelpe meg med å få svar på disse spørsmålene.

På forhånd tusen takk! :)

Dersom man skriver en kjøpskontrakt der selger bekrefter at det ikke er noen heftelser på klokka, og det senere skulle vise seg at den ikke er momset inn til Norge, hva da??? Jeg kan da umulig sitte med "svarteper"!?

Er det full garanti på en klokke som opprinnelig er kjøpt i utlandet?

Men hva om det skulle være en fabrikasjonsfeil e.l på uret? Kan man da bare gå til f.eks urmaker Bjerke å vise til en
world wide garantie? Hvis nei, har man allikevel alle rettigheter, eller må man kontakte forhandleren der klokka opprinnelig ble kjøpt? Har man der alle rettigheter?

Håper noen kan hjelpe meg med å få svar på disse spørsmålene.

På forhånd tusen takk! :)

Er du såpass bekymret som det virker som i denne posten, ville jeg glatt hostet opp de kronene det koster ekstra for å kjøpe en ny. Brukt er brukt.. sånn er det bare. Det påløper selvsagt en viss risiko ved å kjøpe bruktimport - både i bil og klokkeverdenen ;) Ifht selger har du de rettighetene som følger av kjøpsloven, med mindre selger gir ytterligere garantier. Om man kan infortolke betalt mva i "fri for heftelser" blir jo et tolkningsspørsmål. Er ikke selger enig i din tolkning må du jo selv ta saken videre. Det koster ofte mer tid og energi enn det smaker...

Er ikke sikker på Urm. Bjerke eller andre AD´ers praksis av WW garanti. Ifht det jeg har hørt virker det som om de i slike tilfeller gir deg regningen for forsendelse t/r Sveits. Men (!) dette er ikke nødvendigvis korrekt. Ta kontakt med de, så får du sikkert svar på det du lurer på.

Ellers kan jeg nevne at jeg tidligere har handlet med selger av submarineren, som absolutt er en hyggelig kar.

Takk for innspill og gode råd!

I går tok jeg endelig avgjørelsen om å kjøpe et helt nytt ur :)

Jeg tok derfor kontakt med Lervik Ur å bestilte en sub (116610ln).
Det føles nå veeeldig riktig! Har bare ikke sagt noe til fruen enda, hun blir nok rimelig grinete...
Noen som kjenner seg igjen kanskje?

De var tomme i butikken, men han venter inn nye ca. den 8.august,
så da gjenstår bare ventetiden - can`t wait! :cool:

I mellomtiden må jeg bruke tiden godt å bearbeide fruen :oops:

Tacoking

Det føles nå veeeldig riktig! Har bare ikke sagt noe til fruen enda, hun blir nok rimelig grinete...

Tacoking
Grattis med bestilling!

Hva gjelder fruen - populært kalt Matmor - er vi nok mange som er i samme båt:
http://www.tidssonen.no/forum/f33/kodenavn;-matmor-11646/

Tacoking

Gratulerer! Klarte du å forhandle deg fram til en god pris?

Hvor mye av denne "man må betale moms" greia er faktisk og hvor mye er utelukkende skremselspropaganda ?

Her er et hint:

Du betaler MVA for jobben som gjøres på en service uansett om den gjøres på et verksted i Oslo eller i Sveits.

Det det "skremmes" med er jo at man må momse inn selve klokken på nytt.

Hva om klokken er vintage ? Særs sjelden det finnes kvitteringer uansett hvor de måtte være kjøpt.
Hva om klokken er vintage og i sin tid, en gave ?
Eller om klokken er kliss ny men kjøpt av urverket.no og så mister jeg kvitteringen ? Må jeg da liksom hoste opp kvitteringen fra dem for å få hentet klokken ut av service i Norge ellers vil tollmyndighetene kreve ny porsjon mva ?
Hva om urverket.no har gått konkurs og jeg har mistet boksen og papirene og byttet mailadresse ?

Alle de hypotetiske og mer eller mindre søkte spørsmålene kan oppsummeres til:

Dette tror jeg ikke noe på.