JLC Atomur

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Innlegg
5.101
Sted
Bærum
Bare en liten opplevelse jeg ønsker å dele. Har hatt en JLC master compressor world extreme på armen nå i ca 10 uker. Den skulle gå i rotasjon med noen andre (har ca 20 ur, hvor 6-7 egner seg til bruk, resten er bare pynt i klokkemonteret), men har ikke klart å legge den fra meg. Merker faktisk at jeg savner den bare ved å legge den fra meg på nattbordet. Huff....

Uansett, dette er jo egentlig ikke noe ny kunnskap for klokkeinteresserte men jeg føler at jeg virkelig har utnyttet denne maks, nemlig det at mekaniske ur har forskjellig avvik alt ettersom hvilken vei krone/kasse ligger.

Jeg stilte altså klokken etter en satelittklokke jeg har samme dagen jeg fikk den. De første to ukene gikk den så og si helt perfekt! og så begynte den å gå ca 1 sekund for fort på et døgn/halvannet. Jeg hadde hele tiden lagt den fra meg med kronen opp for natten, og bestemte meg for å legge den fra meg med kronen ned. sakte men sikkert justerte den seg til helt korrekt tid. Etter dette har jeg byttet på å legge den litt opp og ned alt ettersom, noe som gjør at jeg aldri har måttet stille klokken ved hjelp av kronen siden dag en, med unntak av datostilling 30 november-1 desember.

Vet at dette ikke kan gjøres med alle klokker man har hver dag, da blir man gal (klokke gal?) og det gjør jo selvfølgelig ingenting at klokkene lever sitt eget liv men dette synes jeg er kjempegøy. Hjelp, kanskje kronen ruster fast!
 
Jeg har den samme opplevelsen med min Breitling. Ved normal bruk er avviket +/- 1 sekund i døgnet, om natten ligger klokken enten på høykant med kronen opp eller flatt med urskiven opp for å kompensere for avviket. (kronen opp; - 1. sec, urskiven opp; + 1. sek i løpet av natten)

En annen ting som påvirker avviket, er hvilken arm klokken brukes på. Alle mekaniske klokker er regulert fra fabrikk for å brukes på venste hånd, brukes klokken på høyre hånd går den ikke like nøyaktig.
 
Dere er heldige! Mekanisk atomur!

Mine går som regel +5-10 sekunder i døgnet... Bortsett fra Spring Drive'n selvsagt.

At avviket er forskjellig fra hvordan klokken ligger er vel en kjent sak da magasiner og lignende tester klokkene i forskjellige posisjoner.

Men vil ikke temperatur og luftfuktighet ha en del å si også? Og hvilken breddegrad en befinner seg på?