jlc master compressor world extreme vs blancpain fifty fathoms

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Kjære klokkefantaster. Har forsøkt dette med hell tidligere. En slags avstemning - kommentarer ønskes. Har i et halvt år benyttet jeageren i headingen med stort hell. Den er stor, flott og ekstremt presis. En fantastisk finish og jeg elsker den... Men... Det sies at det går an å elske flere på en gang... Desverre er det fortsatt slik at jeg går fra den ene til den andre i stedet for å forsøke "flerkoneri" da dette blir for dyrt.

I det siste har jeg fått opp øynene for Blancpains fifty fathoms Den enkle (ser at briljant.no har en til ca 60 tusen). Den er selvfølgelig enklere i sin utførelse, da den jo på mange måter er en (blanc)plain dykkerklokke, mens jeageren har diverse, chronograf og tidssoner, genialt rembytte ect.

Så, hva gjør man, kvitter seg med en super klokke for å få en som der og da gir fantastiske vibber, eller står man over kløen i håp om at den går over..................

Fifty fathoms!

Har aldri hatt noen av disse på armen, og det er jo først da man virkelig merker om en klokke er riktig for en, men jeg har vært avstandsforelsket i Blancpains fifty fathoms i lang tid. Så for meg ville det blitt den.

Jeg har aldri vært trofast i klokkeverden. For meg finnes ikke den perfekte klokken. Så hvorfor skal man da på død og liv holde på den ene man har kjøpt. Jeg mener derfor at, om du ønsker å bytte, så bytt med den beste samvittig:D

Fifty Fathoms!

Men nå har jeg en solid slagside i og med at jeg har en Blancpain FF. (faktisk er det den som står på Briljant sine sider som jeg forsøkte å selge i et svakt øyeblikk hvor bilkjøp ble etterfulgt av gigantisk tilleggsforskudd på skatten. Klokken er ikke til salgs lenger, men dukker av en eller annen grunn opp når man velger alle annonsene til Briljant ur og gull, men ikke når man for eksempel søker på Blancpain).

Synes Jaegeren også er en fin klokke, men dialen blir litt for travel for meg.

En eller annen gang skal jeg klare å sette meg ned å lage et lite minireview av Fifty Fathoms, men siden det lar vente på seg, her er i hvert fall noen dårlige bilder:

pakkecsiste.jpg

Lumen er fantastisk - Legg merke til lume på bezelringen:

fflume2.jpg

Denne modellen har tett baklokk, men det er ingen unnskyldning for ikke å ha et pent urverk (bildet tatt av urmaker Tidemann da han tok en full overhaling av klokken i vinter)

hst2009052.jpg

Forøvrig er jeg helt enig med Reidar. I teorien. I praksis har jeg svært vanskelig for å skille meg av med mine klokker. - Men det kan jo hende at det er fordi jeg virkelig har funnet noen som er perfekte. ;)

Jeg synes begge er utrolig flotte og på hver sin måte unike ur.
Det kan nok synes fristende å bytte, men jeg er redd du kan komme til å savne den "gamle".
Hva med å bite i seg lysten og behold Jaegeren. Sett av et passende beløp hver måned til du har nok til å kjøpe Blacpain FF.:D
Da har du begge. Litt som å ha både kona og elskerinnen i senga samtidig.:cool:

f... santos

Og jeg som nesten hadde planlagt å stikke innom frognerveien i morgen den dag! :) ;)

Vanskelig dette her, men tenkte jeg skulle sende mail til franks ur i sverige og høre om pris. Ser at Blancpain har gjort inntrykk på noen i hvert fall. Dette her med å spare går ikke, da ryker jeg bare på en klokkesmell lenge før midlene er spart opp, må kjøre "hit and run".

Forresten, hvis noen bare BRENNER etter lysten til å bytte, ingen grunn til å være beskjeden (eller, jeg har jo faktisk ikke bestemt meg helt enda men.........)

Begge er meget nydelige klokker.

JLC er mer kjent for sine superbe 100% inhouse urverk.
Men Blancpain har historie og klasse. Spes. FF.

Blancpain FF er nok sjeldenere å se på gatene. Ville kanskje ha gått for FF. Synes du bør ta deg en tur hos AD og prøve dem. Kanskje det ender opp med begge(?);).