Julegavetråd

Medlem
26. jan. 2012
Sted
Kolbotn
It's that time of year ...

Matmor har bland annet ønsket seg (akustisk) gitar.
Spørsmålen er da
a) hvor finner jeg en slik en ny i Oslo med omegn og hva er en god innstegsmodell/prisnivå (tenk Seiko)
b) innlegget kan for all del ses også som en WTB hvis noen vil kvitte seg en slik til fornuftig penge i Oslo-Kolbotn-Ski trakten

It's that time of year ...

Matmor har bland annet ønsket seg (akustisk) gitar.
Spørsmålen er da
a) hvor finner jeg en slik en ny i Oslo med omegn og hva er en god innstegsmodell/prisnivå (tenk Seiko)
b) innlegget kan for all del ses også som en WTB hvis noen vil kvitte seg en slik til fornuftig penge i Oslo-Kolbotn-Ski trakten
Det første du trenger å vite er om det skal være en stålstrengs-gitar eller en nylonstrengs-gitar. De er bygget på helt forskjellig måte, er ganske forskjellig å spille på, og låter ganske forskjellig. Tradisjonelt brukes de gjerne til forskjellig type musikk også. Hvis du ikke vet svaret på spørsmålet (stål eller nylon) hjelper det kanskje om du vet hva slags musikk hun ønsker å spille.

@aek det blir nok ikke så veldig rocka, ser for meg at det er barnesangene hun vil sprite opp litt
(lukter vel med stor sannsynlighet nylon av det?)

Men er det jeg som har hukommelsesslepp eller var ikke gitarene i musikktimen på ungdomskolen 3+3 hhv nylon og stål?

Redigert av en moderator:
Ville vel gått for en stålstrengsutgave. Hun blir litt sår på fingertuppene i begynnelsen, men halsen(der man tar grepene) er langt smalere.

Sørg for at du får en gitar med massivt tre i lokket. Kassa kan godt være i lamniat.
Når det gjelder størrelse er "sofagitar" de mindre utgavene veldig behagelig å spille på. Hold deg til 000, 00 eller OM kropp. Dreadnaught blir for stort for damer.

Yamaha og Sigma har gode innstegsmodeller. Ikke ta en som er lakkert ensfarget.

Vet ikke hva budsjettet er men en av de gitarene jeg bruker mest som sofagitar er Taylor GS mini.(egentlig en reisegitar).

Slå på tråden hvis du lurer på mer.

(Har en unge på armen, så mulig det er godt med skrivefeil her)

@c--f ... auauau, har jeg blitt utsatt for "TS-fenomenet"? Spør om en Seiko og blir anbefalt sub.
Hadde vel (kremt) sett for meg en tusenlapp, men ser fort at tre ditto er kanskje mer innenfor.

Leser jeg prisjakt.no galt eller er flere av de jeg skulle kalt for akustiske med mic-inngang? Her gikk det litt i surr.
Ser jeg på disse to for eksempel. http://www.prisjakt.no/product.php?j=311414,935367 (funker sammenligningslink?)
Så tenker jeg at Fendern skulle holdt i massevis for mor her i gården.

http://www.4sound.no/gitar/klassisk-og-spansk/yamaha-c45a-senior-guitar

@aek det blir nok ikke så veldig rocka, ser for meg at det er barnesangene hun vil sprite opp litt
(lukter vel med stor sannsynlighet nylon av det?)

Men er det jeg som har hukommelsesslepp eller var ikke gitarene i musikktimen på ungdomskolen 3+3 hhv nylon og stål?
Lukter nylon for meg også @adamskater, til tross for anbefaling fra c--f om stål, jeg mistenker nok at han mer uttrykker egen preferanse (som jeg deler) snarere enn nybegynnertilrådelighet. Det sier jeg fordi nylonstrenger er mer skånsomme mot fingertuppene, halsen på en nylonstrenger er nesten alltid bredere enn på stålstrengere, slik at det er lettere for en nybegynner å plassere fingrene, og så skal det nok mindre innsats til for å frembringe akseptabel tone på en nylonstrenger.

Jo, de 3/4 tykkeste strengene er alltid omspunnet med metall både på nylon- og stålstrengere, men nylonstrengere har en kjerne av et syntetmaterial, mens det ikke er tilfelle på stålstrengere.

Min glanstid som gitarist ligger et par tiår tilbake, men også da var Sigma og Yamaha som c--f nevner høyverdige alternativer ( og jeg antar de begge har både stål- og nylon-alternativer.) Taylor er også høyverdig alternativ, men da snakker vi nok ikke Seiko lenger, i hvert fall ikke SKX007 ... Taylor lager meg bekjent ikke nylonstrengere, de gjorde i hvert fall ikke det for tyve år siden ...

Yamaha kan vel kalles gitarenes Seiko.

Av personlig erfaring (har spilt gitar i rundt syv år nå) er nylonstrenger mye enklere å spille på, av to grunner: Gripebrettet er bredere, derfor er det enklere å unngå å treffe flere strenger samtidig. Den andre grunnen er at stålstrenger, spesielt på billigere gitarer, typisk er mye, mye hardere, og krever mer kraft å presse ned. De gir i tillegg også en helt annen følelse når du skal plukke strengene med fingrene.

Mange anbefaler å starte med stålstrenger, nettopp fordi det er vanskeligere: Du blir tvunget til å spille "riktig", hvor nylonstrenger er mer tilgivende mht til tabber; du hører dem ikke så godt.

Etter min mening låter billige nylonstrengere mye bedre enn billige stålstrengere, relativt sett. Du må typisk over ti lapper for å få en stålstrenger med fin og rund lyd, slik jeg liker. Men det er selvsagt svært subjektivt.

Angående spørsmålet om 3+3: Det stemmer delvis. De tre lyseste strengene er helt nylon, mens de tre mørkeste har nylonkjerne og er surret med stål. Tilsvarende er de lyseste strengene på en stålstrenger stål, og de mørkere har stålkjerne, surret med stål.

Alt i alt avhenger det av ambisjonsnivået. Jeg vil anbefale nylonstrenger for en fin og enkel "inngang" til instrumentet. Stålstrenger er best egnet dersom hun vil "tvinges" til å lære god teknikk tidlig.

Og du går aldri feil med Yamaha :)

@c--f ... auauau, har jeg blitt utsatt for "TS-fenomenet"? Spør om en Seiko og blir anbefalt sub.
Hadde vel (kremt) sett for meg en tusenlapp, men ser fort at tre ditto er kanskje mer innenfor.

Leser jeg prisjakt.no galt eller er flere av de jeg skulle kalt for akustiske med mic-inngang? Her gikk det litt i surr.
Ser jeg på disse to for eksempel. http://www.prisjakt.no/product.php?j=311414,935367 (funker sammenligningslink?)
Så tenker jeg at Fendern skulle holdt i massevis for mor her i gården.

http://www.4sound.no/gitar/klassisk-og-spansk/yamaha-c45a-senior-guitar
Sammenlikningslinker funker! Begge er akustiske stålstrengere, som godt kan ha innebygd mikrofon.

Den fjollet billige Yamaha nylonstrengeren (også kalt «klassisk gitar») kan godt være et glimrende alternativ for henne.

Det lureste du kan gjøre tror jeg er å få med deg en gitarkyndig i en butikk, og kjøpe den der og ikke på nett, slik at du kan få vurdert spillbarhet og lydkvalitet. Av andre enn selgeren mener jeg ...

Ser at mange er uenige med meg. Greit nok. Min mening Ang nylonhals er at den er bredere og i mitt tilfelle vvanskligere å ta visse grep. (Feks F)

Når det gjelder gitarer til 1000 lappen så hold deg unna. Blir litt " Invicta open heart".
Uansett hvor god du er til å spille så låter det møkk. De er vanskelige å spille på også

Hva med:
Nylon
Et instrument
Ikke over 1500.

Kjøp en Kala Tenor ukulele! Eller en Yamaha guitarlele.

Redigert:
Yamaha guitarlelen er faktisk ikke så dum nei. Junior har en slik. Har du små hender er den helt ok å spille på og låter bra.

[video=youtube;wrHL0BrbLOk]https://www.youtube.com/watch?v=wrHL0BrbLOk&spfreload=10[/video]

Redigert: