Julereisebrev fra Praha (lite klokker, mye mat)

Medlem
2. juli 2011
Sted
Trondheim
hei.

Nettopp kommet hjem fra min andre tur til Praha i år, blir ikke lei (6 ganger på 3 år).
Planen var at turen skulle være noe klokkerelatert, men pengene ble brukt på julegaver og trivsel. Min første ferietur uten dedikert kamera, så alle bilder er tatt med Sony Xperia V. Kommer til å legge linker til noen av plassene vi spiste på nederst på dette innlegget.

Jeg er en foodie, noe min Instagramprofil kan bekrefte for de som kjenner til den (stianfg), så at denne turen også skulle handle om mat var mitt reisefølge absolutt forberedt på. Vi var 4 venner som reiste fra Trondheim, samt at vi hadde avtalt å møte en venninne fra Canada på flyplassen i Praha.

Dette er mitt første forsøk på å lage et reisebrev, så have mercy :rolleyes:

TORSDAG
Startet vår søken etter mat på en pastarestaurant ved navn Pasta Fresca, de leverte som vanlig perfekt pasta, al dente og fantastisk god service. Jeg spiste Rigatoni with dried ham, cream and Parmesan.
DSC_0604.jpg
]

DSC_0599.jpg

Deretter ble litt shopping, kjøpte med div sigarer fra en butikk som heter Baker street, flott butikk med godt utvalg, veldig hjelpsom betjening (kvinnelig leder med helt rå kunnskap om tobakk!). Fant oss en sportsbar på Palladium kjøpesenter som sørget for litt avslapping med en Davidoff og litt Black label i glasset

IMG_20131205_171208.jpg

Dette ble en veldig Italiensk dag i matveien, planen var uansett å la de andre få oppleve utelivet i Praha, så vi inntok Zlaty Strom for middag og drinker. Zlaty Strom er et hotell med Music Club og en helt grei restaurant. Jeg slo til med en helt enkel pizza med sterk salami, Hvit g-shock på vår Canasian venn.

DSC_0608-1.jpg

FREDAG
Denne dagen hadde alle gledet seg til i mange uker, vi hadde bestilt bord på Kobe Steak Grill Sushi. Jeg hadde opplevd denne restauranten en gang tidligere på mine turer hit, så jeg følte at de andre måtte få ta del i dette måltidet. Alle spiste en Kobe Mixed grill meny, bestående av 2 biffstykker samt en himmelsk hamburger laget av kvernet kobekjøtt.

Startet med en liten Maki
2013-12-06-20-26-16_photo.jpg

Deretter fulgte et helt fantastisk måltid, jeg har aldri opplevd et så salig og stille følge.
DSC_0619.jpg

DSC_0624.jpg

LØRDAG
Det var en herlig og fornøyd gjeng som møttes til frokost på hotellet, alle var på en skikkelig "biff high". Lørdag skulle bli vår virkelig råe night out. Vi fikk booket brod på Cantina, en Mexican restaurant som er veldig kjent for sin mat. jeg oppdaget denne plassen på mitt forrige besøk til Praha, og i likhet med Kobe så måtte gjengen oppleve dette. Jeg gikk for ytrefilet med varme jalapenos og potetchips.​

DSC_0653.jpg

Med det styrkenivået som er på maten hos denne restauranten kan jeg vell si at vi gikk gjennom et par mugger med frozen margaritas, og som den tequila elskeren jeg er så klarte jeg å få i meg 3 Patron reposado samt 2 Herradura reposado

DSC_0649.jpg

Desserten besto av Meksikansk vaniljepudding med tykk karamell og krem

DSC_0654.jpg

Ferden gikk fra Cantina til Black angels, en av de virkelig bedre barene i Praha. Grunnet fotoforbud på denne plassen ble det ikke tatt bilder, men om man får bord der er man sikret kjendisbehandling. Denne plassen går for å ha noen av de beste bartenderne som er å oppdrive i øst-europa. Det ble røkt Cohiba Maduro Genios og Partagas Serie P No 2. Noen flasker Moët & Chandon ble også konsumert.

bar_web_galerie01.jpg

Vår kveld var enda ikke over, så vi dro på Duplex Club-restaurant. En veldig intensiv club som ble den rake motsetning av Black angels. Vip avdelingen var litt bedre, men vi avsluttet relativt raskt.

SØNDAG
Reparering og sightseeing. En litt roligere dag i lavere tempo. Dro en til Slottet, der havnet vi midt i vaktskifte, noe som resulterte i en ekstrem folkemengde.

DSC_0635.jpg

DSC_0642.jpg

DSC_0631.jpg

Mat ble inntatt på Pizza coloseum, helt ok. overraskende bra gjennomført pasta!

DSC_0660.jpg

2013-12-07-14-06-27_photo.jpg

Vi hadde bestemt oss at vi måtte spise skikkelig øst europeisk kost en dag, så at dette ble lagt til siste dag, og en dag vi var litt småreduserte i formen var greit. Det var nokk flere av oss som hadde lyst på noe skikkelig fett og enkelt. Vi fikk ordnet et bord på U medvídků, en skikkelig øl-hall med eget bryggeri. De er ganske kjente for sin tradisjonelle kost, og de skuffet absolutt ikke. Det ble Grillede svinehaler til starter (nesten en hovedrett i den mengden) og Fasanlår med dumplings til hovedrett

DSC_0663.jpg

DSC_0666.jpg

Drakk også en overraskende god lokal vin

DSC_0668.jpg

Takker for titten og håper flere får lyst til å ta en tur til Praha :)

Mvh
stian

Ser ut som du hadde en fin tur!

Tar med meg flere av tipsene når jeg tar turen til Praha på torsdag :)

Fikk anbefalt SaSaZu så har booket en middag der, noen erfaring med den @s.grønvold?

Redigert av en moderator:
Ser ut som du hadde en fin tur!

Tar med meg flere av tipsene når jeg tar turen til Praha på torsdag :)

Fikk anbefalt SaSaZu så har booket en middag der, noen erfaring med den @s.grønvold?

hei.

takker for det:)

SaSaZu har jeg dessverre ikke erfaring med, men jeg har lest endel om plassen og det virker å være veldig bra.
Av alle plassene jeg har spist på er det nokk Restaurace Cantina som har overrasket meg mest, den meksikanske maten der er den absolutt beste meksikanske maten jeg har fått noen plass i verden :)

kan ellers nevne at om man fortsetter nedover på høyresiden av den store klokka på torget så havner man i den dyre gata, Veldig mye klokkesnacks der :)

mvh
stian

mvh
stian

Virket som en herlig tur:)
Reiser til Praha 15.jan, gleder meg ikke noe mindre etter og ha lest dette!
Bord på kobe og black angels er bestilt!

Takk for at du deler:)

Dette så riktig så trivelig ut! Har kun vært der en gang for noen år siden, fikk lyst til å reise tilbake igjen nå :)

Takk for et flott reisebrev:) Var en uke i Praha for 3 år siden, og skal definitivt tilbake igjen:)

Da er man tilbake i Norge og det ble en veldig flott tur for oss også!

Forsøkte å følge et par av tipsene dine @s.grønvold , men fikk det ikke helt til pga lite planlegging.

Cantina var stengt pga privat selskap kvelden vi skulle dit (så veldig hyggelig ut gjennom vinduet da). Endte isteden opp på en liten italiensk restaurant rett i nærheten som het Carmelita, som leverte virkelig god pizza :)

Black Angels droppet vi rett og slett fordi vi hadde det så hyggelig på takterassen i samme bygget (Hotel Prince U), gode drinker, men litt laber mat der, og til tider mye barnefamilier fra hotellet. Deilig å sitte ute med gode varmelamper og se utover gamlebyen.

Ellers kan jeg ikke gjøre annet enn å virkelig anbefale SaSaZu! Fantastisk mat, utrolig god service, og kjempe atmosfære! Middag (6-7 småretter), vin, dessert, kaffe for drøye 500 NOK per hode, skal definitivt tilbake dit! Vi hadde også tenkt oss en tur innom utestedet på samme sted (med samme navn), men kelneren vår var så hyggelig og ærlig at hun heller anbefalte oss å dra tilbake til sentrum siden cluben ikke var verdt det.

Alt i alt en veldig fin tur til en hyggelig by, kanskje litt mange like suvenirbutikker per kvadratmeter, man må bare se forbi neonlyset og trancemusikken i disse. For tusling rundt i byen fant vi ut at det var vel så trivelig, og mye roligere på andre siden av elven :)

Bra tips til mat som må testes, vært i Praha 3 ganger selv. Flere turer blir det også. Hvilke hotel bodde du på?

Prøvd Pasta Fresca selv, helt ok.

Noen andre jeg har prøvd:
Blue Wagon: RESTAURANT BLUE WAGON - RESTAURANT BLUE WAGON
La Finestra: Home | La Finestra - Semplicita is for the simplicity of the Italian cosine
Pizza Nuova: Pizza Nuova | AMBIENTE
Cafe Imperial: Art Deco Imperial Hotel ? Café Imperial ? Restaurant Imperial ? Celebrity Chef Zdenek Pohlreich - Art Nouveau Ceramic Mosaics
OXO restaurant: OXO Restaurant
Divinis: Divinis

Ellers er jo flere Spa man kan slappe av på, alt fra Mandarin Oriental(norske priser+) sitt til noe rimeligere steder...

Pasta Fresca tok vel over lokalene til Ambiente etter at de la ned i både Praha og i Liberec. Tror mange av servitørene ble igjen og de syntes jeg er flinke. Ikke vært på Pasta Fresca, men Ambiente var hvertfall veldig bra.