Juridisk spørsmål.

L

Lynvingen

Guest
Har lest tråder som har vært litt inne på temaet før, men er fortsatt usikker..

Det gjelder følgende scenario: En utlending kommer til Norge på ferie med et kostbart ur på armen. Uret tilhører, og er kjøpt i den reisendes hjemland. Hvordan forholder vedkommende seg i til tollen?

Eller m.a.o. kan utlendinger lovlig gå passere i "grønn sone" siden uret skal ut av landet igjen?

Noen som vet?

På forhånd takk:)

Det skal ikke svares toll for reisegods og deklarering ved inn- eller utførsel gjelder heller ikke for vare til personlig bruk eller reisegods.

Sjekk lovverket her: Lovdata

Dette gir nok også svar på mange av de spørsmålene som Espenbki lurte på i en annen tråd.

"Utlendingen" skal gå på grønt da både han/hun og uret er i transitt (dvs. at endelig bestemmelssted ikke er Norge).

Hvis denne "utlendingen" plutselig finner ut at det er en strålende ide å selge f.eks. uret sitt mens han/hun befinner seg i Norge, så er problemstillingen anderledes. Ta kontakt med Tollvesenet. De vil hjelpe deg med denne problemstillingen. Husk også på å nevne at det er snakk om salg av en brukt gjenstand. Verdien av en brukt gjenstand er selvfølgelig betraktelig lavere enn for en ny gjenstand.

Men, sånn helt grovt sett, så er "utlendingen" uten interresse her. Uret har blitt transportert inn til Norge og kjøpt av deg. Da skal du betale moms av kjøpssummen. Enkelt og greit. Hvordan du ordner dette vet jeg ikke. Snakk med ditt lokale toll kontor.

Men (igjen :) ), Strengt tatt så skal porto tas med i beregningsgrunnlaget når kjøpssummen overstiger NKR 200,.- Det kan jo fort føre til at de mest horrible summer blir tatt med i beregningsgrunnlaget. Snakk med ditt lokale toll kontor hvis du kommer i denne situasjonen. Tollvesenet har som oftest beina godt planete på jorda - i motsetning til en del ekspedisjonsfirmaer.

Frode.

"Utlendingen" skal gå på grønt da både han/hun og uret er i transitt (dvs. at endelig bestemmelssted ikke er Norge).

Hvis denne "utlendingen" plutselig finner ut at det er en strålende ide å selge f.eks. uret sitt mens han/hun befinner seg i Norge, så er problemstillingen anderledes. Ta kontakt med Tollvesenet. De vil hjelpe deg med denne problemstillingen. Husk også på å nevne at det er snakk om salg av en brukt gjenstand. Verdien av en brukt gjenstand er selvfølgelig betraktelig lavere enn for en ny gjenstand.

Men, sånn helt grovt sett, så er "utlendingen" uten interresse her. Uret har blitt transportert inn til Norge og kjøpt av deg. Da skal du betale moms av kjøpssummen. Enkelt og greit. Hvordan du ordner dette vet jeg ikke. Snakk med ditt lokale toll kontor.

Men (igjen :) ), Strengt tatt så skal porto tas med i beregningsgrunnlaget når kjøpssummen overstiger NKR 200,.- Det kan jo fort føre til at de mest horrible summer blir tatt med i beregningsgrunnlaget. Snakk med ditt lokale toll kontor hvis du kommer i denne situasjonen. Tollvesenet har som oftest beina godt planete på jorda - i motsetning til en del ekspedisjonsfirmaer.

Frode.

Er ikke snakk om salg til meg. Det gjelder familie fra utlandet som ristet på hodet av Norge før, og vil forsikre seg mot en "Shit(tu)" i tollen om de skulle bli undersøkt.

Jeg husker godt da John Shittu ble fratatt sin helgull Zenith. Men der var det vel noen
ugler i mosen;) http://www.nrk.no/sport/fotball/5097191.html
Var akkurat denne saken jeg hadde i bakhodet. Slik jeg forstår Lovdata så må det ha vært noe muffins ifht Shittu. Det står klart og tydelig uten noen verdibegrensning i kp.6:

"Tollfritak gis uten sikkerhetsstillelse ved midlertidig innførsel av reisegods til personlig bruk ved midlertidig opphold i tollområdet."

Kapittel 6. Tollfritak for varer som skal gjenutføres.
http://lovdata.no/all/tl-20071221-119-011.html#6-1

Eller m.a.o. kan utlendinger lovlig gå passere i "grønn sone" siden uret skal ut av landet igjen?

Noen som vet?

På forhånd takk:)

Jada det kan de, men:
Uret skal være registrert ved avreiseland, hvordan kan man ellers vite om det er snakk om smugling eller ikke. Praksis er selvfølgelig en helt annen.

Jada det kan de, men:
Uret skal være registrert ved avreiseland, hvordan kan man ellers vite om det er snakk om smugling eller ikke. Praksis er selvfølgelig en helt annen.

Dvs at utlendingen må skaffe seg et legitimasjonsbevis ved utreise slik man gjør her i Norge? Eller mener du med "registrert" at uret må være dokumentert kjøpt i avreiseland med kvittering eller garantibevis?
Tror Sveits kun bryr seg om kvittering ved re-entring, og ikke bruker legitimasjonsbevis.

Slik jeg tolker norsk lov så er opphavet irrelvant så lenge det er snakk om reisegods brakt inn av en privatperson, og at gjenstanden bringes ut igjen. Det står heller ingenting om verdigrense.

Begynner å lure på om jeg bare skal gi søstersen beskjed om å gå på rødt for å spørre seg fram.
Hersens firkant-Norge:twisted:

Eller kanskje jeg skulle dratt til ZRH isteden, så slipper vi å bli angrepet av iphoneranere, og jeg slipper å være flau over Oslo's tilstand. Har tross alt to ferieuker tilgode:p

Bare å gå på grønt!! Hvem pokker er det vel som går på rødt når man kommer til utlandet, bare fordi verdien av bagasjen overstiger la oss si 6.000,- (som tilfeldigvis er grensen for hva man kan ta med inn i Norge uten å betale norsk mva/toll)?

Dog vil jeg tro at man vil få spørsmål dersom boks og papirer medbringes ;) Og man skal vel slite med å bortforklare at uret ikke skal bli igjen i Norge....