Jus som privatist

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
I de gode gamle dager kunne man ta juridikum fullt og helt som privatist. Jeg har forsøkt å tolke det som står på nettet nå, og det virker som det går/går delvis/ikke går slik jeg ser det.

Det har blitt et masterstudium versus embedsstudium som det var tidligere da jeg sist var student ved et universitet, men oppgaven kan man vel skrive for seg selv.

Har det kommet inn et element av obligatorisk undervisning?

Setter pris på konkret svar.

Mvh

Greg

Jeg vet at rettsvitenskapsstudiet ved universitetet i Bergen har mye obligatorisk undervisning og innleveringer. Har skjønt det slik at du må være til stede i undervisningen stort sett alltid, i flere av fagene. Studerer dog ikke dette selv, så jeg er ikke 100% sikker, og jeg vet ikke hvordan praksis er ved andre institusjoner.

www.treiderjus.no

Slik jeg tolker det kan du i dag kun ta 1. avdeling som privatist, resten må taes på universitet.

Redigert av en moderator:
Jeg vet at rettsvitenskapsstudiet ved universitetet i Bergen har mye obligatorisk undervisning og innleveringer. Har skjønt det slik at du må være til stede i undervisningen stort sett alltid, i flere av fagene. Studerer dog ikke dette selv, så jeg er ikke 100% sikker, og jeg vet ikke hvordan praksis er ved andre institusjoner.

Bergen har obligatorisk undervisning, slik at du ikke kan ta studiet som privatist.

@Mathfjeld har rett i at Treider kun tilbyr første året som privatist. Etter første året må du søke deg inn på universitetet.

På UiO er de nå underlagt noe obligatorisk undervisning. UiO går vel i retning av UiB. På UiO kan du ta utdannelsen raskere enn normert tid. Dette er ikke mulig på UiB.

Oppsummert kan du ikke ta jusstudiet i sin helhet som privatist.

Redigert av en moderator: