Justere viserne på klokken

Medlem
12. nov. 2011
Jeg har en Certina DS First Chrono som jeg har hatt som hverdagsklokke i snart 4 år.
Men sekundviseren "liner" ikke helt opp med minuttviseren. Når minuttviseren står på 12, står sekundviseren 10 sek over. Er dette noe en urmaker kan ordne relativt enkelt og billig? Går det med andre ord å ta av viserne, og sette de på igjen på "rett plass"? Dvs justere sekundviseren 10 sek tilbake.

Jeg har en Certina DS First Chrono som jeg har hatt som hverdagsklokke i snart 4 år.
Men sekundviseren "liner" ikke helt opp med minuttviseren. Når minuttviseren står på 12, står sekundviseren 10 sek over. Er dette noe en urmaker kan ordne relativt enkelt og billig? Går det med andre ord å ta av viserne, og sette de på igjen på "rett plass"? Dvs justere sekundviseren 10 sek tilbake.

Er dette en quartz klokke? I så fall skal du kunne gjøre det selv, veldig enkelt. Husker det så klart ikke nå, men...

EDIT: Fant det ut nå:p
Se video, veldig enkelt.

Redigert:
Formulert meg kanskje litt dårlig. Det er quartz, men hovedproblemet er sekundviseren på klokken ikke på chronoen.

Skulle gjerne hatt sekundviseren på kl 12, når minuttviseren står "dead on" på 12. Slik det er nå, står sekundviseren på 10 over når minuttviseren er "dead on" kl 12.

Formulert meg kanskje litt dårlig. Det er quartz, men hovedproblemet er sekundviseren på klokken ikke på chronoen.

Skulle gjerne hatt sekundviseren på kl 12, når minuttviseren står "dead on" på 12. Slik det er nå, står sekundviseren på 10 over når minuttviseren er "dead on" kl 12.

Tja, da stiller det seg litt annerledes:(
Plager det deg? Så klart det er noen som kan fikse den, men tror vinninga går opp i spinninga om du velger å¨gjøre det:(
Det er sikkert noen andre her som har gode råd for akkurat det. Lykke til.
Du får prøve noen av Protid urmakerne...

Det er forsåvidt ikke noe som plager meg voldsomt, men tenkte hvis det var en billig fiks så kunne jeg få det gjort ved neste batteriskift.

Må vel gå å stille det manuelt. Hvis det er " hack-mekanisme" på klokka, klokka stopper når du drar ut krona. Så drar du ut krona når sekundviseren er på 12 og stiller timeviseren tilbake eller forover til den står på rett plass.

Må vel gå å stille det manuelt. Hvis det er " hack-mekanisme" på klokka, klokka stopper når du drar ut krona. Så drar du ut krona når sekundviseren er på 12 og stiller timeviseren tilbake eller forover til den står på rett plass.

Hvis jeg stopper klokken, og setter minuttviseren på 12, og sekundviseren på 12, så justerer dette seg tilbake i løpet av 1 min. Så det går ikke.

Men ettersom jeg har googlet litt nå så er dette et vanlig problem blant quartz klokker, både billige og dyrere klokker. Så da er det vel bare å leve med det ;)

Redigert:
Du kan jo prøve med å sette timeviseren litt før 12. Kanskje de da sykroniseres etter et minutt. :)

Du kan jo prøve med å sette timeviseren litt før 12. Kanskje de da sykroniseres etter et minutt. :)

Prøvde dette for et par timer siden. Ser bra ut til nå, men regner med at det synkroniseres igjen om en stund.

Men får håpe det holder seg :)