Justering av Seiko 7s26

Medlem
8. jan. 2012
Sted
Bodø
Jeg har gleden av ei klokke som går ganske stabilt +70s/døgnet, noe jeg synes er i overkant, selv for et rimelig ur som min Seikodykker. Det burde vel være mulig å få justert det til nærmere +15/døgnet?

Jeg har jo sett litt rundt på forskjellige fora og har vel slått meg til ro med at jeg ikke skal prøve på dette selv, uten spesialverktøy. Eller burde det være grei skuring? Jeg tenker mest på å få åpna baklokket på et fornuftig vis, noen forslag?

Ellers så er det jo flere gode gammeldagse urmakere her i Polens gamle hovedstad, så mulig jeg kryper til korset...

Jeg vet ikke hva jeg spør etter, muligens bare en bekreftelse på hvorvidt dette er noe jeg kan klare selv eller ikke.

Jeg vurderte dette selv, men la det fra meg da jeg forstod det var et vanskelig urverk å regulere og det var lett gjøre det verre enn utgangspunktet. Var visst veldig små marginer.

Endte opp med å levere klokka til justering hos urmaker. Han mente at en rens og service ville være på sin plass også, og viste til gammel olje og ikke minst at rotoren gikk ujevnt, den hang liksom fast. Jeg sa at det var greit, til tross for at den skulle ha fått service før jeg kjøpte den, men det tror jeg rett og slett ikke at den har fått. Mente uansett at det var verdt det for 200 kroner, inkludert justering og trykkprøving.

Nå går den +5sek/døgn ved bruk og nært +/-0 når den ligger i ro. I tillegg er den ikke treg og hard når jeg stiller tiden.

Verdt det. :)

Hvis det er så rimelig så kan det faktsisk lønne seg å ta en tur ned til Polen, om en skal ha service på mange klokker. :p

Stemmer det, bor og studerer i Krakow.

"Min" urmaker tar service på det meste, også Omega og IWC. Hvorvidt disse regnes som "offisielle" servicer, vet jeg ikke, men han har nå kursdiplom fra begge produsentene på veggen. Etter prislista er dyreste service 300zl (ca 520kr) og det var det jeg betalte for service av mitt gamle IWC lommeur. Seikoen kosta 120zl.

Holder til å bakrommet av butikken som selger blant annet IWC, Longines, Omega, Glycine og Porljot. Holder til i Slawkowska-gate 10. Nettbutikken: http://www.e-zegarki.com/ Presentasjon av butikken, engelsk nederst: http://zegarki.krakow.pl/kimjestesmy

Man får flybilletter med Ryan Air (grøss) for 50kr (pluss avgifter) fra Rygge, så kan fort lønne seg med en tur hit, ja. :)

Du får jo tur/retur ca 300kr fra Torp med Lot som et polsk selskap:)

Sent from my LT15i using Tapatalk 2

Jeg trodde bare Norwegian og Ryan Air fløy til Krakow, jeg, fra Gardermoen og Rygge, med Ryan Air og Wizz Air fra Torp til Katowice (times minibusstur unna).

Hvor fant du Lots tilbud?

Beklager, ser ut til at det er wizz air som har tatt over. Tidligere så kjørte Lot til warszawa, er noen år siden jeg dro dit nå. Vet at mine kolleger kjører fra torp men da til warszawa eller katowice for ca300 t/r.

Sent from my LT15i using Tapatalk 2

Da stemmer verdensbildet mitt igjen. Synd, hadde vært bra med et bedre alternativ til Ryan Air.
Personlig ender jeg stort sett opp med å fly Norwegian. Enklest og minst frustrerende.