Justering av Seiko Monster

Medlem
10. mars 2011
Kjøpte en monster av en av forumets medlemmer, og er forsåvidt fornøyd med klokka, men den har hele tiden hatt avvik på +- 3-4 minutter i døgnet. Etter at jeg mistet den i gulvet løsnet rotoren og en urmaker fikset dette. Ser nå at når klokka f. eks er 21 så står ikke viserne 90 grader i forhold til hverandre. dette vil jo gi et avvik uansett hvordan urverket går i, i tillegg opplever jeg nå avvik på opp til 5 min pr døgn. Spørsmålet er om det er straight å justere dette selv. Noen som har erfaring med dette?
siden jeg gav en tusing for klokka er jeg lite lysten på å bruke enda en høvding på reperasjoner.
På forhåndt takk for alle gode råd;)

takker!
skal prøve det. hva med viserne som ikke står nøyaktig 90 grader når klokka er 9? Er det bare til å skubbe på en av viserne eller blir x antall tannjul ødelagt da?
Når det gjelder baklokket, er det noen norm for hvor hardt man skal stramme det i forhold til at klokken skal holde seg vanntett? Takker for svar på plagsomme nybegynnerspørsmål!
Mvh Ørjan

Jeg har ikke vært borti å måtte justere forholdet mellom minutt og sekundviseren så det tør jeg ikke svare på - men det er sikkert noen andre som vet ...

Er vanskelig å beskrive fasthet :cool: men jeg skrur baklokket først løst til også trekker jeg til ca en cm til .. da må du ta i litt for å åpne igjen.

Når det gjelder baklokket, er det noen norm for hvor hardt man skal stramme det i forhold til at klokken skal holde seg vanntett?

Det jeg vet noen gjør, er å sette en teipbit på kassen og en på lokket. Så lager man en liten strek på hver teipbit, slik at det er lett å se hvor hardt det var skrudd til før klokka ble åpnet.

monster

hei

bor du i oslo, kan du stikke innom på jobben min så kan jeg fikse det kjapt og rimelig , ganske for gjort.

roger sveian

Mulig at dette ikke akkurat er verdens smarteste spørsmål, men dersom du har hatt klokka til rep hos en urmaker og viserne etter dette ikke er synkronisert, er det ikke da en mulighet for å reklamere på jobben?
En fagmann burde kanskje ha ordnet dette da klokka var inne til rep første gang - uten engang å stille spørsmål om det.

Og jeg fortsetter: Hva kan en urmaker finne på å forlange for å synke viserne og justere ned tempoet litt?

Tror jeg hadde fått dette ordnet for et par hundrelapper her oppe i fjellheimen.

Hei Roger !
Vi kjenner jo hverandre! Sender deg en PM.
ørjan
QUOTE=rsvei;74660]hei

bor du i oslo, kan du stikke innom på jobben min så kan jeg fikse det kjapt og rimelig , ganske for gjort.

roger sveian[/QUOTE]

Takk for alle svar!
Grunnen til at jeg ikke gikk tilbake til urmakeren var at servicen var griseelendig.
Noen som kan anbefale en urmaker som velvillig trikser og fikser her i Bergen?
Er klar over Bjerke, men det er jo ikke Rolexer vi snakker om her...
mvh Ørjan

Ser jo dette er en gammel tråd, men blander meg inn uansett jeg:0)
Det at viserne dine ikke står 90 grader, altså når den er minuttviser står kl 12 så bør feks timeviser stå perfekt på kl tre osv, er mest sannsynlig at når de som gjorde servicen satte den sammen igjen, kan de enten ha løftet såvidet på dialen når de skulle montere den i kassen feks, og dermed løftet time hjulet et par hakk opp av possisjonen sin, og ikke brydd seg ta alt fra hverandre for å rett epå det. Er en veldig enkel operasjon (om man vet hva man gjør) Og har man ikke fiklet med dette en god del ganger før (og rotet til det et par ganger på veien) så bør man helt klart levere det til en urmaker. For dialen må av, visere må av så man kan sette de riktig på igjen, eventuelt legge time hjulet riktig om det har kommet skjevt inn (men fungerer klokka ellers, så er det "riktig" satt inn) Uansett må man IKKE bare skyve på viserne med makt, for da vil man i bestefall bare presse time hjulet ut av possisjon, i verste fall ødelegge timehjulet og mest sannsynlg mer av tannhjulene også (og da koster det fort mer enn du betalte for klokka)

Iom det ikke er flere svar her før mitt i senere tid, så håper jeg dette ordnet seg. Og i såfall får jeg håpe at dette kan være noe informativt for andre med samme utfordring.