JWL samlig på 1/2-årsdagen for førstemann

JWL

Medlem
17. jan. 2011
Som tidligere nevnt her på forumet er i dag en merkedag for min tid som eier av mekaniske ur.
Interessen ble vekket omtrent 3 år tidligere, og jeg gjorde den gang mange undersøkelser for å se hva jeg hadde lyst til å anskaffe som mitt første ur. Jeg var til og med hos to urmakere (AD) for å prøve ulike ur på armen.

Etter at undersøkelsene var unnagjort og jeg vel egentlig hadde bestemt meg gjorde jeg en glipp og innbetalte hele klokkebudsjettet (og mer) på boliglånet ved ett enkelt tastetrykk i nettbanken. "Fornuften" seiret og jeg trakk ikke opp igjen på boliglånet for å kreditere kontoen for ur og alt som er moro.

Så gikk tiden, men i februar 2014 ble jeg tipset om at Otteren hadde kampanje på noen ur, deriblant et av de jeg hadde sett på og vurdert 3 år tidligere. Jeg ringte sporenstreks og snakket med Jørgen Otteren som ga meg modellnummer. Deretter ble referansen googlet og uret tatt i øyesyn.

Etter en hyggelig prat ble pengene raskt overført til Otterens konto og pakken ble sendt samme dag. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg sjekket postens sporingstjeneste det neste døgnet, men det ble mer enn et par.

To dager etterpå, den 13. februar 2014 ble uret hentet, og det har vært en god følelse å ta 1/2-åringen på siden.

Jeg kjøpte også gummirem av Otteren og vil komme tilbake med bilder her under Dagens klokke nå som bursdagsgutten er "avslørt" her på forumet.

Det tok ikke lang tid før det begynte å krible i fingrene igjen, og jeg spurte min stavangerbosatte venn hva han mente jeg "trengte". Han ga meg tips og sendte lenke, og jeg studerte og prøvde uret hos AD her i Oslo.

Deretter tok jeg kontakt med selger (Goodguy på TS) og etter en liten budrunde var uret mitt og jeg ivret etter å få det i hus.

Takk for en hyggelig og ryddig handel.

Mer eller mer samtidig med denne anskaffelsen gikk jeg også til det skritt og anskaffet en rimelig beater da jeg følte at småbarnslek ikke nødvendigvis var det som var rett for de to urene jeg hadde nå. Jeg gikk derfor til anskaffelse av en Seiko SKX007. Dette uret hadde jeg med på familieferien i år, og savnet var stort etter de andre som lå hjemme og ventet.

(bildet er også tidligere postet på TS)

Sistemann i samlingen ble anskaffet før sommeren. Også dette uret ble kjøpt av en Goodguy på TS. Det gikk raskt og selger satte seg i bilen og møtte meg i Oslo sentrum kun halvannen time etter vi ble enige om prisen. Igjen må jeg takke for en meget hyggelig handel og en hyggelig klokkeprat for en novise i gamet.

Tiden etter den siste anskaffelsen har vært brukt til å nyte urene i rotasjon, samt at det drømmes videre om anskaffelse av ytterligere ur.

Jeg avslutter for denne gang med et familiebilde:

Gratulerer med pene ur :):) Måtte det bli mange flere, og ikke minst flotte bilder ;)

Tusen takk @docbilbo Bildene mine når desverre ikke opp i forhold til flere andre helt råe fotografer her på sonen. Kanskje, kanskje (håper jeg) med unntak av bildet jeg tok av Seikoen? :p

Redigert av en moderator:
Øvelse gjør mester :) Forøvrig enig i at Seiko bilde var meget bra! Selv drevet med foto i 10-15 år - men aldri i noe særlig grad bilder av klokker. Plutselig en hel del nye ting en må ta hensyn til når en fotograferer slikt har jeg lagt merke til. Personlig har jeg fått best resultat i naturlig lys. Pleier normalt å skyte blitzen opp i taket for å få en slags softbox effekt (har hvitt tak) - men syns det viska ut mange av detaljene på klokka.

Men en blir jo ydmyk når en ser nivået på en del av bildene her. Er flere medlemmer som i mine øyne burde ha jobbet for markedsavdelingen til Rolex ;)

Flott samling. Det er så godt å høre at man kan være fornuftig en gang, men allikevel ha det gøy litt senere allikevel :)

Øvelse gjør mester :) Forøvrig enig i at Seiko bilde var meget bra! Selv drevet med foto i 10-15 år - men aldri i noe særlig grad bilder av klokker. Plutselig en hel del nye ting en må ta hensyn til når en fotograferer slikt har jeg lagt merke til. Personlig har jeg fått best resultat i naturlig lys. Pleier normalt å skyte blitzen opp i taket for å få en slags softbox effekt (har hvitt tak) - men syns det viska ut mange av detaljene på klokka.

Men en blir jo ydmyk når en ser nivået på en del av bildene her. Er flere medlemmer som i mine øyne burde ha jobbet for markedsavdelingen til Rolex ;)

Tror det var flaks med lys og bakgrunn som ga med blinkskuddet. For øvrig bare mobilkameraet som jeg har brukt hittil. Bør kanskje oppgradere siden Canon EOSen med 35 mm film er lite egnet i dag. Hmmmm, enda ett prosjekt.