Kamerautstyr

Medlem
8. april 2008
Sted
Kirkenes
Etter mange år med mitt Canon Ixus 50 er det på tide å oppgradere. Jeg trenger et kamera som funker brukbart til alt - både til actionbilder av folk og dyr og, selvsagt, nærbilder av diverse klokker og ur. Har ingen ambisjoner om å komme opp på Bullit-nivå, men ønsker rett og slett å ta litt bedre bilder uten å måtte vite hva "kromatisk abbherasjon" eller "RAW" innebærer :? .

Speilrefleks er sikkert best, men utgår, orker ikke drasse på et lass med objektiv og har heller ikke selvdisiplin nok til å gå dypt ned i teknikkmaterien. Det må altså være et kamera med vilje og evne til å jobbe selvstendig. Har vurdert bl.a. Canon Powershot SX200 og Panasonic Lumix TZ7. Er det noen som har erfaring med noen av disse - evt. kan anbefale andre modeller av god kvalitet?

JoLu skrev:
Speilrefleks er sikkert best, men utgår, orker ikke drasse på et lass med objektiv og har heller ikke selvdisiplin nok til å gå dypt ned i teknikkmaterien.

Dagens speilreflekser trenger du ikke å stille på noen ting, bortsett fra zoome med linsa. Har bare på automodus, så får du veldig bra "hobby-bilder" med linsa som følger med. Står t.o.m. i bruksanvisningen at det anbefales å ikke stille på kameraet selv dersom du ikke vet hva du holder på med, for du får bare dårligere bilder.

Jeg ville så absolutt gått for et speilrefleks :!:

JoLu skrev:
Har ingen ambisjoner om å komme opp på Bullit-nivå, men ønsker rett og slett å ta litt bedre bilder uten å måtte vite hva "kromatisk abbherasjon" eller "RAW" innebærer :? .
Jeg synes det er veldig morsomt at en bruker faktisk legger lista for hele forumet :D :D Må være fornøyd med det, Bullit? :D

On topic - min erfaring er at de desidert beste kompaktkameraene på markedet er Ixus-serien. Så hvis du skal holde deg på kompakt, er en ny Ixus ikke noe dårlig valg. Speilrefleks har jeg desverre ikke greie på.

Canon G10!

Her har du et kamera som er helt rått på auto-instillinger, og når du merker at du begynner å bli litt mer interessert i foto, kan du begynne å leke med manuelle instillinger. Nesten akkurat som et speilrefleks, bare i mindre versjon og uten mulighet for å bytte ut opptikken

Jeg er en speilrefleksbruker med instillingen trygt fastskrudd på "Auto" :mrgreen:
Men gleden over å kunne bytte ut optikken er stor! Godt glass betyr mer enn jeg hadde trodd.

Appropos noe helt annet: fem innlegg til nå Anders, så runder du den magiske 1000 innleggsgrensen. Brorparten av de helt sikkert skrevet mellom 0800 og 1600 :mrgreen: ...

xe3l skrev:
Appropos noe helt annet: fem innlegg til nå Anders, så runder du den magiske 1000 innleggsgrensen. Brorparten av de helt sikkert skrevet mellom 0800 og 1600 :mrgreen: ...

Jeg vet ;) Og det var det én til!

Anders skrev:
Jeg er en speilrefleksbruker med instillingen trygt fastskrudd på "Auto" :mrgreen:
Men gleden over å kunne bytte ut optikken er stor! Godt glass betyr mer enn jeg hadde trodd.

Kjenner mange som er like som deg, jeg stoler derimot mer på min Sekonic L-358 og mitt Hasselblad 500CM enn det jeg gjør på foreldrene mine :mrgreen:

2129268776_ddf3e25795.jpg

krille skrev:
JoLu skrev:
Har ingen ambisjoner om å komme opp på Bullit-nivå, men ønsker rett og slett å ta litt bedre bilder uten å måtte vite hva "kromatisk abbherasjon" eller "RAW" innebærer :? .
Jeg synes det er veldig morsomt at en bruker faktisk legger lista for hele forumet :D :D Må være fornøyd med det, Bullit? :D

Det gir en absolutt godfølelse i magen å høre at folka her liker å se på bildene mine, Krille :) Men etter fotokonkuransen er det ingen tvil om at flere her besitter vel så bra om ikke mye bedre talent enn meg til å ta bilder :D

Med det sagt, så er et speilrefleks absolutt å anbefalle. En behøver ikke et hav av forskjellige linser (bare geeks som meg som gjør det :mrgreen: ) og det er ikke noe mer avansert enn det du vil ha det til. En ting du ikke kommer utenom er jo størrelsen og den ser jeg jo kan være en faktor.
Har sett mange fine bilder tatt med Canon G10. Jeg så en tråd på et annet forum at Jocke har fått seg et nytt kamera, kan ikke huske hva det var i farten, men det var et nytt kompaktkamera iallefall, og den karen kan iallefall ta klokkebilder :eek: Lurer på om han brukte en G10 tidligere?

Husk at det har kommet et nytt, Canon G11. Dvs.. man får sikkert fortsatt mye bang for the buck nå som G10 sikkert har blitt rimeligere.