Kan man prute hos urmakeren?

Medlem
29. sep. 2013
Er det bare en fornærmelse, eller er det mulig å prute hos urmakeren?
Har lyst på klokke i prisklassen 7-10.000,-

Dersom det erakseptabelt, hvor mye kan man prøve seg på/forvente?

Klart man kan! Hvor mye er individuelt og jeg tror muligens leverandøren styrer dette. Modell spiller også inn, om man må bestille inn modellen pga det går så mye av den er det jo litt vanskelig å prute :p

Ja, det kan du. Jeg tror de fleste gir deg minus 15 % hvis du spør om en god pris. Selv fikk jeg minus 20 % på en klokke til 32 400 siden de hadde den i butikken. Hvis jeg skulle ha en modell de måtte bestille fra Sveits, kunne jeg få 15 % på den.

Todda

Ja, det kan du. Jeg tror de fleste gir deg minus 15 % hvis du spør om en god pris. Selv fikk jeg minus 20 % på en klokke til 32 400 siden de hadde den i butikken. Hvis jeg skulle ha en modell de måtte bestille fra Sveits, kunne jeg få 15 % på den.

Todda

Det medfører vel neppe riktighet på generelt grunnlag. Er selvfølgelig mulig å få rabatter/redusert pris på klokker som mye annet, men at de fleste gir 15% er ikke tilfellet.. Er helt sikkert noen som gir det eller mer ved anledninger, og da ofte på noen modeller eller merker.. Spør du om redusert pris på en hyggelig måte er det sikkert mulig å oppnå en hyggelig pris rundt om på en del merker og modeller, men forvent ikke mer enn rundt 10% avslag og ta evt noe mer som en bonus:)

Redigert:
Min erfaring med rabatter på klokker hos AD er at det er merket som bestemmer hvor mye rabatt butikken har lov å gi. Jeg og kollega hadde en ganske lang seanse i en klokkebutikk i Norfolk, USA og der kom det frem fra de ansatte i butikken at det var merket som som bestemte hvor mye rabatter de kunne gi. Vi begge skulle ha en TH hver og klokker for tilsammen over 6000$ og de var keene på å selge for å si det sånn. De påsto at f.eks TH kunne de gi 15% på, mens Rolex var det bare 10%.

Men dette er min erfaring, er ikke sikkert dette er riktig.

Er jeg bare alene om å synes det er "flaut" å prute i butikker? :confused:

Absolutt ikke, aldri gjort det å kommer aldri til å gjøre det(Foruten om ur muligens men til nå har jeg bare handlet brukt/over nett) ;)

OT: Har en kompis som pruter på ALT, her er det snakk om han skal ha en snickers så skal han ha en slikkepinn med på kjøpet. Utrolig flaut å handle med han!

Er jeg bare alene om å synes det er "flaut" å prute i butikker? :confused:

Da jeg kjøpte min Tudor BB i august, slo de av 15 prosent uten at jeg hadde spurt. Men vi hadde hatt en lang og interessant klokkesamtale i forkant av dette. I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å spørre, så det var jo en bonus.

Da jeg kjøpte en Omega for snaue to uker siden, sendte jeg prisforespørsel til tre forhandlere i distriktet. To av dem oppgav listepris, og en slo av 15 prosent. Som nevnt ovenfor fikk jeg 20 prosent på en dyrere utgave av samme modell som de hadde i butikken. Det er det jeg baserer min erfaring på, og det kan godt hende at de har mer slingringsmonn på noen merker fremfor andre.

Når det gjelder flauhet, forstår jeg hva du mener, men hvis du spør: "Kan du gi meg en god pris på denne klokka?" tror jeg de fleste vil gi deg litt rabatt uten at det blir noen flau stemning. Men oppsøker urmakeren på dagtid slik at du møter noen som kan ta en slik avgjørelse på stående fot.

Todda

Man kan absolutt prute hos urmakere, akkurat som i andre butikker og det er ikke flaut. Har man en god tone og man har lyst til å kjøpe er det selvfølgelig lov å be om en god pris. Jeg pruter alltid når jeg kjøper noe av litt høyere pris, som f.eks TV på Elkjøp, sofa på Skeidar eller tuja på plantasjen. Det har jeg spart mange tusen på opp gjennom. Forhandlere har stort sett veldig gode kalkyler og har alltid litt å gå på. Det gjelder også hos Bjerke eller andre urmakere.
Har selv fått opp til 15% hos norsk AD. Evt. kan man spørre om å få noe ekstra med på kjøpet, f.eks en ekstra rem, forsikring, winder etc. Det er kun deg selv som taper på å ikke gjøre det. Får du rabatter er det stor sjanse for at du går tilbake samme sted og handler senere. Det er også butikken tjent med! Kjør på!! :D

Det er ikke nødvendig å "prute", i ordets rette betydning :)
Har du bestemt deg for uret, så lat likevel som du ikke er helt sikker og si du ønsker å tenke litt på det...I neste setning spør du høflig hva beste pris er om du drar kortet nå.

Det er som regel noen kroner å spare på denne metoden, så lenge ikke kona mi er med, hun spør alltid først hvor fort det kan leveres eller "vi tar den"...utrolig irriterende.

• Liker
Reaksjoner: eantonsen