Kan noen anbefale ABC-utstyr til dykking?

Medlem
25. des. 2011
Skal komme meg på dykkerkurs denne våren og må gå til anskaffelse av standardutstyr i maske, snorkel og føtter. Dette er en ny verden, så tenkte jeg skulle forhøre meg om noen har gode tips til nybegynnere om hva som funker.

Jeg legger gjerne litt i for å få godt utstyr, men har sett for meg å havne under 5.000 for alt. Kommer man i mål med et bra utgangspunkt da?

Dette er selvsagt et skritt på veien tilbake til en sub. :)

Fue.no bruker å ha bra utstyr til fritidsdykking. Bra service ivertfall.
Bor du i Oslo området ville jeg tatt en tur innom butikken. :)

Lykke til.

For kr. 5000,- er du godt igang med mer enn god margin.
Frivannsliv.no har forum med utstyrserfaringer, sjekk litt rundt der. Jeg driver med fridykking så mitt utstyr fraviker noe fra scuba.
Dykkesiden.com er nok siden for deg som skal dykke med tank.

Steind

Flott å se nye dykkere :)

Gå for en lavprofil maske som f.eks Beaver maska som Fue har (her kan du like godt oppgradere til neopren strap). Kjøp også skikkelige svømmeføtter: Jet fins fra f.eks Scubapro. For alt i verden så bør du ungå split fins.

Snorkel har jeg ikke peiling på da denne ble kastet rett etter OW kurset.

Fue.no selger skikkelig utstyr, og er eksemplariske på service.

PS! IKKE KJØP BCD (vest). Kjøp vinge m/bakplate. Se gjerne dykketråden her på forumet. Argumenterte for DIR utstyr der.

Lykke til på kurs :)

Redigert:
Finnes mye bra og mye "rart" av utstyr der ute.....

Vil gjerne anbefale Nemo Classic Diving.
Et vel-renommert Bergens firma med bredt utstyrsspekter for sportsdykking, bl.a. under nordiske forhold.
De er et av de største innen bransjen og har vært mange år i gamet.

Sjekk ut Nemo Classic Diving

Happy and safe diving! :D

Flott å se nye dykkere :)

Gå for en lavprofil maske som f.eks Beaver maska som Fue har (her kan du like godt oppgradere til neopren strap). Kjøp også skikkelige svømmeføtter: Jet fins fra f.eks Scubapro. For alt i verden så bør du ungå split fins.

Snorkel har jeg ikke peiling på da denne ble kastet rett etter OW kurset.

Fue.no selger skikkelig utstyr, og er eksemplariske på service.

PS! IKKE KJØP BCD (vest). Kjøp vinge m/bakplate. Se gjerne dykketråden her på forumet. Argumenterte for DIR utstyr der.

Lykke til på kurs :)

Jeg bruker splitfins og er kjempefornøyd. Men de krever tilvenning og krever en del kraft i legga for å fungere optimalt.
Det er nok lurt å starte med ordinære svømmeføtter som ikke er for stive . Kjøp gjerne maske med lite volum ( det foretrekker jeg pga " oppdrift " i maska ) .
Lykke til på kurs, du vil garantert få noen flotte opplevelser under vann.
Det viktigste er å bruke hue og overholde sikkerhetsreglene.

Dykker og klokkehilsen fra Steind

Jeg bruker splitfins og er kjempefornøyd. Men de krever tilvenning og krever en del kraft i legga for å fungere optimalt.

Disse passer utmerket til PADI saksespark. Om man vil bruke unødvendig energi/luft på dette, samt silte opp bunnen for andre dykkere i området så for all del.

Om man heller vil glide i nøytral oppdrift og anvende froskespark som ikke ødelegger sikt, og som trengs minimalt med energi så får man best fremdrift med solide føtter som f.eks jet fins.

No offense steind, men man bruker altfor mye unødvendig energi og luftforbruk på saksespark. Denne teknikken egner seg veldig bra dersom man møter strøm, men ellers kan det være en fordel med frog kick.

Et alternativ til frog kick er modified flutter kick (søk på youtube for demo) et godt alternativ. Ikke bare bruker man andre muskler, men man ødelegger ikke sikten på det.

Det skal nevnes at lange saksespar fremprovoserer krampe. Kan også nevnes at en stresset og utslitt dykker (mister fokus på buddy og omgivelser) har større sjangse for trykkfallsyke.

Redigert:
Som jeg tenkte ville det være litt uenighet om finnene, det var det jeg ville nevne for deg også.. Snorkel doesnt matter, den hiver du etter kurset tipper jeg. Masken er hva som passer deg, prøv de på og kjenn hvordan de sitter, smak og behag!

Finnene krever mer prøving & feiling. Jeg var innom 2 forskjellige, før jeg på mitt 3. forsøk fant de som funket. Nå husker jeg ikke hvilke som funket siden jeg har sluttet å dykke.. Hvis du har anledning til å låne utstyr til kurset, og gjerne noen dykk etterpå også, så er det optimalt. Jeg angret i alle fall på at jeg ikke lånte utstyr av noen kamerater slik at jeg fikk testet litt forskjellig... Peng er peng! :)